با پارچه لیوسل آشنا شوید

لیوسل یک پارچه نیمه مصنوعی است که به طور گسترده به عنوان جایگزینی برای پارچه نخی و ابریشمی استفاده می شود. این پارچه نوعی ریون است و اساساً از سلولز چوب تهیه شده است.
در ابتدا توسط شرکت امریکایی American Enka در سال 1972 ابداع شد، لیوسل در اواخر قرن بیستم به محبوبیت رسید و هنوز هم در سراسر جهان محبوب است. از آنجائیکه اساساً از مواد ارگانیک تهیه شده است این پارچه به عنوان جایگزین پایداری برای الیاف تمام مصنوعی مثل پلی استر است، اما مزیت آن برای محیط زیست جای بحث دارد.
پارچه لیوسل
در شرکت American Enka پارچه لیوسل فقط در مرحله آزمایشی تولید شد و سپس رها شد. سپس در سال 1980 یک شرکت انگلیسی به نام Courtaulds Fibres یک پارچه جدید براساس لیوسل به نام تنسل ساخت. این دو نوع پارچه به لحاظ شیمیایی یکسان هستند و واژه تنسل و لیوسل به یک نوع پارچه اشاره دارد.
لیوسل نرم است و بسیاری از افراد نمی توانند به تفاوت آن با پنبه پی ببرند. پارچه لیوسل در حالت خشک و تر بسیار قوی است و نسبت به گلوله شدن بسیار مقاوم تر از پنبه است. این پارچه را براحتی می توان با سایر مواد ترکیب کرد؛ برای مثال، با پنبه، ابریشم، ریون، پلی استر، نایلون و چوب.

مراحل ساخت پارچه لیوسل:

مراحل ساخت پارچه لیوسل

تنسل از نظر شیمیایی بسیار به ریون شباهت دارد، اما مراحل ساخت تقریباً متفاوتی روی آن انجام می شود. برخلاف تولید ریون، پارچه لیوسل شامل استفاده از حلال مستقیم به جای حلال غیرمستقیم است. یک تکنیک ریسیدن حلال برای تهیه تنسل مورد استفاده قرار می گیرد که برخلاف تولید ریون، شامل تغییر شیمیایی بزرگی در ساختار سلولز نیست.
درحالیکه 200 سال از قدمت پارچه هایی که از سلولز تهیه شده اند می گذرد، این نوع از پارچه ها در اوایل قرن بیستم به تولید انبوه رسیدند. این پارچه ها در ابتدا جایگزین ابریشم بودند و پیشگامان پارچه سلولزی تلاش کردند تا فرآیند تولید کرم های ابریشم را شبیه سازی کنند تا این پارچه را بسازند.
اولین پارچه سلولزی که به تولید انبوه رسید ریون بود و تا به امروز ریون با روش اکستروژن ساخته می شود. به عنوان یکی از جدیدترین روش های توید پارچه سلولزی، تولید لیوسل از روش های تولید ریون نشأت گرفته است. این روش کارایی بالاتری دارد، پسماند کمتری تولید می کند و درنتجیه منجر به تولید پارچه ای می شود که می توان آن را نیمه صنعتی در نظر گرفت.

مراحل تولید پارچه لیوسل

ورقه هایی از چوب های سخت مثل بلوط یا توس به عنوان ماده اولیه برای تولید سلولزی که در این پارچه است استفاده می شود. درختانی که بدین منظور استفاده می شوند اغلب در جنگل های محافظت شده پرورش داده می شوند. وقتی درخت به محل کارخانه منتقل شد، به صورت ورقه هایی بریده می شوند و وارد محفظه های حاوی مواد شیمایی حلال می شوند، که ورقه ها در انجا نرم می شوند.
سپس یک ماده خمیری تشکیل می شود که در آب شسته می شوند و از موادی دیگر برای بهداشتی کردن آن استفاده می شود. سپس به صورت ورقه هایی خشک می شوند و دور قرقره هایی پیچیده می شوند. اغلب رول های سلولزی بسیار بزرگ هستند و وزنی برابر 500 پوند دارند.
این ورقه ها به شکل مربع هایی به طول یک اینچ بریده می شوند و این مربع ها در محفظه هایی تحت حرارت و فشار قرار می گیرند، که ماده اولیه برای تولید پارچه لیوسل است. پس از آنکه سلولز به صورت مایع درآمد، فیلتر شده و از اسپینر رد می شود.
پس از عبور از اسپینر، سلولز به الیاف بلند و نازکی تبدیل می شود. الیاف حاصل وارد آمینو اکساید رقیق و کانی زدایی می شوند.
الیاف لیوسل سپس خشک می شوند و یک ماده نرم کننده مثل سیلیکون یا صابون روی آن ریخته می شود. الیاف در این مرحله به نام طناب شناخته می شوند و این بسته های طناب سپس کمپرس می شوند. پس از این مرحله، حلاجی می شوند، که منجر به جدا شدن و منظم شدن رشته ها می شود. درنهایت، الیاف بریده می شوند و آماده تبدیل شدن به انواع کالاها هستند.
درمقایسه با ریون، مراحل تولید تنسل به گام های کمتر و زمان کمتری نیاز دارد. همچنین، از آنجائیکه آمینواکساید استفاده شده برای تولید این پارچه می تواند جایگزین شود، تهیه پارچه لیوسل دورریز بسیار کمتری نسبت به ریون دارد.

کاربرد پارچه لیوسل:

کاربرد پارچه لیوسل
تنسل اساساً به عنوان جایگزینی برای پنبه و ابریشم است. این پارچه مثل پنبه نرم است و از آن در تهیه پوشاک، حوله و لباس زیر استفاده می شود.
درحالیکه برخی از لباس ها به طور کامل از لیوسل تهیه شده اند، اما به طور رایج می توان این پارچه را در کنار پنبه و پلی استر دید. از آنجائیکه تنسل بسیار قوی است، وقتی با سایر مواد ترکیب می شود، ترکیب حاصل قویتر از پنبه و پلی استر است.
علاوه بر پوشاک، این پارچه در تجارت های مختلف کاربرد دارد. برای مثال، بسیاری از تولیدکنندگان لیوسل را جایگزین پنبه کرده اند  وقتی نوار نقاله با استفاده از این پارچه تهیه شود، بادوامتر بوده و در برابر فرسایش مقاومت خواهد داشت.
بعلاوه، تنسل به سرعت تبدیل به یک پارچه محبوب برای لباس پزشکی شد. داشتن یک پارچه که قدرت بالایی دارد بسیار مهم است و تنسل خود را در این زمینه ثابت کرده است. قابلیت جذب این پارچه آن را برای کاربردهای پزشکی نیز ایده آل کرده است.
پارچه لیوسل
بلافاصله پس از توسعه آن، محققان پتانیسیل لیوسل در تولید نوعی از کاغذ را دریافتند. درحالیکه ممکن است تمایلی برای نوشتن روی کاغذ تنسل نداشته باشید، فیلترهای متعددی را می توان با این کاغذ تهیه کرد، زیرا روزنه عبور هوای کمی دارد و شفاف است.
از آنجائیکه پارچه لیوسیل یک پارچه چندکاره است، ممکن است در تهیه کالاهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. تحقیقات متعددی روی این پارچه در حال انجام شدن است و این یعنی کاربردهای دیگر آن در راه است.

کشورهای تولیدکننده لیوسل:

کشورهای تولیدکننده لیوسل
وقتی پارچه لیوسل معرفی شد، فقط در آمریکا و در شرکت American Enka تولید می شد. پس از متوقف شدن تولید، تولید این محصول به انگلیس وارد شد که توسط شرکت Courtaulds Fibers به نام تنسل نامگذاری شد.
درنهایت، تولید تنسل توسط شرکت Courtaulds به آلاباما منتقل شد و در اواخر 1990 تولید آن متوقف شد. در سال 1998، این شرکت به Akzo Nobel فروخته شد، که یک شرکت بین المللی هلندی بود که در زمینه رنگ فعالیت می کرد. این شرکت حق تولید تنسل را به یک شرکت خصوصی به نام شرکای CVC فروخت که حق امتیاز تنسل را به یک شرکت نساجی در استرالیایی به نام Lenzing AG فروخت.
خرید پارچه لیوسل
درحالیکه Lenzing AG کارخانه های متعددی در اروپا داشت، بخش بزرگی از تولید به کشورهایی نظیر چین و اندونزی صادر می شد. درحالیکه بخشی از تنسل هنوز هم در کشورهایی مثل استرالیا، انگلیس و آمریکا تولید می شود اما چین بزرگترین تولیدکننده این محصول است.
از آنجائیکه شرکت Lenzing حق امتیاز تنسل را دارد، هنوز هم به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول شناخته می شود. تعداد زیادی از شرکت های کوچک ممکن است این پارچه را در حجم پایین تولید کنند، اما اگر یک لباس تهیه شده از لیوسل را بپوشید به احتمال زیاد توسط شرکت Lenzing AG و در یکی از کارخانه های واقع در چین تولید شده است.

قیمت پارچه لیوسل:

رایون و دیگر پارچه های سلولزی در ابتدا به عنوان جایگزین ارزان ابریشم معرفی شدند. درحالیکه تولید ابریشم تماماً طبیعی بوده و پایدار محسوب می شود، سخت است که ابریشم را در حجم بالا تولید کرد، که منجر به تولید ابریشم مصنوعی و پارچه هایی مثل ریون شد.
درحالیکه درست است که پارچه های سلولزی ارزانتر از ابریشم هستند، اما چنین ادعایی را نمی توان در مورد پنبه کرد. درحالیکه قیمت الیاف پنبه ای و سلولزی دارای نوسان هستند، تولید پنبه در دهه گذشته همواره ارزانتر بوده است. اگر اقتصاد جهان ثابت باقی بماند، پنبه از لیوسل و پارچه های مشابه ارزانتر خواهد بود.
 قیمت پارچه لیوسل
اگرچه تفاوت قیمت بین پنبه و تنسل ناچیز است و برخی از تولیدکنندگان ممکن است تولید الیاف سلولزی را به پرورش پنبه ترجیح دهند. لیوسل، بویژه، یکی از ساده ترین سلولزها برای تولید است و دارای هدررفت بسیار کمی است.
حتی اگر سلولز بخاطر نوسانات قیمتی محبوبیت کمتری نسبت به پنبه داشته باشد، پارچه لیوسل کاربرد بیشتری نسبت به پنبه دارد. مقاومت این پارچه بسیار بالا است و در کاربردهای صنعتی بسیار بادوام است. تولیدکنندگان تمایل دارند سود بیشتری بپردازند تا از این منافع بهره مند شوند.

انواع مختلف پارچه لیوسل:

انواع مختلف پارچه لیوسل
از نظر شیمیایی فقط یک نوع لیوسل وجود دارد. حتی اگر این پارچه را به نام تنسل بشناسند، دارای ساختار شیمیایی و فرآیند تولید یکسانی است.
اگرچه، پارچه های مختلفی وجود دارند که دارای شباهت هایی به لیوسل هستند که باید از آن آگاه باشید. این پارچه ها شامل:
  • ریون ویسکوز: این پارچه اولین پارچه سلولزی بود که به محبوبیت رسید. ریون ویسکوز در دهه های اولیه قرن بیستم تولید شد و نمونه های دیگری پس از آن تولید شدند که بدلیل اشتعال زایی یا عدم مقاومت کافی تولید آنها متوقف شد.
ریون ویسکوز یک پارچه محبوب باقی ماند و در سراسر جهان تولید شد. اگرچه، تولید ویسکوز بسیار پیچیده تر از تولید لیوسل است و البته اثرات زیست محیطی بیشتری نیز دارد. در برخی موارد ریون ممکن است از تنسل ارزانتر شود، اما واضح است که این پارچه از نظر تکنولوژیکی قدیمی است.
  • ریون مودال: این نوع ریون از جهاتی بسیاری به تنسل شباهت دارد. این پارچه با روش ساده تر نسبت به ریون ویسکوز تهیه شده است و بشدت نسبت به الیاف سلولزی دیگر قدرتمندتر است. فرآیند تولید این ریون در 1940 ابداع شد و یک نوآوری در زمینه تولید الیاف سلولزی محسوب می شود. اگرچه، بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان هنوز ریون ویسکوز را به جای ریون مودال تولید می کنند.

اثرات زیست محیطی پارچه لیوسل:

در مقایسه با سایر منسوجات سلولزی، لیوسل اثرات کمتری برای محیط زیست دارد. درحالیکه تولید این پارچه مشابه ریون و سایر پارچه های سلولزی است، تولید تنسل سمومی را وارد محیط زیست نمی کند.
اثرات زیست محیطی پارچه لیوسل
برخلاف منسوجات مشابه، تولید لیوسل دارای زنجیره بسته است، یعنی آمینو اکساید را می توان به دفعات استفاده کرد. برای مقایسه، تولید ریون ویسکوز شامل استفاده از فرآیندهای شیمیایی مختلف است که دارای سیستم زنجیره بسته نمی باشد و این مواد وارد محیط زیست می شوند.
مهم است بدانید که، لیوسل از درخت تهیه شده است و بخش بزرگی از درخت در این فرآیند هدر می رود. اگر درختان برای تولید تنسل به صورت پایدار رشد نکرده باشند، تولید این محصول می تواند اثرات محیطی منفی برای محیط زیست داشته باشد و همچنین همه تولیدکنندگان تنسل نیز از روش های پایدار و زنجیره بسته پیروی نمی کنند.
برای آشنایی با پارچه لیوسل می توانید از پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه بازدید بفرمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین