پارچه مودال را بشناسید

پارچه مودال یا ریون HWM، نوعی ریون است که به وفور در منسوجات مصرفی به کار می رود. این پارچه نیمه مصنوعی است زیرا از ترکیبی از مواد ارگانیک و مصنوعی تهیه شده است. ماده پایه ای برای تهیه ریون مودال سلولز چوب درخت سخت مثل توس و بلوط است، اما این ماده خام قبل از بافته شدن به پارچه تحت فرآیند تولید پیچیده ای قرار می گیرد.
پارچه مودال
این نوع از ریون نسبت به ریون های گذشته برتری دارد. ریون در ابتدا در اواخر قرن 19 تولید شد که قیمت بالایی داشت و اغلب آنها بسیار اشتعال زا بودند. با توسعه ریون ویسکوز در اوایل قرن 20، بخش عمده ای از نگرانی ها در مورد هزینه و ایمنی برطرف شد، اما فرآیند تولید ریون ویسکوز بسیار پیچیده بود و پسماند زیادی برجای می گذاشت.
ریون مودال در ابتدا در سال 1951 در ژاپن توسعه داده شد و از جهاتی این نوع از ریون بسیار به ریون ویسکوز شباهت داشت. اگرچه، فرآیند تولید ریون مودال ساده تر بود و پسماند زیادی بر جای نمی گذاشت و بسیاری از مصرف کنندگان احساس بهتری و متفاوت تری از پوشیدن ریون مودال نسبت به ریون ویسکوز داشتند.

برای مثال، ریون مودال وزن کمتری و قابیلیت تنفس پذیری بالاتری نسبت به ریون ویسکوز دارد، به همین دلیل استفاده از آن در لباس های ورزشی با استقبال روبرو شد. این نوع از ریون به دلیل قابلیت جذب رطوبت بالا برای تهیه ملحفه مناسب است. ریون مودال را با تراکم های بالاتر از 300 می توان یافت، یعنی یک ملحفه لوکس محسوب می شود. در مقایسه با پنبه، ریون مودال بسیار نسبت به گلوله شدن مقاومت دارد، گلوله شدن یعنی وقتی الیاف پارچه به صورت گره هایی در می آیند که شکل و ساختار یکدست پارچه را مخدوش می کنند.
پارچه مودال
اصلی ترین رغیب ریون مودال در بازار لیوسل است، که ریون تمام ارگانیک است. به دلیل توسعه پارچه مودال، تولید ریون ویسکوز در جهان تقریباً متوقف شد؛ تولید این نوع پارچه به طور کلی ارزانتر از ویسکوز است و تعداد مراحل کمتر که برای تولید آن مورد نیاز است اثرات محیطی را کاهش می دهد.
مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منسوجات باید بدانند که ریون مودال به طور ذاتی ماده پایدار و دوستدار طبیعت نیست. درحالیکه تولیدکنندگان این کالا این قابلیت را دارند تا طی فرآنیدهای پایدار این محصول را تولید کنند، این مورد بستگی به تولیدکننده دارد که از روش های درست که اثرات محیطی منفی در پی ندارند پیروی کنند.

مراحل مش مودال:

مراحل <a href=تولید پارچه مودلل" src="https://shared.shahreparche.com/news/files/image-20200217164330-4.jpeg" style="height:500px; width:325px" />

فرآیند تولید پارچه مودال بسیار به ریون ویسکوز شباهت دارد. اساساً، پارچه مودال آپدیت ریون ویسکوز است که برخی از جنبه های هدرده و مضر در تولید ویسکوز را حذف می کند. اغلب مصرف کنندگان موافق هستند که ریون مودال به مراتب نسبت به ریون ویسکوز برتری دارد.
فرآیند تولید پارچه مودال با تهیه سلولز از درخت آغاز می شود. این درختان به صورت ورقه هایی بریده می شوند. این چوب ها سپس پالایش می شوند تا سلولز آنها خارج شود و بقایا دور ریخته می شوند.
سپس، سلولزهای حاصل به صورت ورقه هایی در می آیند و این ورقه ها در محفظه های حاوی سدیم هیدروکساید فرو می روند که به آن سود سوزآور نیز گفته می شود. باید به یاد داشته باشید که سدیم هیدروکسید در این مرحله به شدت رقیق تر و کمتر نسبت به ریون ویسکوز است، که منجر به تولید پسماند کمتر می شود.

سپس، ورقه ها خرد می شوند. برخلاف ریون ویسکوز، این خرده ها بلافاصله وارد کربن دی سولفاید می شوند، که منجر به تغییر رنگ از سفید به نارنجی می شود که به آن سدیم سلولز زانتات گفته می شود. در این مرحله، سلولز حاصل از درخت را نمی توان یک ماده کاملاً ارگانیک نامید.
این ماده سپس بار دیگر در سودسوزآور فروبرده می شود تا یک شیره ایجاد شود. این شیره از تارساز عبور می کند تا الیاف ایجاد شوند.
این الیاف وارد سولفوریک اسید می شوند و به صورت نخ تبدیل می شوند. نخ حاصل سپس شسته شده و تحت فرآیند های بی رنگ سازی، رنگرزی و خشک کردن قرار می گیرند و سپس دور قرقره هایی پیچیده می شوند. در این مرحله، نخ مودال تحت فرآیند آب رفتن، ضد-حریق، ضد-چروک یا سایر فرآیندها قرار می گیرند.

کاربردهای پارچه مودال:

کاربرد پارچه مودال

این نوع از ریون به عنوان جایگزینی برای ابریشم یا نخ است. ریون در ابتدا جایگزینی برای ابریشم بود؛ نمونه های اولیه این ماده به نام ابریشم مصنوعی شناخته می شدند و قبل از آنکه ایراد اشتعال زایی در آنها کشف شود در تهیه روسری و لباس شب به کار می رفتند.
انواع ریون توسعه یافته، مثل ریون مودال هنوز هم به طور رایج به عنوان جایگزین ابریشم به کار می رود. اگرچه، ترکیب ریون مودال با ابریشم برای تهیه کالاهایی مثل روسری و موارد مشابه بسیار رایج تر از نمونه هایی است که به طور کامل از ریون تهیه شده اند.

به دلیل نرمی، نازکی و تنفس پذیری، ریون مودال در تهیه لباس های ورزشی بسیار محبوب شد. برای مثال، در شلوارهای یوگا، لباس دوچرخه سواری و حتی لباس شنا کاربرد فراوانی پیدا کرد. ریون مودال تعریق را به خوبی جذب می کند، تمیز کردن آن ساده است و دوام و پایداری آن مثال زدنی نیست.
از آنجائیکه ریون مودال جذب بسیار بالایی ندارد، در تهیه حوله کاربرد ندارد. به دلیل ساختار ابریشم مانند، در تهیه ملحفه و سایر موارد که به طور مستقیم با پوست در ارتباط است کاربرد دارد.

کشورهای تولیدکننده مودال:

کشور های تولید کننده پارچه مودال

تولیدکننده اصلی پارچه مودال شرکت  Lenzing AG است، که دهه ها در حوزه تهیه منسوجات سابقه دارد. شرکت  Lenzing AG در اروپا واقع شده است، اما دارای کارخانه هایی در سراسر جهان است؛ برخی از بزرگترین کارخانه های آن در چین واقع است.
بسیاری از شرکت ها اقدام به تولید ریون مودال می کنند و اغلب آنها در چین قرار دارند. درحالیکه ریون مودالی که در این کشور تولید می شود ارزانتر از موارد مشابه است، دولت چین در زمینه حمایت از نیروی کار و محیط زیست ضعیف عمل می کند. با کار کردن با شرکت های چینی، در حقیقت به نقض حقوق کارگران و آلودگی محیط زیست کمک کرده اید.
دیگر کشورهایی که این پارچه در آنجا نیز تولید می شود شامل هند، پاکستان، اندونزی، آلمان و انگلیس است. تا حدی پارچه مودال در ژاپن و آمرکیا نیز تولید می شود.

قیمت پارچه مودال:

پارچه مودال اندکی از پارچه ریون ویسکوز گرانتر است؛ تقریباً قیمتی مشابه لیوسل دارد، که شبیه به قیمت مشی است. این پارچه بشدت از ابریشم ارزانتر است، اما اندکی گرانتر از پارچه های مصنوعی مثل مش و پلی استر است.
قیمت پارچه مودال بستگی مستقیم به فرآیند تولید و محل تولید آن دارد. درحالیکه قیمت ریون مودال تولید شده در کشورهای توسعه یافته گرانتر است اما احتمال اینکه این محصولات به صورت پایدار و با حداقل خطرات محیطی تولید شده باشند بسیار بالا است.
بعلاوه، تولیدکنندگان بی ملاحظه ممکن است برای کاهش قیمت از برخی از مراحل صرف نظر کنند، اما در عوض محصولی تولید می کنند که ضمن داشتن کیفیت پایین برای محیط زیست نیز مضر است. درنتیجه، کالای ارزان همیشه انتخاب بهتر نیست.

انواع مختلف پارچه مودال:

مش مودال

فقط یک نوع پارچه ریون مودال موجود است، اما این پارچه بسیار به سایر ریون ها شباهت دارد، که لازم است به بررسی تمایزات آن با سایر موارد بپردازیم. برخی از انواع ریون که به مودال شباهت دارند شامل:

  • ریون ویسکوز: این نوع از ریون اولین مورد از دسته ریون ها براساس سلولز بود. قبل از ابداع ریون ویسکوز، تولید این پارچه گران بود، اما با ابداع فرآیند تولید ویسکوز کارخانه ها در جهان توانستند این پارچه را با فرآیند بهتر و ساده تر تولید کنند.
ریون ویسکوز بسیار به ریون مودال شباهت دارد و می توان آن را نمونه اولیه پارچه مودال دانست. فرآیند تولید ریون ویسکوز بسیار پیچیده است و در آن از مواد شیمیایی متعددی استفاده می شود. درنتیجه، ریون ویسکوز برای محیط زیست مضرتر از ریون مودال است. درحالیکه بسیاری از کارخانه ها به تولید ریون ویسکوز ادامه می دهند، برخی دیگر به روش های پیشرفته روی آورده اند.

  • لیوسل: این نوع از ریون یکی دیگر از انواع آپدیت شده این نوع پارچه است که دارای ویژگی های خاصی می باشد. لیوسل تنها ریونی است که می توان آن را کاملاً ارگانیک درنظر گرفت؛ از آنجائیکه سلولز استفاده شده برای تولید این پارچه از نظر شیمایی تغییر پیدا نکرده است می توان گفت کاملاٌ از الیاف درخت تهیه شده است.
فرآیند تولید لیوسل از سیستم زنجیره بسته استفاده می کند، یعنی هیچ حلالی هدر نرفته و یا وارد اکوسیستم نمی شود. از طرف دیگر، حتی در فرآیند تولید ریون مودال هم مواد و پسماند شیمیایی وارد محیط زیست می شود. تقریباً تمام لیوسل توسط شرکت استرالیایی به نام  Lenzing AG تولید می شود.

اثرات محیطی پارچه مودال:

فرآیند تولید پارچه مودال از نظر محیط زیستی خطرات کمتری نسبت به ریون ویسکوز دارد زیرا از سودسوزآور کمتر در تهیه حلال و پالایش سلولز مورد استفاده برای تهیه این پارچه استفاده شده است.
اگرچه، در فرآیند تولید پارچه مودال هنوز هم از گام هایی به نام زانتات کردن استفاده می شود، که شامل کاربرد کربن دی سولفاید به سلولز در فرآیند تولید است. کربن دی سولفاید یک ماده سمی عصبی است که از طریق هوا و آب آلوده در طول فرآیند تولید ریون مودال وارد محیط می شود.
پس از ورود به اکوسیستم، کربن دی سولفاید می تواند حیات وحش را به خطر بیاندازد و حتی می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. افرادیکه بیشتر با کربن دی سولفاید در تماس هستند کارگرانی هستند که این پارچه را تولید می کنند؛ این کارگران ممکن است دچار آسیب های کبدی، کلیوی، کوری، پیسیکوز، کما و یا حتی مرگ شوند.

در سال های اخیر، تولیدکنندگان ریون گام هایی برای کاهش آلایندگی کربن دی سولفاید برای محیط زیست و کارگران برداشته اند. برای مثال، تضعیف کننده های شیمیایی ممکن است در کارخانه ها نصب شوند و برخی از شرکت ها ممکن است از دستگاههای جاذب این ماده استفاده کنند.
بسته به روش پرورش و تولید مورد استفاده، بدست آوردن سلولز مورد نیاز برای ریون می تواند برای محیط زیست مضر باشد یا کاملاً بی خطر و پایدار باشد. بسیاری از تولیدکنندگان ریون از سلولز درختان در مناطقی که مناسب اهداف کشاورزی نیستند استفاده می کنند. همچنین، چوب هایی مثل چوب بامبو از نظر پایداری به سایر چوب ها برتری دارد.
اگرچه، نمی توان انکار کرد که بخش عمده ای از مواد مورد استفاده در تهیه ریون به صورت پسماند باقی می ماند. فقط سلولز درختان در این پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و باقیمانده دور ریخته می شود.
برای خرید پارچه مودال تنها کافی است سری به سایت شهرپارچه بزنید تا دریایی از این پارچه را مشاهده کنید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

بهترین پارچه لباس کودک