7 پارچه مناسب برای دوخت پیراهن

مهم ترین نکته ای که باید برای انتخاب لینن پیراهن در نظر داشته باشید این است که  علاوه بر ویژگی های عمومی و کیفیت پارچه که مربوط به انتخاب نخ خوب در آن است، تراکم و تابانیدن و فرآیند بافت نیز در تعیین کیفیت پارچه نقش کلیدی دارد.
حتماً شنیده اید که تراکم عددی بین 50 تا 1000 است. هر قدر میزان تراکم افزایش یابد پارچه نرمتر و ابریشمی تر می شود و البته قیمت پارچه نیز افزایش می یابد.
دو نوع تابانیدن نخ وجود دارد تکی و دوتایی. در تابانیدن دوتایی دو نخ به یکدیگر تابیده می شوند تا در برابر فرسایش و گلوله شدن مقاومت ایجاد شود. پارچه هایی که دارای تراکم بیشتر از 100 هستند و پارچه مناسب پیراهن می باشند.
  • انتخاب پنبه:
اگر می توانید پنبه های گران قیمتی مثل پیما، سوئیسی و یا مصری را که به صورت دوتایی تابانده شده اند و از تراکم بالایی برخوردار هستند را بخرید بقیه پاراگراف را نخوانید بروید و یکی از آنها را تهیه کنید. زیرا لباس های تهیه شده از این نوع پنبه ها دوام بالایی بوده و در برابر فرسایش مقاومت دارند و همچنین ظاهر جذابی به شما می دهند.
پارچه های تهیه شده از الیاف پنبه ای مثل مصری، جزیره دریا یا پیما از بهترین و پرطرفدارترین پارچه ها برای تهیه پیراهن هستند. این پارچه ها قیمت بالایی دارند اما این قیمت بالا بی دلیل نیست.
این پارچه های نخی از الیافی تهیه شده اند که دارای طول بسیار بلندی هستند. از دیگر ویژگی های این پارچه می توان گفت که بسیار نرم و پرتراکم هستند و دارای ساختار ریسندگی دابل می باشند.
علاوه بر این، پنبه مصری بسیار لطیف است. پنبه پیما در رتبه بعدی قرار دارد. در خانواده پنبه مصری، Giza 45 بهترین است اما اگر می خواهید پیراهن هایی که از این پارچه تهیه شده اند را بخرید باید پول زیادی برای آن بپردازید، زیرا برندهای معروف دنیا از این پارچه استفاده می کنند.
پنبه پیما دارای کیفیت بالایی است اما در عین حال این لیننتر است، این پارچه یک پارچه مناسب پیراهن می باشد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. پنبه پیما دارای بافت افقی بسیار نرمی می باشد که جذابیت خاصی به آن می دهد.
  • پوپلین:
پوپلین، پارچه مناسب پیراهن است، دارای بافت ساده ای می باشد که نرم و تنفس پذیر است و دارای جنس تردی می باشد. پوپلین باکیفیت یک پارچه بسیار نرم با بافت متراکم است. این پارچه به صورت گسترده در تهیه پیراهن مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از معایب پوپلین این است که برای افرادیکه بدنبال یک پارچه کاملاً مات هستند این پارچه نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. این پارچه نازک و اندکی بدن نما است، به همین دلیل بسیار سبک است.
نکته منفی دیگر در مورد این پارچه این است که پوپلین مستعد چروک است. اما در صورت اتوکشیدن به موقع ظاهر آن بسیار باوقار و زیبا خواهد بود. با در نظر گرفتن تمام ویژگی های مثبتی که این پارچه دارد، پوپلین را برای تهیه پیراهن یک کاندید قوی محسوب می شود که می تواند در موقعیت های مختلف پوشیده شود.
پوپلین End on end نوعی پارچه مخصوص پیراهن است که بخاطر بافت خاص دارای ساختار بسیار نرمی می باشد، نخ های تار و پود به رنگ های مختلفی هستند. معمولاً نخ پود رنگی و نخ تار سفید است. از دور به صورت یکلیننخص است اما طرحدار است. این نوع پوپلین از پوپلین معمولی محبوبتر است.
این نوع پوپلین و چمبری مشابه هم هستند ولی تفاوت های کوچکی بین آنها وجود دارد. در پارچه چمبرینگ نخ های تار و پود از بافت خود عبور می کنند، نمونه آبی این پارچه پارچه مناسب پیراهن غیررسمی است.
  • توئیل:
توئیل یک نوع بافت پارچه محسوب می شود پارچه های مختلفی مثل لینن، جناغی و کولری همگی در تهیه پیراهن کاربردی هستند. بافت توئیل منجر به ایجاد پارچه های بسیار نرم می شود ولی وزن پارچه به مراتب بیشتر از نخ، ابریشم و پولین خواهد بود. این پارچه دوام بالایی داشته و بسیار قوی است اما در عین حال در هنگام پوشیدن جلوه خاصی دارد.
یک پارچه توئیل متراکم دارای بافت بسیار نرمی خواهد بود. توئیل کولری دارای بافت مشخص است. ممکن است بافت های ظریفتر را ترجیح دهید؛ اما درحقیقت بافت قطری توئیل بسیار جذاب است بنابراین نگران نباشید. توئیل باکیفیت اندکی درخشان است، اتوکشی آن ساده است و نسبت به چروک مقاومت دارد.
