بهترین پارچه لباس کودک

13 مدل بهترین پارچه برای لینن:
همواره این سؤال مطرح می شود که بهترین پارچه برای لباس کودک کدام است؟ یافتن بهترین پارچه لباس کودک یکی از لیننکلات لینندین است، بویژه در مورد لباس هایی که به طور مستقیم با پوست در تماس هستند.
پوشاک کودکان از تنوع بالایی برخوردار است، پیرآهن های نوزادی، بلوز، دامن و بسیاری دیگر، اما در این بین نقش لینن تعیین کننده است.
اولین نکته ای که باید در هنگام دوخت پوشاک کودکان در نظر بگیرید این است که پارچه نرم بوده و آزاردهنده نباشد. برای نوزادان این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای سنین بالاتر، راحتی و ایمنی از مهم ترین جنبه ها می باشد. از طرف دیگر پارچه نباید چسبناک، لغزنده و یا ضخیم باشد و از طرفی باید تنفس پذیر باشد. همچنین، پارچه باید تحمل شستشوی مکرر را داشته باشد و نسبت به پارگی و فرسایش مقاوم باشد، مگر اینکه از آن دسته لباس هایی باشد که خیلی پوشیده نمی شوند.
 پارچه لباس کودک
اغلب، اولین انتخاب در تهیه لباس کودکان لیننی است. این پارچه دارای تمام ویژگی های ذکر شده می باشد، جذب رطوبت، تنفس پذیری و راحتی. پارچه های نخی ارگانیک ویژگی های فوق را به نحو احسنت دارند، زیرا برای تولید آن به محیط زیست آسیبی وارد نشده است و مواد شیمایی خطرناکی در آنها به کار گرفته نشده است.
اما انواع گوناگونی از لینن در بازار موجود است. حتی افرادی که تجربه بالایی در لینن دارند نیز در برخی مواقع ممکن است فریب بخورند و پارچه های نرمی را بخرند که برای تهیه لباس کودکان مناسب نیستند. این پارچه ها پس از شستشو بشدت گلوله می شوند و یا ممکن است منجر به آزار پوست کودک شوند. در مواردی که پارچه ها از الیاف مصنوعی یا نیمه مصنوعی تهیه شده باشند احساس ناخوشاندی را در کودک ایجاد خواهند کرد. همچنین این پارچه ها لک می گیرند و پس از اولین شستشو گلوله می شوند. اگرچه در ابتدا نرم هستند، اما پس از مدتی این ویژگی خود را از دست می دهند.
نکته: برای دوخت لباس کودک حتماً پارچه را قبل از دوخت شستشو دهید. مرحله شستشو اغلب قبل از دوخت انجام می شود اما در مورد تهیه لباس کودکان این مرحله ضروری است. به این دلیل که مواد شیمایی موجود در پارچه با این روش از بین می روند.
پارچه های زیر در لیست پارچه مناسب لباس کودک قرار دارند، که البته بستگی به قوانین هر کشور دارد. در برخی از کشورها مثلاً آمریکا تهیه لباس خواب کودک از پارچه نخی ممنوع می باشد.
پارچه لباس کودک

  • پارچه لان:
این پارچه سبک و 100 درصد نخی دارای تراکم بالا می باشد که بهترین پارچه لباس کودک و بویژه لباس نوزاد محسوب می شود. این پارچه تقریباً نازک و اندکی ترد است اما همزمان بسیار نرم است، زیرا تراکم بالایی دارد. از پارچه لان در تهیه لباس های مربوط به غسل تعمید کاربرد دارد.
یکی از ویژگی های پارچه مناسب لباس کودک این است که پارچه باید سریع خشک شود-زیرا این لباس ها معمولاً بیشتر شسته می شوند. به همین دلیل مادران معمولاً لباس های نخی که سبک هستند را انتخاب می کنند. پارچه لان از نظر سبکی بسیار ایده آل است.
  • وال
وال یک پارچه نیمه شفاف است. این پارچه شباهت های بسیاری به لان دارد، اما نازکتر بوده و اندکی بدن نما و ترد است. از ویژگی های این پارچه نرمی آن می باشد. وال سوئیسی که دارای نقطه هایی می باشد که این نقطه ها در بافته پارچه است و به همین دلیل برای تهیه زیرپوش بسیار مناسب است.
  • پارچه ماهوت:
این پارچه، که سبک و نرم است می تواند از پنبه یا ترکیبات آن تهیه شده باشد. نوع 100 درصد نخی آن بهترین پارچه لباس کودک محسوب می شود. این پارچه دارای سطح درخشانی می باشد. می توانید از این پارچه برای تهیه پیرآهن استفاده کنید. گلدوزی های انجام شده روی پارچه ماهوت می تواند بر زیبایی آن بیافزاید.
  • لینن دستمال
 لینن نیمه شفاف، سبک و بسیار نرم است. این پارچه دارای برجستگی اندکی در سطح پارچه است. از آنجائیکه لینن است، علاوه بر زیبایی لینن دارای نرمی بالایی می باشد (پارچه ترکیبی از لینن و نخ ویژگی چروکیدگی رایج در پارچه لینن را نخواهد داشت). این پارچه برای تهیه لباس غسل تعمید استفاده می شود. زیرا لینن سبک است و شما می توانید انواع لباس ها را بدون اینکه ظاهر ضمختی داشته باشند از این پارچه تهیه کنید.
  • موسلین
پارچه موسلین نخی است و در وزن های مختلفی وجود دارد، از پارچه های خیلی نازک گرفته تا پارچه های با تراکم بالا. موسلین نازک بهترین پارچه برای تهیه لباس کودک است زیرا از تنفس پذیری بالایی برخوردار است. موسلین 100 درصد از نخ تهیه شده است. این پارچه اغلب برای تهیه لایه پوشک، باند و پیشبند، لینن و زیرپوش استفاده می شود، زیرا دارای ظاهر پرزرق و برقی نیست.
Gauze نوعی از پارچه موسلین دارای چروک است. بافت بازی دارد، نرم است و تنفس پذیر می باشد. بسته به روش تولید، این پارچه می تواند بسیار نرم باشد.
  • باتیست:
این پارچه نخی بافت باز بسیار نرم است و مثل وال و لان بدن نما نیست. این پارچه در برابر پارچه نخی دوام بالایی دارد و همزمان بدلیل نرمی بالا احساس راحتی فراوانی دارد. سبکی این پارچه یک ویژگی عمده محسوب می شود. باتیست سوئیسی یک پارچه مناسب لباس کودک و لباس خواب است.
  • نخ آیلت
پارچه لباس کودک

هیچ چیز زیباتر از گلدوزی بر روی پارچه نیست. پارچه آیلت و broderie anglaise دارای گلدوزی هستند. این پارچه ها بهترین پارچه لباس کودک و لباس خواب کودک هستند. این پارچه ها را می توان برای تهیه لباس یا بخش هایی از لباس مثل جیب به کار برد.
پارچه لباس کودک

  • پارچه جرسی
نخ جرسی برای تهیه لباس کودکان بسیار پرطرفدار است. این پارچه نرم و تنفس پذیر است. یکی دیگر از مزیت های جرسی کشسانی است. این پارچه به دلیل کشسانی حس راحتی در لباس ایجاد می کند و در لباس کودکان به این دلیل که در حال رشد هستند توصیه می شوند. دیگر بافت هایی که در تهیه لباس های کودکان پرطرفدار هستند شامل: interlock، double knit و اسپنداکس است.
  • فلیس:
فلیس سبک یک انتخاب مناسب برای تهیه لیننی کودکان است. فلیس به عنوان جایگزین پشم استفاده می شود. این پارچه جذب رطوبت و گرمای بالایی دارد. برخلاف پشم، فلیس دارای نگهداری ساده تری است زیرا با ماشین قابل شستشو است و سریعتر خشک می شود و اغلب برای تهیه پتو و کاپشن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • الیاف میکروفایور:
این الیاف جدید هستند و بسیار نرم و ضد حساسیت هستند. برای کودکان که دارای پوست حساسی هستند، این پارچه انتخاب ایده آلی می باشد.
  • پارچه های دارای پرز
پارچه حوله ای دارای پرز است؛ می توانید از این پارچه جاذب رطوبت برای تهیه حوله و پوشک استفاده کنید. از دیگر انواع این گروه از پارچه ها می توان به پارچه کبریتی، لینن برس خورده، فلانل، لینن نما و مخمل ضخیم اشاره کرد.
  • ریون بامبو:
پارچه تهیه شده از بامبو بسیار نرم است و در عین حال دوام بالایی دارد. این پارچه از الیاف تهیه شده از گیاه بامبو تهیه شده اند. مراحل تولید کاملاً ارگانیک است و دارای ویژگی ضد-آلرژی می باشد به همین دلیل دارای طرفداران بسیاری است. این پارچه برای پوست های حساس مناسب است و دارای قابلیت تنظیم درجه حرارت است به همین دلیل خیلی گرم نمی شود که احساس آزاردهنده ای ایجاد کند.
  • پارچه های ضدآب
اگر بدنبال پارچه ای برای تهیه پوشاک کودکان، کاور پوشاک، پتو، پد قابل شستشو، شلوار، کیف ضدآب و پد پرستاری هستید به این نوع از پارچه ها احتیاج دارید. می توانید از پلی استر Polyurethane Laminated، پارچه Vinyl-backed Terry و غیره استفاده کنید. قبل از خرید از تنفس پذیری پارچه اطمینان حاصل کنید.
پارچه های پلی استری و لیننی و پولک دوزی دارای پرینت بسیار وسوسه انگیز هستند اما قبل از خرید به فکر سلامتی کودک خود باشید.
به یاد داشته باشید که پوست کودک بسیار حساس است و برای کودکان پوشین لباس جلب توجه کننده از اهمیتی برخوردار نیست و مهم ترین عامل راحتی پارچه است. بنابراین انتخاب نوع پارچه در تعیین راحتی لباس نقش اساسی دارد. پس در خرید دقت کافی داشته باشید.
اگر قصد دوخت لباس برای فرزند خود را دارید می توانید به سادگی خرید اینترنتی پارچه و خیاط را به طور همزمان در شهرپارچه انجام دهید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس