پارچه ارگانزا چیست ؟

ارگانزا یک پارچه سبک ساده بافت است. این پارچه بدن نما است یعنی تراکم پایینی دارد و بسیار نازک است. بدلیل بدن نما بودن و تنفس پذیری بالا، مش به طور گسترده در تهیه لباس هایی که دارای لایه های ضخیم تر هستند به کار می رود و در برخی موارد در مصارف خانگی کاربرد دارد.
درگذشته، ارگانزا فقط از ابریشم تهیه می شد. اگرچه، اختراع الیاف مصنوعی مثل پلی استر و مش این امکان را فرآهم کرده که این پارچه از مواد اولیه دیگری نیز تهیه شود. بدلیل نازکی، ارگانزا را نمی توان در ماشین لباسشویی شست. درعوض، باید با دست شسته شود و بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند شستشوی آن را به خشکشویی ها بسپارند.
ارگانزا یک پارچه ی ساده است. تار و پود این پارچه که بر هم عمود و هم اندازه هستند ، دارای تعداد حفره های یکسانی نیز هستند. از آنجائیکه ارگانزا بسیار سبک است کیفیت آن براساس تعداد سوراخ در اینچ یعنی (HPI) به جای تراکم تعیین می شود. برای بدست آوردن آن تعداد سوراخ در هر اینچ مربع محاسبه می شود و هر قدر میزان آن بالاتر باشد کیفیت نیز بالا خواهد رفت.
پارچه ارگانزا
واژه ارگانزا مربوط به لغت "organize" است که در حال حاضر به هر پارچه ابریشمی که از روش ریسندگی ساده ای تشکیل شده باشد اطلاق می شود. مثل سایر لباس ها، ارگانزا مربوط به زمان ایجاد راه ابریشم می باشد، که یک مسیر تاریخی برای تسهیل معاملات چین به اروپا بود. ارگانزا و ارگنایز مربوط به زبان چینی نیستند؛ درعوض، این لغات از Urgang گرفته شده اند که نام یک شهر در منطقه ترکستان است. این منطقه یکی از بازارهای معروف ابریشم را داشت.
در قرون وسطی، غربی ها واژه Urgang را با تغییرات منطقه ای مختلف اصطلاح "organza" تطبیق دادند و واژه ارگنزاین برای اشاره به روش ریسندگی استفاده شده برای تهیه نخ های استفاده شده در پارچه استفاده می کردند. برای قرن ها، ارگنزا در غرب به عنوان ماده ای برای تهیه مشی، لباس مجلسی و دیگر لباس های سبک و نازک مورد استفاده قرار گرفت.
از آنجائیکه ارگانزا بسیار نازک و سبک است، نسبت به صدمه حساس است. باید از برخورد این پارچه با اشیای نوک تیز خودداری کرد و برای نگهداری آن را در یک پارچه مشی پیچاند.

مراحل مش ارگانزا:

مراحل <a href=تولید پارچه ارگانزا" src="https://shared.shahreparche.com/news/files/image-20200108123014-2.jpeg" style="height:400px; width:333px" />
مراحل تولید این پارچه به مواد اولیه آن بستگی دارد. در صورت استفاده از پلی استر تمام مواد مورد نیاز در آزمایشگاهها و از اجزای کاملاً مصنوعی تهیه می شود. تولید پلی استر شامل تصفیه نفت و تبدیل آن به نخ است.
از طرف دیگر، تولید ابریشم کاملاً طبیعی است و هیچ ماده مصنوعی در آن به کار برده نمی شود. این ماده از کرم ابریشم تهیه می شود، که به طور طبیعی از پیله های ابریشمی تهیه می شود. این پیله ها سپس جوشانده می شوند و سپس توسط کارگران باز می شود و الیاف در این مرحله تشکیل می شوند.
فرآیند تولید ارگانزا پس از تولید نخ یکسان خواهد بود. چه از ابریشم یا الیاف مصنوعی استفاده شود، گام بعدی در تولید ارگانزا این است که دو الیاف باید در جهت مخالف تابانده شوند. پس از آنکه در برابر هم قرار می گیرند بدلیل انرژی جنبشی به یکدیگر می چسبند.
قبل از آنکه نخ به پارچه تبدیل شود، شانه شده و در برابر اسید قرار می گیرد، که منجر به افزایش استحکام می شود. این استحکام یکی از فاکتورهای تعیین کننده است که وجه تمایز بین ارگانزا و ابریشم است و این مرحله در هنگامی که از الیاف نایلون یا پلی استر استفاده می شود ضروری نیست به این دلیل که این مواد به طور طبیعی از استحکام کافی برخوردار هستند.
برای اینکه ابریشم و الیاف مصنوعی ارگانزا در نظر گرفته شوند، باید دارای بافت خاصی باشد و باید شامل فاکتورهای ظاهری باشد که نشان دهنده دست بافت بودن آن باشد. درحالیکه امکان بافت ارگانزا با دستگاه نیز وجود دارد پارچه حاصل از این طریق کیفیت پایینی خواهد داشت.

کاربرد پارچه ارگانزا:

کاربرد پارچه ارگانزا
یکی از کاربردهای رایج ارگانزا در غرب لباس عروسی است. این لباس دارای ظاهر چین دار است که با پارچه های نازک تهیه می شوند و ارگانزا یک انتخاب مناسب در این مواقع است. در اغلب موارد ارگانزا در لباس عروسی به رنگ سفید روشن رنگرزی می شود، اما می توان آن را در سایر رنگ ها نیز یافت.
این پارچه به طور رسمی در تهیه لباس مجلسی که دارای چین و لایه های ظریف و پیچیده است به کار می رود. نوعی از لباس مجلسی که ارگانزا در آن بسیار محبوب است overlay می باشد، که نوعی شال است که روی پیرآهن های مجلسی استفاده می شود. این شال معمولاً دارای طرح های پیچیده ای است که به رنگ روشن هستند.
ارگانزا همچنین در تهیه لباس استیج کاربرد دارد و در تهیه دامن های پفی و چین دار و لباس رقص به کاربرد می رود. علاوه بر دنیای لباس، این نوع از پارچه در تهیه پرده، آباژور و سایر اقلام دکوری نیز کاربرد دارد.

کشورهای تولیدکننده ارگانزا:

کشورهای تولیدکننده ارگانزا
اگر ماده اولیه ابریشم باشد، تولید آن مربوط به شرق آسیا می باشد. فرهنگ های مختلفی در هند و چین هزاران سال است که به تولید ابریشم اشتغال دارند و این پارچه هنوز هم در آسیا تولید می شود. ابریشم یک کالای باارزش است که به خاطر آن یک مسیر معاملاتی بنا شد و اولین نمونه های ارگانزا در اروپا در قرون وسطی و رنوسانس از طریق راه ابریشم انتقال داده شد.
در سال های اخیر، تولید ابریشم در میان ملل مختلف در جهان معروف شد، اما بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این پارچه چین و هند باقی ماندند. بویژه، نخ ارگانزا از طریق تعدادی از کارخانه های نخ ریسی در نزدیکی رودخانه یانگتسه تولید می شود و نیز در استان ژیجیانگ چین تولید می شود.
یک نوع نخ ارگانزای ضخیم تر در منطقه بنگلور هند تولید می شود و در برخی موارد این نخ ممکن است در همان منطقه تبدیل به پارچه شود. در اغلب موارد، نخ ارگانزا به کارخانه های بزرگی در چین، پاکستان، اندونزی یا بنگلادش ارسال می شود تا به لباس تبدیل شوند و سپس به دست مصرف کنندگان در سراسر دنیا برسند.
پارچه ارگانزا
وقتی ارگانزا از ماده ای غیر از ابریشم تهیه شود، تولید آن متفاوت می شود. پلی استر و نایلون هر دو در آمریکا تولید می شوند و تا سطحی هنوز هم در این کشور به نخ ارگانزا تبدیل می شوند.
البته تولید پارچه های مصنوعی به طور عمده در چین تولید می شود. هزاران کارخانه نساجی در این کشور آسیایی بخش بزرگی از پلی استر دنیا را تولید می کنند و چین همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نایلون در جهان است. وقتی این مواد در چین به شکل نخ ارگانزا تبدیل می شوند، در همان کارخانه به صورت محصول نهایی تبدیل می شوند.

قیمت پارچه ارگانزا:

قیمت پارچه ارگانزا به کاربرد این پارچه و فاکتورهای بسیاری در بازار بستگی دارد. درحالیکه عرضه جهانی پارچه ارگانزا پایدار است، این پارچه وضعیت خوبی دارد، که ممکن است منجر به افزایش قیمت آن شود.
قیمت پارچه ارگانزا
بعلاوه، ارگانزای ابریشم بسیار گرانتر از انواعی دیگر این پارچه است. ابریشم یکی از گرانترین الیاف موجود در جهان است، اما یکی از پر زرق و برق ترین و کم خطرترین الیاف در جهان است.
هیچ شکی نیست که تولید ابریشم بسیار سخت است و این موضوع قیمت بالای آن را توجیه می کند. نایلون و پلی استر در مقایسه با آن ارزانتر می باشد و ارگانزای تهیه شده از آنها مثل سایر پارچه های مصنوعی تهیه شده از آنها قیمت پایینی خواهد داشت.

انواع مختلف پارچه ارگانزا:

انواع مختلف پارچه ارگانزا
پارچه ارگانزا از مواد مختلفی تهیه می شود و همچنین الیاف مختلفی از این محصول موجود است:
  • مواد مختلف: این نوع از پارچه در ابتدا با ابریشم ساخته می شد، اما در حال حاضر، ارگانزا اغلب از پلی استر و نایلون ساخته می شود.
  • ارگانزا اسپارک: این پارچه به خاطر ذرات براق در بافت آن این نام را گرفته است.
  • ارگانزا کریستال: این نوع از پارچه ارگانزا دارای ذرات براق نیست، اما ساختار پارچه به طور کلی براق است.
  • ارگانزای مروارید: این ارگانزا به خاطر رنگ خاص این پارچه به آن اطلاق شده است و براقی آن ظاهر آن را بیشتر شبیه مروارید می کند.

اثرات محیطی پارچه ارگانزا:

اثرات محیطی پارچه ارگانزا
اثرات محیطی پارچه ارگانزا به نوع ماده اولیه استفاده شده در این محصول بستگی دارد. به جای اشاره به نوع مشخصی از مواد، ارگانزا به نوع بافت اشاره دارد و نوع ماده استفاده شده برای تهیه این پارچه اثرات متفاوتی بر محیط زیست دارد.
پارچه های مصنوعی مثل نایلون و پلی استر دارای اثرات محیطی منفی بر محیط زیست هستند. هر دوی این مواد از نفت تهیه می شوند که یک منبع تجدیدناپذیراست. انرژی و توان زیادی در فرآیند اکتشاف نفت هدر می رود و سموم بسیاری در فرآیند تصفیه نفت آزاد می شوند تا بتوان از آن در تهیه الیاف به کار گرفته شود.
فرآیند تبدیل نفت به نایلون و پلی استر نیز مواد سمی شدیدی وارد محیط می کند و این فرآیند ممکن است برای کارگران نیز مضر باشد. مهم تر از همه، پارچه های تهیه شده از نفت زیست تخریب پذیر نیستند؛ محصولات تهیه شده از الیاف طبیعی مثل ابریشم، پنبه و سایر پارچه های ارگانیک بازیافت می شوند، ولی پارچه های براساس نفت به حیات خود در آبراهه ها و محیط زیست ادامه می دهند و تجزیه نمی شوند.
تولید ابریشم، از نظر محیطی پایدار است. این پارچه از پیله های کرم ابریشم تهیه شده است، که حشرات کوچکی هستند که بر روی درخت توت زندگی می کنند. لارو کرم ابریشم از برگ توت تغذیه می کند، که بدون نیاز به آفت کش و کود رشد می کند و پس از آنکه به اندازه خاصی رسید، پیله می سازد. این پیله ها سپس توسط کارگران تحت پردازش قرار می گیرند.
فعالان حمایت از حیوانات ممکن است از تولید ابریشم ایراد بگیرند زیرا تولید ابریشم نیاز به کشتن کرم ها در آب جوش دارد. اگرچه هیچ ماده سمی در فرآیند تولید ابریشم وارد محیط نمی شود که این پارچه را از نظر محیط زیستی در جایگاه خوبی قرار می دهد.

مش ارگانزا

شهرپارچه به شما تنوعی بالا از این محصول را ارائه می دهد شما می توانید به راحتی از بزرگترین مش آنلاین ایران خرید کنید و به سادگی پارچه خود را دریافت کنید. تنوع بالاق قیمت های مناسب و همچنین چشنواره های فروش شهرپارچه را در مش از دست ندهید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

بهترین پارچه لباس کودک