چینو یک پارچه توئیل سبک است؛ پارچه دندان گرگی یک پارچه توئیل دارای طرح شطرنجی است که اغلب به رنگ سیاه و سفید بافته می شود. این پارچه دارای نوارهای قطری است که دارای طرح زیگزاگی مثل استخوان ماهی می باشد.
می توانید با توجه به نیازهایتان پارچه توئیل رسمی و غیررسمی را انتخاب کنید. اغلب پارچه های توئیل نسبت به فرسایش مقاوم هستند اما دنیم در بین آنها از محبوبیت ویژه تری برخوردار است و برای تمام فصول مناسب است و هرگز قدیمی نمی شود. اگر به دنبال دنیم نازکتر و سبک تر هستید می توانید از دنیم مناسب برای تهیه بلوز استفاده کنید.
  • لینن:
هیچ چیز به اندازه لباس های تهیه شده از لینن زیبا نیست این نوع پارچه با پوشیدن و شسته شدن بهتر می شود. این پارچه به صورت بازتری بافته شده است و نازکتر از لیننی می باشد و بهترین انتخاب برای تابستان است.
اما ایراد لینن این است که بسیار نسبت به چروک شدن مستعد است. همچنین باید بدانید که این پارچه اندکی ترد است که البته به زیبایی آن می افزاید. اما اگر این نگران معایب نیستید و پارچه ای می خواهید که طبیعی باشد شک نکنید لینن بهترین گزینه است.
البته تا اینجا منظورمان از لینن، لینن 100 درصد بود اما اگر از انواع ترکیبی آن مثل لینن بامبو استفاده کنید، برخی از ایرادات لینن رفع خواهد شد، مثلاً چروک این نوع از پارچه ها بسیار کمتر خواهد بود یا مثلاً ترکیب نخ/لینن نیز دارای همین ویژگی ها است.
قیمت لینن های ترکیبی کمتر از لینن خالص است. اگر به دنبال خرید لینن خالص هستید باید ویژگی های لینن را دوباره مرور کنید زیرا فروشندگان ایرادات را مستقیم به شما نخواهند گفت.
  • فلانل:
فلانل یک لینن سنگین و پرطرفدار است و برای تهیه لباس های زمستانی از آن استفاده می شود. این پارچه می تواند 100 درصد از پنبه یا ترکیبی از پنبه/پشم یا پنبه/کشمیر باشد. این پارچه نرم است و دارای سطح پرزدار است.
فلانل را با نام پنبه برس خورده نیز می شناسند. این پارچه بسیار نرم است و پارچه مناسب پیراهن زمستانی است.
  • پنبه گاباردین:
گاباردین یک پارچه سخت با وزن متوسط و دارای بافت توئیل است. این پارچه را می توان با پشم یا پنبه تهیه کرد. این پارچه بهترین پارچه برای تهیه کت و لینن است زیرا دوام و کیفیت بالایی دارد. این پارچه همچنین بسادگی چروک نمی شود و به صورت زیبایی آویزان است. پارچه گابارین یک پارچه مناسب پیراهن است که از دوام بالایی برخوردار است.
یکی از معایب این پارچه این است که ممکن است در نگاه اول زبر و خشن به نظر برسد، اما انواع مختلفی از پارچه گاباردین در حال حاضر موجود است که نرمتر و نازکتر هستند.
  • پارچه آکسفورد/پین پوینت
هر دو از متریال هایی با وزن متوسط و اندکی زبر هستند که گرم، تنفس پذیر و بسیار بادوام می باشند. این پارچه برای تهیه پیراهن های رسمی مناسب نیستند. هر دو پارچه سخت تر و زبرتر از پوپلین بوده و برای تهیه لباس های غیررسمی/کار و ورزشی مناسب می باشند. پارچه آکسفورد برای تهیه پیراهن هایی به همین نام معروف است.
پارچه آکسفورد و پین پوینت دارای بافت یکسان سبدی متقارن هستند. اما تفاوت های کوچکی بین این دو وجود دارد. در پارچه آکسفورد از دو و یا چندین نخ تار استفاده می شود که از همان تعداد پود عبور می کنند. در پین پوینت، یک پود از دو تار عبور می کند و یک پارچه نرمتر با بافت محکم تر ایجاد می کند. لختی پین پوینت بسیار مناسب است و ظاهر زیبایی دارد. برای تهیه پیراهن رسمی پین پوینت بهتر از آکسفورد است.
پارچه رویال آکسفورد تفاوت ها و شباهت هایی با پارچه آکسفورد دارد. این پارچه دارای ظاهر زیباتری است زیرا دارای بافت مشخص و ظاهری درخشان است. به همین دلیل پارچه رویال آکسفور یک پارچه مناسب پیراهن رایج است.
سخن پایانی:
لینن مناسب پیراهن ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد. انتخاب الیاف کاملاً طبیعی می تواند انتخاب خوبی باشد. البته تمام موارد ذکر شده بالا دارای مزیت های خاص خود هستند.
ممکن است ملاحظات دیگری نیز داشته باشید مثلاً در زمینه اتوکشی، خشکشویی و فرسایش لباس. همچنین، احتمال افزودن مواد دیگر به پارچه ها وجود دارد که می تواند پارچه ها را در این زمینه ها مطلوب کند. البته برای بهره مندی از حداکثر راحتی از الیاف 100 درصد طبیعی استفاده کنید.
برای خرید پارچه پیراهنی می توانید از شهرپارچه استفاده نمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین