پارچه نخی را بشناسید

م پارچه
نخ
نام های دیگر
پنبه پیما، پنبه مصری، پنبه سوپیما
ساختار پارچه
الیاف ارگانیک دانه پنبه
تراکم
100, 200, 300, 600, تا 2,000
تنفس پذیری
بالا
جذب رطوبت
بالا
عایق گرما
متوسط
کشسانی
متوسط
گلوله شدن
بالا
اولین کشور سازنده
هند
بزرگترین تولیدکننده/صادرکننده
هند
شستشو
متوسط و بالا
کاربرد
بلوز، پیرآهن، لباس زیر، جوراب، پلیور، ملحفه، کیف، جین، دامن
پارچه نخی یکی از پارچه های پرکاربرد است. این پارچه ارگانیک است، یعنی دارای اجزای مصنوعی نیست. پارچه نخی از الیافی تهیه شده که اطراف دانه گیاه پنبه می روید که پس از رسیدن به صورت گل های پرزدار نمایان می شوند.
شواهد اولیه برای استفاده از الیاف پنبه در Mehrgarh و Rakhigarhi در هند می باشد، که مربوط به 5000 سال پیش از میلاد مسیح است. ساکنان رود سند،1300 تا 3300 سال پیش از میلاد مسیح با تولید پنبه توانستند توسعه بیابند.
این امکان وجود دارد که 5500 سال پیش از میلاد مسیح مردم آمریکا از پنبه برای تهیه منسوجات استفاده می کردند، اما واضح است که پرورش پنبه از 4200 سال پیش از میلاد مسیح بین مکزیکی ها توسعه یافت. درحالیکه در چین کهن تولید ابریشم بر پنبه اولویت داشت، پرورش پنبه در چین در دوره سلسله هان محبوب شد، که از 206 سال پیش از میلاد مسیح تا 220 سال پس از میلاد مسیح ادامه یافت.
درحالیکه پرورش پنبه در بین اعراب و ایرانیان گسترده بود، این گیاه تا قرون وسطی به اروپا راه نیافت. قبل از آن، اروپائیان فکر می کردند که پنبه از درخت سحرآمیزی در هند بدست می آید و برخی از دانشمندان در این زمان حتی فکر می کردند که پنبه نوعی پشم است که از گوسفند تهیه می شود.
با پیروزی اسلام در پرتغال و اسپانیا، پنبه به اروپا وارد شد و کشورهای اروپایی در کنار مصر و هند به سرعت بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پنبه شدند.
از ابتدای زمان پرورش پنبه، این الیاف به خاطر قابلیت تنفس پذیری بالا و سبکی مورد ستایش بودند. پارچه نخی بسیار نرم بوده و دارای قابلیت عایق گرما هستند، یعنی همزمان دارای ویژگی پشم و ابریشم است.
درحالیکه نخ از ابریشم بادوامتر است، به اندازه پشم دوام ندارد و احتمال گلوله شدن و پاره شدن آن بالا است،  اگرچه، نخ به عنوان یکی از محبوب ترین و گسترده ترین پارچه ها در جهان است. این پارچه دارای قدرت بالایی است و رنگ طبیعی آن زرد و سفید است.
پنبه جاذب آب است اما به سرعت خشک می شود، که این ویژگی باعث شده به شدت رطوبت را جذب کند. می توان پارچه نخی را در دمای بالا شست. همچنین پوشیدن لباس های نخی جلوه زیبایی داشته و به زیبایی شما می افزاید. یکی از نکات منفی این پارچه این است که، پس از شستشو به سرعت چروک می شود.  همچنین در صورت شستشو آب می رود مگر اینکه فرآیندهای خاصی بدین منظور روی آن صورت بگیرد.

فرآیند تهیه پارچه نخی:

تولیدکنندگان الیاف پنبه این پارچه را از قسمت فیبرمانند دانه پنبه بدست می آورند، که به آن غوزه پنبه گفته می شود. درحالیکه دانه های پنبه به خودی خود کوچک هستند، غوزه پنبه بزرگتر از انگشت شست است.
برای تهیه پارچه نخی، تولیدکنندگان باید در ابتدا دانه های پنبه را از غوزه پنبه جدا کنند. در گذشته، این مرحله به صورت دستی انجام می شد، اما در سال 1794، یک کارآفرین آمریکایی به نام Eli Whitney دستگاه پنبه زنی را ابداع کرد، که یک ابزار مکانیکی است که فرآیند جداسازی دانه از غوزه را تسریع می کند.
امروزه، نمونه های اتوماتیک دستگاه پنبه زنی وجود دارد که فرآیند را از قبل نیز ساده تر می کنند، این ماشین ها می توانند در زمین کشاورزی عملیات برداشت را انجام دهند و ماشین های دیگر می توانند دانه را از غوزه جدا کنند.
تولید پنبه در بهار آغاز می شود یعنی وقتی که دانه های پنبه کاشته می شوند. در اغلب موارد، ماشین های اتوماتیک در ردیف های 10 تایی به صورت همزمان پنبه می کارند. پس از 7 روز جوانه ها مشخص می شوند و پنبه طی 55 تا 80 روز بالغ می شود.
 پارچه نخی
قبل از استفاده از دستگاه برداشت، کارگران باید عملیات برگ ریزی را انجام دهند، که فرآیند حذف برگ ها از گیاه پنبه است. سپس، یک ماشین عملیات برداشت را انجام می دهد و همان دستگاه زائدات بزرگ را از الیاف جدا می کند و آن را به صورت بغچه هایی در می آورد.
دستگاه های پنبه زنی بسیار پیشرفته می توانند 60 بغچه به وزن 500 پوند را در هر ساعت تولید کنند. این دستگاه ها دانه را از غوزه جدا می کنند و همچنین هر نوع آلودگی و ناخالصی را از سطح برمی دارند.
پس از آنکه پنبه به طور کامل عاری از ناخالصی شد به کارخانه های تولید منسوجات منتقل می شود. در آنجا، پنبه خام زده می شود، یعنی فرآیندی که طی آن الیاف پنبه به صورت رشته هایی در می آیند. سپس، این رشته ها تابیده می شوند تا به شکل نخ تبدیل شوند.
در این مرحله، عملیات پایه ای صورت گرفته روی پنبه به پایان می رسد. این نخ های پنبه ای ممکن است سپس تحت فرآیندهای شیمیایی مختلفی قرار بگیرند و همچنین رنگ شوند. سپس، به صورت منسوجات مختلفی بافته می شوند مثل ملحفه، تی شرت یا جین آبی.

کاربردهای پارچه نخی:

کاربرد پارچه نخی
تقریباً 75 درصد پوشاک دنیا حداقل دارای ترکیباتی از پنبه است. به لحاظ تعداد پارچه نخی رایج ترین نوع می باشد و تولیدکنندگان می توانند آن را به انواع مختلفی از محصولات تبدیل کنند.
برای مثال، اغلب تی شرت ها حداقل دارای درصدی از نخ هستند یا مثلاً جین آبی واقعی دارای 100 درصد نخ است. این پارچه می تواند برای تولید حوله حمام و پادری، ملحفه، پتو و لحاف مورد استفاده قرار بگیرد. تولیدکنندگان ممکن است از نخ برای تولید پرده، تزئینات دیواری و سایر آیتم ها دکوری استفاده کنند.
از آنجائیکه نخ قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد، به طور خاص در تهیه لباس های گرم کاربرد دارد. نرمی آن منجر شده از آن در تهیه لباس های رسمی استفاده شود و قابلیت لَختی آن را برای تهیه پیرآهن مناسب می کند.
همچنین از آن در تهیه کالای پزشکی استفاده می شود و این نوع پارچه همچنین برای تولید نخ های صنعتی و برزنتی کاربرد داشته باشد. به طور خلاصه، پنبه را می توان برای مصارف صنعتی و مصرفی به کار برد.

تولیدکنندگان پارچه نخی:

هند و چین بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در دنیا هستند. براساس آمار هند در سال های 2017 و 2018 با تولید 6,205,000 تن پنبه از رقیب خود پیشی گرفت. چین نیز 5,987,000 تن پنبه در زمان مشابه تولید کرد.
آمریکا با تولید 4,555,000 تن در رتبه بعدی قرار دارد. درحالیکه این سه کشور بخش اعظمی از پنبه دنیا را تولید می کنند، سایر کشورها مثل برزیل، پاکستان و استرالیا هر یک بیش از 1 میلیون تن الیاف پنبه هر ساله تولید می کنند.

قیمت الیاف پنبه:

براساس گزارش IndexMundi، پنبه خام حدود 0.75 دلار به ازای هر پوند قیمت دارد. اگرچه، این قیمت ثابت نیست. قیمت پنبه با تبدیل شدن به نخ افزایش می یابد و پس از تبدیل شدن به محصول نهائی نیز یک افزایش قیمت دیگر دارد.
می توان گفت پنبه یکی از گرانترین الیاف ها در جهان است، که همین موضوع منجر به افزایش محبوبیت آن شده است. اگرچه، ارزانترین پنبه مربوط به پنبه ای است که به صورت پایدار تولید نشده است و انواع بهتر آن دارای قیمت به مراتب بالاتری هستند.
مثلاً انواعی از پارچه نخی که از الیاف پنبه بسیار بلند تولید شد اند بسیار گرانتر از پارچه هایی هستند که از الیاف کوتاه تهیه شده اند. برای مثال پنبه مصری و پیما از این دست هستند. این نوع از پنبه ها قیمت بالایی دارند.

انواع مختلف پنبه:

4 نوع مختلف پنبه وجود دارد. بعلاوه، پنبه دارای چندین زیرگروه نیز می باشد:

انواع مختلف گیاه پنبه:

  • گوسیپیوم هیرسوتوم
این نوع از پنبه یکی از انواع رایج این گیاه است. حدود 90 درصد از تولید پنبه دنیا را تشکیل می دهد و بومی آمریکای مرکزی و دریای کارائیب است.
طی سالیان، معامله گران این نوع پنبه را به نقاط مختلف صادر کردند و نکته مثبت این گیاه این است که در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می کند. این نوع پنبه در دسته الیاف پنبه رشته کوتاه (SS)  است و درواقع در زمره الیاف پنبه دارای کیفیت بالا قرار نمی گیرد.
  • گوسیپیوم باربادنس:
این نوع پنبه دارای الیاف بسیار بلندی (ELS) است، و به دلیل تهیه شدن از الیاف بلندتر دارای کیفیت بالاتر و نرمتر است. این نوع از الیاف تقریباً 8 درصد از تولید پنبه دنیا را در برمی گیرند و بسیار گرانتر از گوسپیوم هیرسوتوم است.
پنبه ELS بومی آمریکای جنوبی است و به نقاط مختلف دنیا صادر شده است. برای مثال پنبه پیما یکی از همین نوع پنبه ها است و تولیدکنندگان آن را در چین، هند و سایر نقاط دنیا پرورش می دهند.
  • گوسیپیوم آربارتیوم:
درحالیکه گیاه پنبه اغلب کم بار است ولی گوسیپیوم آربارتیوم به حدی پربار است که می توان آن را یک درخت درنظر گرفت. این نوع از پنبه کمتر از 2 درصد پنبه دنیا را شامل می شود.
  • گوسیپیوم هرباسیوم:
به این نوع از پنبه لونت نیز گفته می شود، این نوع از الیاف بومی آفریقا و عربستان می باشد و کمتر از 2 درصد پمبه دنیا را تشکیل می دهد.

انواع مختلف پارچه نخی:

  • پنبه Short-staple:
پنبه الیاف کوتاه یا به عبارتی SS یعنی هر نوعی از پنبه که دارای الیافی کوتاه تر از 1.125 اینچ باشند. درحالیکه این نوع  از پنبه برای مصارف مختلف کاربرد دارد، به نرمی انواع دیگر نیست.
  • پنبه Long-staple:
پنبه الیاف بلند یا به اختصار LS به پنبه ای اطلاق می شود که دارای الیافی به بلندای بین 1.125 تا 1.25 اینچ باشند. این نوع از پنبه از پنبه مورد قبلی دارای کیفیت بالاتری است.
  • پنبه Extra-long-staple:
پنبه رشته های بسیار بلند یا به اختصار ELS به پنبه هایی اطلاق می شود که دارای فیبرهایی بلندتر از 1.25 اینچ باشد. پنبه ELS باکیفیت ترین و گرانترین نوع پنبه موجود است.
  • پنبه مصری:
پنبه مصری واژه ای است که به نوع خاصی پنبه مربوط به  گروه LS یا ELS اطلاق می شود. برای مثال پنبه Giza 45، بیش از 45 میلی متر (1.77 اینچ) بلندی دارد، که آن را تبدیل به یکی از بلندترین و لاکچری ترین پنبه های موجود کرده است.
  • پنبه پیما:
پنبه پیما یک نوع از پنبه است که در گروه ELS قرار دارد و با همکاری دولت آمریکا و هندی های پیما در اوایل قرن 20 ایجاد شد. این نوع پنبه دارای بالاترین دوام است.
  • پنبه سوپیما:
پنبه سوپیما یک نوع از پنبه پیما است که توسط سازمان سوپیما آمریکا (ASA) تأیید شده است. برای آنکه پنبه ای در این گروه قرار بگیرد، پنبه پیما باید در آمریکا و با روش های ارگانیک تولید شده باشد.

اثرات زیست محیطی پارچه نخی:

تولید پنبه به طور ذاتی تأثیری بر محیط زیست ندارد. از آنجائیکه جزء الیاف طبیعی محسوب می شود، زیست تخریب پذیر بوده و هیچ آلایندگی به همراه ندارند.
اگرچه فرآیندهایی که تولیدکنندگان بر روی آن انجام می دهند می تواند برای محیط زیست مناسب نباشد. تولید پنبه به مقدار زیادی آب و تغییر کاربری زمین احتیاج دارد.
از آنجائیکه اغلب تولیدکنندگان پنبه تمایل دارند بیشترین مقدار پنبه را با کمترین هزینه تولید کنند، از زمین به درستی مراقبت نمی کنند. درنتیجه، تولید پنبه در اغلب موارد منجر به فرسایش خاک می شود.
بیشتر تولیدکنندگان پنبه از کود و آفت کش برای پرورش این گیاه استفاده می کنند. این مواد وارد آب ها می شوند و خاک را آلوده می کنند و در محصول نهائی باقی می مانند.
در اغلب موارد، تولید پنبه یک فرآیند استثمارگرایانه است که شرکت های بین المللی از کشورهای فقیر و افراد بیسواد در کشورهای جهان سوم برای تولید این الیاف استفاده می کنند. این فرآنید برای جامعه مضر است و از سیکل فقر پشتیبانی می کند که منجر به کاهش امید به زندگی و گسترش سسیتم برده داری می شود.
این امکان وجود دارد که پنبه را با روش های ارگانیک پرورش داد. فرآیند پرورش ارگانیک شامل استفاده از آفت کش ها یا کودهای شیمیایی نمی شود که منجر به کاهش اثرات محیطی این الیاف می شود.
برای اینکه پنبه ارگانیک درنظر گرفته شود این الیاف باید به صورت پایدار تولید شوند، با کارگران باید به صورت عادلانه برخورد شود و اثرات زیست محیطی باید به حداقل برسد. برخی از انواع پنبه مثل سوپیما فقط به صورت ارگانیک در دسترس هستند.
شهرپارچه ارائه دهنده انواع پارچه نخی می باشد که شما برای خرید اینترنتی پارچه می توانید به سادگی اقدام به سفارش نمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین