پارچه بامبو چیست و چه کاربردی دارد ؟

واژه لینن به طور گسترده به منسوجاتی که از گیاه بامبو تهیه شده اند اطلاق می شود. پارچه های تهیه شده از بامبو قدمت هزاران ساله دارند، اما به تازگی تولید این محصول به حالت بهینه درآمده است.
برخی از انواع بامبو از نظر زیست محیطی پایدار هستند درحالیکه برخی دیگر برای محیط زیست یا کارگرانی که آنها را تولید می کنند مضر محسوب می شوند. برای اینکه مطمئن شوید پارچه بامبوی درستی را انتخاب کرده اید، مهم است که بیشتر در مورد صنعت نساجی پیرآمون آن بدانید.

مراحل لینن بامبو:

بسته به نوع پارچه ای که تهیه می شود، منسوجات بامبو می تواند از روش های مختلفی تولید شود. بخش عمده پارچه بامبو در دنیا بامبو ویسکوز است که اگرچه تولید آن ساده است اما به محیط زیست آسیب وارد می کند و محیط کاری ناایمنی را برای کارگران ایجاد می کند.
ویسکوز واژه ای است که به هر پارچه ای که با استفاده از روش ویسکوز که در اوایل قرن بیستم توسعه داده شد گفته می شود. این نوع از پارچه از جدیدترین نسخه های ریون است، که یک پارچه نیمه مصنوعی است که در ابتدا برای آنکه جایگزین ابریشم شود بوجود آمد.
فرآیند تولید ریون ویسکوز طولانی و پیچیده است و پسماند زیادی دارد. هر نوع پارچه ای که از سلولز درختان تهیه می شود پسماند زیادی بر جای می گذارد. اما این پسماند را می توان به طور پایداری کنترل کرد، البته وقتی که فرآیند تولید درستی اتخاذ شده باشد. پسماند حاصل از تولید ریون ویسکوز دارای ماده آلاینده سولفید کربن است که یک ماده شیمیایی مضر است و تأثیرات منفی بر سلامت افراد دارد.
تولید ریون ویسکوز با استخراج سلولز از داخل چوب شروع می شود. چوب به قطعات کوچک شکسته می شود و با کمک حلال های شیمیایی سلولز آن استخراج می شود. فرآیندهای مختفی برای ساخت ریون ویسکوز مورد استفاده قرار می گیرند و تقریباً همه آنها شامل استفاده از مواد شیمیایی مضر مثل سود سوزآور هستند.
برای تولید پارچه قابل پوشیدن، سلولز استخراج شده به شکل ورقه های تبدیل می شوند، در معرض سولفید کربن قرار می گیرند و فیلتر می شوند. سپس وارد تارساز می شوند، که سلولز را به صورت رشته ای تبدیل می کند. این رشته ها سپس وارد سولفوریک اسید می شوند و این مفتول ها سپس تبدیل به نخی می شوند که قابلیت تبدیل به پارچه بافته شده را دارند.
سلولز بامبو می تواند توسط یک فرآیند تولید دارای زنجیره بسته صورت بگیرد. برخلاف فرآیندی تولید ریون ویسکوز، در تولید زنجیره بسته ریون ساختار سلولز به صورت شیمیایی تغییر نمی یابد، که منجر به تولید پارچه های ارگانیک می شود. درحالیکه حلال ریون ویسکوز سنتی به صورت پسماند وارد محیط زیست می شود، حلال در این روش قابل استفاده مجدد است، که به طور گسترده اثرات زیست محیطی آن را کاهش می دهد.
در تولید پارچه بامبو باکیفیت سلولز استخراج نمی شود. به جای آن، یک آنزیم طبیعی بر روی الیاف بامبو شکسته شده ریخته می شود و این الیاف سپس شسته و به شکل نخ در می آیند. این نخ ها معمولاً دارای ساختار ابریشمی هستند و به آن لینن بامبو نیز گفته می شود.
 پارچه تولید شده با این روش، برای محیط زیست مضر نبوده و دوام بالاتری خواهد داشت. اگرچه، این روش تولید پارچه بامبو اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای اطمینان از لینن بامبو باکیفیت، از عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر در تولید آن مطمئن شوید.

کاربرد پارچه بامبو:

 
درحالت کلی، این نوع از پارچه دارای کاربردهایی لیننابه نخ است. برخی از مصرف کنندگان ممکن است بدلیل ویژگی های مفید آن را به نخ ترجیح دهند.
برای مثال، پارچه بامبو قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد و همچنین کشسانی بیشتری از نخ دارد. تبدیل آن به پارچه تراکم بالا ساده است و منسوجات حاصل نازکتر از مورد مشابه نخی آن است درحالیکه همچنان قابلیت کشسانی مشابه و یا حتی بالاتری دارند.
پارچه بامبو در ملحفه، پتو، حوله، حوله دستی و غیره کاربرد دارد. بدلیل نرمی و دوام، به طور گسترده در تهیه لباس مورد استفاده قرار می گیرد. لباس زیرهای تهیه شده از این پارچه بسیار محبوب هستند و جوراب، تی شرت و لباس های دیگر که به طور مستقیم در تماس با پوست هستند با این پارچه دوخته می شوند.
برخی از مصرف کنندگان این پارچه را بدلیل خواص ضدباکتریایی برای لباس خواب استفاده می کنند. اگرچه، مطالعات نشان می دهد که ویژگی ضدباکتریایی این پارچه فقط در بامبو خام وجود دارد و پس از تبدیل آن به لباس این ویژگی از بین می رود.
مهم است بدانید که تنها پارچه بامبو تهیه شده از الیافی که به صورت مکانیکی تولید شده اند دارای ویژگی هایی هستند که مورد پسند مصرف کنندگان می باشد. ریون بامبو و پارچه های نیمه مصنوعی مشابه به اندازه نمونه تولید شده طبق دستورالعمل واقعی آن نرم و کشسان نیستند و همچنین دارای خواص ضدباکتریایی نیز نخواهند بود.

کشورهای تولید کننده پارچه بامبو:

پارچه بامبو هزاران سال است که در شرق آسیا تولید می شود. برای مثال، این پارچه در فرهنگ های هند و چین قدمت بالایی دارند و فستیلینن های پارچه بامبو همچنان در روستاهای هند برگزار می شود.
پایداری محیط زیستی پرورش این چوب منجر به تولید بامبو در سراسر جهان شده است. تولید این چوب در غرب مثل آمریکا و اروپا محبوبیت بیشتری دارد زیرا امکان رشد آن در شرایط آب و هوایی مختلف وجود دارد. درنتیجه، تقریباً هر کشور درحال توسعه یا توسعه یافته در جهان حداقل برخی از انواع پاچه بامبو را تولید یا صادر می کند.
اگرچه، بزرگترین تولید کننده این گیاه چین است. از جهاتی این حقیقت اقتصادی طبیعی است؛ با این همه، بامبو جزئی از فرهنگ چین محسوب می شده و همواره یک ماده مورد علاقه برای تولید منسوجات در این منطقه بوده است.
البته محبوبیت تولید پارچه بامبو دارای یک بخش تاریک نیز می باشد. از اواخر دهه 1970، چین بدلیل استانداردهای پائین محیط زیستی و موارد متعدد نقض حقوق مصرف کنندگان در بین شرکت های نساجی دنیا محبوب شد. همه بر این باور بودند که تولید منسوجات و محصولات مصرفی چین از هر نوعی که باشد ارزانترین است، این باور باعث شد بسیاری از تولید کنندگان پارچه بامبو برای رفع نیازهای تولیدی خود به این کشور مراجعه کنند. از آنجائیکه شرکت های چینی به مبحث پایداری و تولید اخلاقی پایبند نیستند تولید این محصول در چین همراه با ریسک های زیست محیطی همراه است اما قیمت پارچه بامبو در این کشور بشدت پائین است.
دیگر تولیدکنندگان عمده این پارچه هند، پاکستان و اندونزی است. درحالیکه بخش عمده این محصول در آمریکا نیز تولید می شود اغلب تولید صرف مصرف داخلی می شود و صادر نمی شود.

قیمت پارچه بامبو:

ویسکوز یا پارچه های نیمه مصنوعی که از این نوع چوب تهیه شده اند به طور کلی از نخ ارزانتر است. در برخی موارد، این کاهش قیمت به مصرف کنندگان منتقل می شود. پارچه بامبو واقعی که با روش مکانیکی تولید شده اند از نخ گرانتر هستند، اما از نخ های لاکچری مثل پنبه مصری پیما و لینن ارزانتر است.

انواع مختلف پارچه بامبو:

سه نوع پارچه بامبو وجود دارد که شامل:
  • ویسکوز بامبو: این نوع از بامبو شبیه به سایر انواع ویسکوز است. تنها دلیل استفاده بامبو در تولید این پارچه به جای نوعی دیگر از چوب کاهش هزینه های تولید است. مزایای این الیاف در این پارچه ویسکوز وجود ندارد و مصرف کنندگان باید نسبت به تفاوت مراحل تولید این پارچه با پارچه بامبو واقعی آگاه باشند.
  • بامبو لیوسل: این نوع از پارچه شبیه ویسکوز است، اما دارای روش تولید زنجیره بسته است. بعلاوه، ساختار شیمیایی سلولز مصرفی در طول فرآیند تغییر نمی کند، بنابراین فوایدی این گیاه را که در روش تولید مکانیکی وجود دارد را حفظ می کند.
  • الیاف بامبو مکانیکی تولید شده: این نوع از پارچه را می توان نمونه واقعی پارچه بامبو دانست. تولید آن گران و زمانبر است، اما فوایدی دارد که در پارچه بامبوی تولید شده از سایر روش ها وجود ندارد. این نوع از پاچه قوی، بادوام و نرم است.

اثرا زیست محیطی بامبو:

اغلب بامبو به عنوان یک پارچه دوستدار محیط زیست شناخته می شود و از جهاتی این باور درست است. برای مثال، پرورش بامبو ساده است؛ سریع رشد می کند و در محیط های نامناسب رشد گیاه نیز بخوبی رشد می کند. درنتیجه، اثرات زیست محیطی بامبو به شدت در تئوری کم است و البته پایداری آن بستگی به روش تولید پایدار تولیدکنندگان دارد.
تقاضا برای بامبو تولیدکنندگان چینی را برآن داشته که جنگل ها را برای کاشت آن نابود کنند، که عملاً مزایای زیست محیطی آن را از بین برد. در اواخر 1990، قانون Chinese Communist Party این روش را ممنوع کرد.
برخلاف سلولز سایر درختان که برای تولید ریون ویسکوز استفاده می شود، سلولز بامبو برای فرآیند تولید زنجیره بسته مناسب است. درنتیجه، پارچه های مشابه لیوسل را می توان با بامبو تولید کرد و فرآیند تولید لیوسل هیچ پسماند سمی ندارد.
اگرچه، بخش عمده پارچه بامبو ریون است، یعنی تولید آن صدماتی به محیط زیست وارد می کند. مهم است بدانید که الیاف بامبو واقعی را می توان از روش هایی که برای محیط زیست مضر نیستند تولید کرد. اگر می خواهید از مزایای مورد ستایش این پارچه بهره مند شوید، باید از ویسکوز بامبو پرهیز کنید و الیاف اصل یا لیوسل بخرید.
فروشگاه اینترنتی شهرپارچه، بزرگترین لینن آنلاین ایران با تنوع بالای محصولات در کنار شما است. شما می توانید به صورت آنلاین فرآیند خرید پارچه خود را دنبال کنید و محصول را درب منزل خود تحویل بگیرید

فروشگاه اینترنتی شهرپارچه، بزرگترین پارچه فروشی آنلاین ایران با تنوع بالای محصولات در کنار شما است. شما می توانید به صورت آنلاین فرآیند خرید پارچه خود را دنبال کنید و محصول را درب منزل خود تحویل بگیرید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین