پارچه ایکات - هر آنچه در مورد پارچه ایکات باید بدانید

ایکات طرح پارچه ای است که از طریق فرآیند رنگرزی به نام چاپ مقاوم بدست آمده است که در آن تکنیک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد تا بخش هایی از پارچه رنگرزی نشود. برخلاف این حقیقت که ایکات به طور سنتی در بسیاری از نقاط دنیا تولید می شود، این طرح با دنیای مد بین المللی عفاستونی شده است.

تاریخچه پارچه ایکات:

با شروع شهرنشینی، مردم در سراسر جهان فهمیدند که آنها می توانند با استفاده از بستن نخ ها با طرح مورد نظر به یکدیگر و سپس رنگرزی آن لباس های زیبا و ظریفی تهیه کنند. زمان دقیق ابداع فاستونی فاستونیخص نیست، اما می توان آن را بخشی از فرهنگ مردم شرق آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و اروپا دانست.

پارچه ایکات امروزه:

امروزه فاستونی ایکات با استفاده از دستگاههای اتوماتیک بسیار ساده تر شده است. اگرچه در گذشته باید الیاف را با دست در کنار یکدیگر قرار می دادند تا این پارچه را تولید کنند، پارچه یکسانی را می توان با استفاده از تکنولوژی و با کمترین هزینه تولید کرد.
اگر تا به حال پارچه رنگرزی شده پوشیده باشید، به احتمال 30 درصد آن پارچه ایکات بوده است. راههای زیادی برای رنگ کردن پارچه وجود ندارد، به همین دلیل فرهنگ های مختلف در برهه ای از تاریخ آن را کشف کردند.

ایکات در مقابل باتیک:

در هر دو روش گرهی و باتیک روش رنگرزی پس از بافت پارچه صورت می گیرد. اما در روش چاپ ایکات، قبل از آنکه نخ به پارچه تبدیل شود رنگرزی صورت می گیرد. درنتیجه، ظاهر آن متفاوت است.

مراحل تولید پارچه ایکات:

پارچه ایکات را می توان با هر الیافی که خوب رنگ می گیرد تهیه کرد. متریال های سنتی ایکات شامل ابریشم و پشم است، اما می توانید حتی از ریون، پلی استر و طیف گسترده ای از الیاف مصنوعی استفاده کنید.
پس از آماده سازی متریال اولیه، به شکل طناب های ضخیمی در می آیند و به صورت طرح خاصی رنگ می شوند. سپس، از هم جدا می شوند، و آماده بافتن می شوند. پس از بافت پارچه، طرحی مورد نظر نمایان می شود. مثل سایر منسوجات، می توان قبل از برش و دوختن ایکات را تحت عملیات های مختلف قرار داد.

کاربرد پارچه ایکات:

پارچه ایکات دارای کاربردهای مختلفی است:
لباس:
از بلوز گرفته تا شلوار روش رنگرزی ایکات در جاهای مختلفی استفاده می شود. ایکات در لباس های زنانه بیشتر کاربرد دارد.
اکسسوری:
شال، روسری و دستمال سر از کاربردهای رایج ایکات در اکسسوری است. البته، کفش، کیف پول و آیتم های دیگر ممکن است دارای طرح ایکات باشند، اما این طرح ها اغلب پرینت شده اند.
دکوری:
بالشت، ملحفه و کالای خواب اغلب دارای طرح ایکات هستند. ایکات در گذشته در تزئینات دیوار استفاده می شد و طرح های ایکات هنوز هم در دیوارها دیده می شوند و از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

کشورهای تولیدکننده پارچه ایکات:

بسته به نوع الیاف استفاده شده در این پارچه می توان مناطق تولید پارچه ایکات را این گونه تقسیم بندی کرد:
  • بزرگترین تولیدکننده ابریشم:
هند بزرگترین تولیدکننده ابریشم در جهان است. درحالیکه بخش بزرگی از ابریشم در چین تولید می شود، هند همواره مرکز تولید ابریشم طبیعی بوده است.
  • بزرگترین تولیدکننده پشم در دنیا:
استرالیا و نیوزیلند هر دو مرکز نگهداری میلیونها گوسفند هستند. از آنجائیکه وسعت استرالیا بیشتر است، می توان آن را به عنوان بزرگترین تولیدکننده پشم دانست.
  • بزرگترین تولیدکننده نخ:
چین، آمریکا و هند بخش بزرگی از پنبه دنیا را تولید می کنند. در سال 2019، هند بزرگترین تولیدکننده این الیاف طبیعی شد.
  • بزرگترین تولیدکننده الیاف مصنوعی:
چین بزرگترین تولیدکننده الیاف مصنوعی در دنیا است.

قیمت پارچه ایکات:

فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت پارچه ایکات تأثیر می گذارند:

متریال مورد استفاده:

ابریشم و پشم بالاترین قیمت و نخ دارای قیمت متوسط است. الیاف مصنوعی، ارزانترین گزینه هستند، که منجر به افزایش محبوبیت آنها شده است. اگرچه قیمت کمتر یعنی کیفیت پایین تر.
انواع بافت:
برخی از انواع ایکات پیچیده تر و زیباتر از سایر طرح ها هستند. هر قدر میزان کار بیشتری روی پارچه انجام شده باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.
کیفیت بافت:
راههای مختلفی برای بافت و رنگرزی ایکات وجود دارد. برخی از این تکنیک ها از روش سنتی تولید ایکات پیروی می کنند و برخی دیگر کاملاً به صورت اتوماتیک تولید می شوند. تولید عمده ایکات منجر به قیمت پایین تر محصول نهایی می شود.

انواع مختلف پارچه ایکات:

تفاوت ایکات مربوط به تفاوت بافت می شود:
  • ایکات تار
در ایکات تار، نخ تار دارای رنگرزی طرح ایکات است و نخ پود دارای رنگ معمولی است.
  • ایکات پود:
ایکات پود برعکس ایکات تار است، یعنی نخ پود دارای طرح ایکات و نخ تار به صورت معمولی رنگ شده است.
  • ایکات دوگانه:
در طرح های ایکات پیچیده، هر دو نخ تار و پود دارای طرح ایکات هستند. فرآیند قرار گرفتن تار و پود در این مرحله بسیار سخت است، بنابراین این نوع از ایکات دارای قیمت بالاتری است.
  • تفاوت های منطقه ای:
ایکات تقریباً در هر فرهنگی جایگاهی دارد. انواع مختلفی پارچه ایکات محلی موجود است.

اثرات زیست محیطی ایکات:

اثرات زیست محیطی بستگی به روش تولید دارد:
الیاف طبیعی:
اگرچه الیاف طبیعی هم می توانند آلودگی های زیست محیطی داشته باشند، اما به طور کلی اثرات آن نسبت به الیاف مصنوعی کمتر است. یکی از دلایل اصلی این تفاوت زیست تخریب پذیری الیاف طبیعی است؛ الیاف طبیعی در کمتر از 100 سال به محیط بازمی گردند. اما در خوشبینانه ترین حالت، دهها هزار سال زمان می برد تا پلاستیک حاصل از مواد پتروشیمی تجزیه شود.
در میان الیاف طبیعی پنبه بیشترین سطح آلایندگی را تولید می کند. امکان رشد پنبه به صورت ارگانیک و پایدار وجود دارد، اما پایداری هنوز در سراسر دنیا رایج نشده است. بیشتر کارخانه های تولیدکننده پنبه از سموم و آفت کش های شیمیایی استفاده می کنند زیرا آنها ارزانتر هستند و نتیجه این فعالیت ها بسیار وخیم خواهد بود. علاوه بر ورود آلاینده های سمی، روشهای تولید این چنینی می تواند آلاینده های سمی و فلزات سنگی را وارد خاک کنند، که منجر به انواع و اقسام بیماریهای عصبی در آینده خواهد شد.
از طرف دیگر، پشم و ابریشم آلودگی ندارد. تولید ابریشم به آفت کش و کود نیازی ندارد؛ از نظر تکنیکی، کرم ابریشم یک نوع آفت برای درخت توت محسوب می شود و این کرم ها رغیب دیگری ندارند.
انواع مختلفی پشم وجود دارد و برخی از آنها از بزها و خرگوش های خاصی هستند و ممکن است اصلاً پایدار نباشند. پشم مارینو، دارای فرآنید تولید ساده ای است و روش های پایدار تولید آن هم برای انسان و هم حیوان مفید خواهد بود.
الیاف مصنوعی:
احتمالاً به این دلیل که از قوانین طبیعی تخطی می کند، الیاف مصنوعی و محیط طبیعی هرگز با یکدیگر کنار نیامدند. کوههایی از زباله های پلاستیکی در سراسر دنیا تشکیل شده اند و حتی راهی اقیانوس ها شده اند و ما در حال نابودی سیاره خود با مواد پتروشیمی هستیم که می توانست کاربردهای فراوانی داشته باشد.
در اینجا می توانیم راههای مختلف تأثیر الیاف مصنوعی بر محیط زیست را ببینیم:
  • ایزوله مولکولی: بیشتر مواد شیمیایی از نفت تهیه شده اند. در اغلب موارد، بقیه نفت پسماند است و معمولاً به طور نادرستی دفن می شود.
  • سنتز: مولکول های شیمیایی ایزوله شده باید با یکدیگر متحد شوند تا تبدیل به الیاف شوند. این فرآیند دارای پسماند شیمیایی است.
  • شستشوی الیاف: پس از آنکه مواد پایه تشکیل شد، به صورت الیاف تبدیل می شوند. این الیاف سپس با مواد شیمیایی مختلف شسته می شوند که اغلب به صورت نادرستی دفن می شوند.
  • پس از تولید: پس از تولید مواد ضد اشتعال و دیگر مواد سمی  بر روی پارچه ها اعمال می شود که همگی در گروه مواد بسیار سمی هستند.
  • دور انداختن: منسوجات براساس مواد پتروشیمی هزاران سال در طبیعت باقی می مانند تا تجزیه شوند.
رنگ مورد نیاز:
پارچه ایکات با رنگ های ایمن و طبیعی رنگ می شوند و این مواد قابلیت زیست تخریب پذیری دارند. اگرچه، رنگ های تهیه شده از مواد پتروشیمی می توانند برای انسان و محیط بسیار سمی باشند.
اگر قصد فاستونی را دارید می توانید تنها با چند کلیک پارچه خود را درب منزل تحویل بگیرید. انواع فاستونی، فاستونی ، فاستونی و فاستونی در اختیار شما است و می توانید به راحتی کالای مورد نظر خود را بیابید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین