مزایای جوت چیست ؟ جوت حامی محیط زیست

جوت به علت ویژگی های شگفت انگیز، عدم آلودگی محیط و به ویژه کمک به توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست. این متریال تجزیه پذیر ظرفیت جذب آب زیادی را دارد و دارای ویژگی های ضد حریق است. این پارچه اغلب در پروژه های عمرانی به عنوان کفپوش به کار می رود.
  • تصفیه هوا:
مطالعات نشان می دهد که یک هکتار از زمین زراعی جوت در زمان رشد این گیاه می تواند 15 تن دی اکسید کربن را جدب کند و 11 تن اکسیژن بازگرداند (در طول 100 روز). این ویژگی برای محیط زیست مناسب بوده و به توسعه پایدار کمک می کند.
  • کاهش آلودگی های زیست محیطی
الیاف جوت بهترین جایگزین برای توقف تولید پسماند سمی هستند. به منظور جلوگیری از آلودگی زیست محیطی کیسه های پلاستیکی می توانند با کیسه های جوت جایگزین شوند. بدلیل اثرات مخرب، استفاده از کیسه های پلاستیکی در هند و کشورهای دیگری ممنوع شده است.
  • کاهش فشار بر ذخایر نفت طبیعی
کیسه های پلاستیکی و پلی استر از مواد نفتی ساخته شده اند. ذخایر نفت به سرعت در حال کاهش هستند که منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد و نرخ تورم به دنبال آن افزایش می یابد. بنابراین، دیگر مزیت جوت کاهش فشار بر ذخایر نفتی است.
  • زمین بیشتری برای تولید محصولات غذایی
پرورش جوت به زمین زیادی احتیاج ندارد. یک هکتار زمین پرورش جوت بیشتر از یک هکتار پنبه محصول می دهد. این مزیت پارچه جوت سبب می شود محصولات غذایی بیشتری تولید شده و ریسک نوسانات و کاهش مواد غذایی کاهش یابد.
  • توسعه مناطق عقب افتاده
جوت معمولاً در مناطق کمتر توسعه یافته هند و بنگلادش نزدیک ساحل خلیج بنگال پرورش داده می شود. ساخت صنعت جوت در این مناطق نرخ اشتغال و توسعه را افزایش می دهد و در نهایت منجر به کاهش نرخ مهاجرت به مناطق شهری می شود.
  • کاهش سموم، آفت کش ها، کود و وسعت زمین مورد استفاده
محصول جوت به سموم، آفت کش ها و کود کمتری نیاز دارد. در مقایسه با پنبه، جوت به زمین زراعی کمتری برای تولید همان مقدار الیاف نیاز دارد.
  • افزایش وضعیت خاک و حاصل خیزی زمین
پس از برداشت جوت برگ و ریشه گیاه جوت در زمین باقی می ماند، که دارای خاصیتی است که منجر به افزایش کیفیت خاک و حاصلخیزی زمین می شود.
  • سطح بالای تولید در مقایسه با پنبه
جوت محصولی دارای ظرفیت بالا است. این گیاه را می توان هر 4 تا 6 ماه برداشت کرد و می تواند بین 20 تا 40 تن به ازای هر هکتار محصول تولید کند. در مقایسه با پنبه، در سریع ترین حالت بین 10 تا 14 سال زمان صرف می شود تا یک درخت بالغ شود. بعلاوه، این درختان قادر هستند بین 8 تا 12 تن به ازای هر هکتار پنبه تولید کنند. به همین دلیل جوت به نسبت پنبه بهتر و ارزان تر است.
  • سودمند برای سایر محصولات پس از خود
وقتی در زمینی که قبلاً جوت پرورش داده می شده محصول دیگری جایگزین شود، باروری سایر محصولات افزایش یافته و ریسک بیماری کاهش می یابد. در زمان حیات جوت مقدار زیادی مواد مغذی وارد زمین می شود و زمین را برای محصول بعدی حاصلخیز می کند.
  • حفاظت از میلیون ها درخت در جهان
هر ساله صدها هزار درخت به منظور ساخت مبلمان و کاغذ قطع می شوند. اگر کیسه ها و مبلمان ساخته شده از جوت بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، میلیون ها درخت نجات می یابند. افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست و مزایای جوت، افراد بیشتری را به سمت انتخاب جوت و داشتن سبک زندگی سبز هدایت می کند. نه تنها استفاده از کیسه های جوت، بلکه صنایع دستی، دکوراسیون، کفپوش،  موکت، لباس، تسمه و موارد دیگر نیز موجود هستند. کفپوش های مصرف شده در پروژه های عمرانی و پارچه جوت دارای تقاضای بالای هستند.
  • حفاظت از تعادل زیستی در طبیعت
درختان برای حفاظت از تعادل زیستی زمین حیاتی هستند. استفاده از محصولات ساخته شده از جوت منجر به حفاظت از درختان شده و تعادل بوم شناسی در زمین را افزایش می دهد. تولید درخت ممکن است باعث حل جوتکلاتی از قبیل فرسایش خاک، سیل، بارندگی نامتعادل، باروری خاک، افزایش دمای زمین، تغییرات آب و هوایی، کاهش زیستگاه حیات وحش و غیره شود.
بخاطر دلایل بالا می توان گفت جوت یک الیاف طبیعی دوستدار طبیعت است، که اگرچه توسط بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد ولی هنوز برای بسیاری ناشناخته باقی مانده است.
اگر شما نیز بهجوت را دارید می توانید از بزرگترین وبسایت جوت استفاده کنید و به راحتی به طور آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید و درب منزل تحویل بگیرید
اگر شما نیز به پارچه جوت علاقه مند هستید و قصد خرید پارچه را دارید می توانید از بزرگترین وبسایت خرید اینترنتی پارچه استفاده کنید و به راحتی به طور آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید و درب منزل تحویل بگیرید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین