10 مورد از بهترین پارچه های ضد آب

پارچه های لینن و مقاوم در برابر آب یک پارچه متداول روزمره نیست. اما بخاطر ویژگی خاص هیچ جایگزینی ندارد. اگر بدنبال تهیه دستمال، پوشش پوشک، بارانی، پد، کاور مبلمان فضای باز و پرده حمام هستید باید با لینن آشنا شوید.
از دیگر کاربردهای این پارچه ها می توان به تهیه محافظ تشک/بالش، بادبادک، پد بهداشتی، شنل، کیف غذا، ساک ، کیف وسایل، زیرانداز پیک نیک، پیش بند نوزاد، ، کاپشن بادگیر، پانچ و غیره اشاره کرد.
پارچه ضد آب

متریال های ضد آب

  • PUL
PUL یا polyester fabric دارای یک پوشش زیری پلاستیکی دارای لایه ضد/مقاوم در برابر آب است. نکته در مورد PUL این است که این پارچه ضدآب کاملاً ضد آب است، دوام بالایی دارد، تنفس پذیر است و می تواند در تماس مستقیم با پوست قرار گیرد، زیرا این پارچه نرم، انعطاف پذیر و راحت است.
پارچه ضد آب PUL دارای ضخامت لایه پلاستیکی بین 1 و 2 میلی متر است. این پارچه قابل بافت و ریسندگی است، 100 درصد نخی یا ترکیبی از پلی استر و نخ است.
پلی استر PUL نازک تر و نرم تر از PUL نخی است. بهترین نکته در مورد پارچه PUL این است که قابل شستشو است و با شستن خاصیت خود را از دست نمی دهد.
  • TPU
TPU یا به عبارتی Thermoplastic polyurethane، یک جایگزین برای پارچه PUL است و در تهیه محصولاتی مثل پارچه پوشک استفاده می شود.  TPU از نظر نرمی، انعطاف پذیری و دوستدار محیط زیست بودن از PUL بهتر است، با اینکه عملکرد یکسانی دارد. ایراد این پارچه ضد آب این است که دوام آن نسبت به PUL کمتر است.
  • لینن و پلی استر
این پارچه ها در واقع پارچه ضد آب محسوب نمی شوند. می توان گفت این ها پارچه ها به دلیل بافت متراکم ، در برابر آب مقاوم هستند.
اما با داشتن پوشش خاص، این پارچه ها برای تهیه کالاهای ضد آب مثل چتر استفاده می شوند. لایه ای از پلی اورتان برای پوشاندن لایه داخلی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه ها قدرت کمتری نسبت به پارچه های پوشش دار دارند و قوی نیستند.
  • لینن ضد پارگی:
این پارچه سبک و بادوام است و از الیاف نایلون تهیه شده است، پس از آنکه لایه ضد آب به آن اضافه می شود به یک پارچه سخت و قوی تبدیل می شود. در شرکت WWII برای تهیه چترنجات از آن استفاده می شود. امروزه با داشتن ویژگی های ضد آب و ضد پارگی برای تهیه چادر مسافرتی، کاور مبل فضای باز، لباس ضد آب، کوله پشتی، بادبادک و لباس کار استفاده می شود
  • نایلون تافته
نایلون تافته که دارای کاور خاص است قطعاً ضد آب می باشد-این متریال اغلب برای تهیه چتر، پوشش ایوان و غیره استفاده می شود. همچنین، دارای بافت یکدست و درخشان است.
PVC دارای پوشش پلی استر
این پارچه یک پارچه پلی استر 100 درصد ضد آب است و دارای پوشش poly-vinyl chloride در لایه زیری می باشد. همچنین، اندکی خشک است و لایه درونی نرمی دارد.
تریلن یک پارچه پلی استر با تراکم بالا می باشد که برای تهیه بادبان، چتر آفتابی، سایه بان، حفاظ و غیره استفاده می شود زیرا دارای خاصیت ضد آبی است.
  • نخ/پوپلین پوشش دار
پارچه های پوشش دار جایگزینی برای متریال های PUL هستند، زیرا کاربرد یکسانی دارد. این پارچه دارای یک پوشش ضد آب نازک است و کارایی شبیه به PUL دارد. اما از نظر زیست محیطی بهتر است زیرا ماده داخلی آن پارچه طبیعی است.
پارچه های پوشش دار برای تهیه پارچه های محافظ در برابر هوا استفاده می شوند. این لباس ها شامل بارانی، بادشکن، لباس اسکی، کاپشن محافظ و کلاه می باشند. این پارچه در شرایط سخت آب و هوایی فرد را خشک و راحت نگه می دارند.
پوشش از طریق اتصال لایه مقاوم در برابر آب به پشت پارچه ایجاد می شود. لَختی پارچه با افزودن لایه از بین خواهد رفت.
لیننی دارای پوشش در تهیه بسیاری از کالاها استفاده می شود زیرا انعطاف پذیر بوده و تنفس پذیر است. این پارچه دارای ضخامت 1 میلی متر است.
پوپلین لایه دار پارچه مورد علاقه بسیاری از برندهای معروف است تا از آن در تهیه لایه محافظ در کاپشن ها استفاده کنند. در حالت کلی سه نوع پوشش وجود دارد، پوشش بدون روزنه، پوشش روزنه میکرو و پوشش ویسکوز.
  • پارچه شمعی
پارچه های شمعی، یک پارچه دارای بافت متراکم است که دارای لایه روغن لینن است تا آن را ضد آب کنند. این نسخه قدیمی ترین نسخه پارچه های شمعی است. امروزه پارچه های شمعی اشاره به لینن یا لینن دارای پوشش وینیل است. محصول نهایی می تواند درخشان یا مات باشد.
این پارچه بادوام براحتی تمیز می شود و برای تهیه رومیزی، کاور، چمدان و اکسسوری های آشپزخانه به کار برده می شوند، اما برای تهیه لباس کاربردی ندارد.
پارچه ضد آب
  • فلیس پلی استر
فلیس می تواند مقاوم در برابر آب باشد که بستگی به کیفیت آن دارد، این پارچه ضد آب نیست. هر قدر فلیس متراکم تر باشد بیشتر آب را دفع می کند.
به دلیل خاصیت دافع آبی، اغلب برای تهیه لایه پوشک استفاده می شود. با اضافه کردن لایه دافع آب، می توانید فلیس را در برابر آب مقاوم کنید.
  • میکروفایبر
پارچه میکروفایبر پلی استر دارای پوشش ضد آب خاص می باشد- این پارچه کاملاً ضد آب است. لایه خارجی آن جیر نرم است و برای تهیه لباس هایی مثل کاپشن استفاده می شود.
  • پشم:
پشم به صورت طبیعی در برابر آب مقاومت دارد (ضد آب نیست) و از الیاف طبیعی تشکیل شده است؛ اگر این پارچه با لانولین پوشش داده شود، مقاومت در برابر آب افزایش می یابد. این کار را باید به صورت دوره ای انجام شود. حتی می توانید پشم جوشیده شده را که دارای خاصیت ضد آبی بالایی است بخرید. این پشم در آب جوش می جوشد و متراکم تر می شود و بنابراین ویژگی مقاومت در برابر آب در آن شدت می گیرد. نمد پشمی برای تهیه کلاه استفاده می شود و در برابر باران می تواند تا حدی مقاومت داشته باشد.
  • وینیل، چرم مصنوعی و پلاستیک
این متریال های مصنوعی ضد آب هستند و اغلب در تهیه کیف لوازم آرایش، کیف بار، کیف ساحلی، زیربشقابی و غیره کاربرد دارند. در تهیه کالاهای محافظ زیردریایی و وسایل مورد نیاز در کشتی ها، باید از پارچه های صد در صد ضد آب وینیل مثل پلی وینیل کلراید با پوشش خارجی یا وینیل و کامپوزیت های پلی استری استفاده کرد.
Naugahyde نام یک برند آمریکایی است که چرم های مصنوعی را طوری طراحی می کنند که شبیه به چرم طبیعی باشد، این پارچه از پوشش های کائوچو یا رزین وینیل ساخته شده است. این پارچه یک لینن بادوام، انعطاف پذیر و ضد آب است.
پارچه ضد آب

10 برند پارچه دارای بافت متراکم

پارچه های تهیه شده از نخ و رشته های میکروفایبر با بافت فشرده در برابر آب مقاوم هستند و حتی در مواردی ضد آب نیز می باشند، زیرا با این هدف ساخته شده اند. با داشتن سوراخ های ریز آب راهی برای نفوذ ندارد. این پارچه با داشتن پوشش ضد آب DWR می توانند ضد آب شود.
برند Ventile یکی از شرکت هایی است که پارچه نخی دارای ویژگی مقاومت در برابر آب تولید می کند. نخ دارای تراکم بالا محافظت کافی در برابر باران را در محصول فرآهم می کند.
بهترین پارچه های ضد آب مصنوعی شناخته شده:
Gore-tex®
ادعا می شود پارچه Gore-tex® بهترین پارچه بادشکن و ضد آب موجود است. بهترین نکته در مورد آن این است که این پارچه تنفس پذیر است.
 eVENT® Fabric 
این پارچه یک پارچه ضد آب بسیار محبوب است و دارای سد آب Direct Venting است که نسبت به تکنولوژی ePTFE (expanded Polytetrafluoroethylen) پیشرفته تر است و فرد را در آب و هوای مختلف خشک و راحت نگه می دارد.
 Nanotex Aquapel™
این پارچه دافع آب بوده و تنفس پذیر است و ضمن داشتن دوام بالا بسرعت خشک می شود.
100% Waterproof Cordura® Nylon
Cordura یک نایلون ضد آب است. حتی ممکن است لازم باشد  denier ضخامت 1000 را بدین منظور انتخاب کنید. از نظر مقاومت در برابر فرسایش این پارچه شکست ناپذیر است.
 Darlexx ®
پارچه های پزشکی از شرکت Shawmut درواقع پارچه های تنفس پذیری هستند که ترکیبی از 80 درصد نایلون و 20 درصد اسپنداکس می باشند و ضد آب، ضد هوا و تنفس پذیر هستند. پارچه Darlexx با دارا بودن رویه لاکرا و زیره ماکروفلیس ضد آب نیز می باشد.
Taslan ®
این شرکت پارچه دافع آب تولید می کند. پارچه نایلون با دارا بودن رویه مات و خاصیت مقاومت در برابر آب می تواند دافع آب باشد.
Neoprene
کائوچو مصنوعی ضد آب است این پارچه برای تهیه لباس شنا استفاده می شود.
Naugahyde
این پارچه دارای لایه خارجی وینیل و دارای پوشش جرسی است. این پارچه شبیه چرم برای تهیه کاور مبل خارجی استفاده می شود.
Sunbrella
پارچه Sunbrella یکی از محبوب ترین پارچه ها برای کاربرد بیرونی است، این پارچه در برابر رنگ پریدگی، کثیفی و آب مقاومت دارد اما نمی توان آن را پارچه ضد آب در نظر گرفت.

ارزیابی ضدآبی در هنگام لینن های ضد آب

رتبه بندی پارچه های ضد آبی از500mm  تا 20000mm است و این اعداد کیفیت ضد آبی پارچه ها را نشان می دهند. ضد آبی واقعی از 5000mm شروع می شود. برای تحمل باران باید نرخی برابر با 1000 mm و یا بیشتر را داشته باشید.

نحوه دوخت پارچه های نخی PUL/شمعی/لایه دار:

پارچه ضد آب

از پین برای نگهداری لایه ها در جاهایی که دیده می شود استفاده نکنید-پین پارچه را سوراخ می کند. از یک فیکساتور بدین منظور استفاده کنید و یا در جاهایی که دیده نمی شود از پین استفاده کنید.
قسمت پلاستیکی پارچه را در هنگام دوخت پایین نگه دارید، زیرا قسمت پارچه ای بهتر از قسمت پلاستیکی زیر چرخ حرکت می کند. اگر مجبور هستید که قسمت پلاستیکی را رو بگذارید از یک لایه بر روی پارچه استفاده کنید.
پایه فلزی چرخ خیاطی به قسمت پلاستیکی می چسبد و از حرکت به سمت جلو ممانعت می کند. از پایه تفلون برای دوخت قسمت چسبان استفاده کنید. پایه متحرک یک ایده خوب برای حرکت راحت است.
برای دوخت از میله خودکاری استفاده کنید و از این طریق بدون اینکه سوراخی بر جای بگذارد به دوخت ادامه دهید. از نخ پلی استر استفاده کنید زیرا این نخ ها قویتر از نخ های پنبه ای هستند.
داشتن پارچه ضد آب کافی نیست. همه پارچه های تنفس پذیر ضد آب باید پوشش دار شوند تا از ضد آب بودن آنها اطمینان حاصل شود. یک پارچه کاملاً ضد آب است وقتی تمام درزها پوشانده شده باشد ضد آب است. بدین منظور از نوارهای مخصوصی استفاده می شود. همچنین استفاده از زیپ های ضد آب نیز توصیه می شود.

نگهداری از متریال های ضد آب/مقاوم در برابر آب

در صورت نیاز با دست شستشو دهید. این پارچه ها بهتر است در ماشین لباسشویی انداخته نشود.
از خشک شویی یا مواد سفید کننده که در لباس های معمولی از آن استفاده می کنید خودداری کنید. لیبل نگهداری را با دقت مطالعه کنید. برخی از این پارچه ها فقط باید با آب تنها شسته شوند.
مناسب بودن، بادوام بودن و تنفس پذیری از نگرانی های اصلی در لینن ضد آب است. بنابراین بهتر است پارچه مورد نظر را از جنبه های ذکر شده بررسی نمائید
برای خرید پارچه اینترنتی شهرپارچه را فراموش نکنید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین