پارچه تافته و کاربردهای آن

پارچه تافته یک پارچه خشک و سبک است و اغلب در تهیه لباس های زنانه کاربرد دارد. این پارچه ساده بافت، نرم است و می توان آن را از مواد اولیه مختلفی تهیه کرد.
واژه تافته از کلمه تفتا گرفته شده است که به معنی بافت تابیده شده در زبان فارسی است. درحالیکه درست است که پارچه تافته از نخ های تابیده شده تهیه شده است، پارچه های دیگر را نیز می توان با این روش تهیه کرد.
در گذشته، پارچه تافته از ابریشم تهیه می شد، اما با اختراع الیاف مصنوعی در قرن بیستم، تولیدکنندگان منسوجات شروع به تهیه این ماده از ریون و پلی استر کردند. درحالیکه امکان تهیه پارچه ابریشم تافته وجود دارد، اما انواع پلی استری آن رایج تر است.
پارچه تافتهخص نیست که پارچه تافته در زمان گذشته چه شباهتی به پارچه تافته کنونی دارد. این پارچه چندین بار در تاریخ تکرار شده است؛ برای مثال، گربه های tabby به دلیل داشتن شباهت به نوعی خاص از پارچه تافته به این نام شناخته شدند.
تافته همچنین در اکتشافات هوانوردی در قرن 18 مورد استفاده قرار گرفت. اخیراً، پارچه تافته حتی به دلیل ظاهر نازک و ورق مانند و دوام به عنوان ماده در تحقیقات رگ مصنوعی به کار برده شده است.
یکی از مزیت های پارچه تافته خاصیت حفظ شکل است. بسیاری از پارچه های نازک  به سرعت تغییر شکل می دهند، اما ساختار مقاوم تافته این امکان را می دهد تا این پارچه به اشکال مختلف تبدیل شود که برای مدت های طولانی تغییر شکل نمی دهد.
پس از پوشیدن تافته، صدای خش خش خاصی از آن شنیده می شود. وابسته به نوع تافته مورد استفاده، این پارچه همچنین می تواند با حرکت شخصی که آن را پوشیده حالت رنگین کمانی به خود بگیرد. ویژگی های خاص این پارچه آن را تبدیل به یک پارچه با جایگاه ویژه در میان منسوجات لاکچری کرده است و این پذیرش از گذشته تا به حال ادامه داشته است، با اینکه مثل ابریشم مواد اولیه آن با پلی استر و ریون جایگزین شده است.

مراحل تهیه پارچه تافته:

این نوع از پارچه با در نظر گرفتن نوع مواد اولیه به کار گرفته شده با تکنیک های مختلفی تولید می شود. مثلاً درصورتیکه ماده اولیه ابریشم باشد باید اقدام به پرورش و تهیه پیله ابریشم کرد. این فرآیند از نظر محیطی بسیار پایدار است، اما منجر به کشتن کرم های ابریشم می شود.
پس از جوشاندن پیله ها، پیله ها باز می شوند و نخ در داخل ماده ای غیر سمی فرو برده می شود. درنهایت، این رشته ها به صورت نخ تبدیل می شوند و ممکن است در این مرحله رنگ شوند. اگرچه در نوع خاصی از پارچه تافته فرآیند رنگرزی پس از بافت پارچه انجام می شود.
در حالیکه برخی از پارچه تافته تافته از مواد نیمه مصنوعی مثل ریون تهیه می شوند، اما انوع پلی استری آن رایج تر است. از آنجائیکه پلی استر یک الیاف کاملاً مصنوعی است، فرآیند تولید آن با زمانیکه از ابریشم به عنوان ماده اولیه استفاده می شود تفاوت هایی وجود دارد.
پلی استر از ترکیبی به نام اتیلن تشکیل می شود، که یکی از بخش های نفت است. اتیلن با دی متیل ترفتالات در دمای بالا واکنش می دهد، که یک الکل مونومر تشکیل می دهد. این مونومر سپس با اسید ترفتالات واکنش داده می شود تا پلیمری به نام پلی استر تشکیل شود.
این ماده مذاب سپس از شیارهایی عبور داده می شود و پس از خنک شدن به شکل روبان هایی تبدیل می شوند. روبان ها سپس بریده می شوند و دوباره ذوب می شوند. سپس، پلیمر ذوب شده از یک اسپینر عبور داده می شود و رشته های حاصل پس از سرد شدن در مرحله ای به نام drawing کشیده می شوند. درنهایت، الیاف پلی استر کشیده شده رنگ شده یا در برابر مواد ضد آتش یا ضد اسیدی قرار می گیرند.
پس از تهیه الیاف، پارچه های تافته می توانند با دست یا با دستگهای ریسندگی بافته شوند. یک فرآیند خاص بافندگی برای بافت این نوع از پارچه به کار می رود. بسته به نوع مواد اولیه، عملیات رنگرزی ممکن است قبل یا بعد از بافت صورت بگیرد.

کاربردهای پارچه تافته:

پارچه تافته یک پارچه لاکچری است و در برابر آسیب ها مستعد است. درنتیجه، در تهیه لباس های روزانه به کار برده نمی شود؛ در عوض، در تهیه لباس های مجلسی و عروسی کاربرد دارد.
به دلیل خش خش و وزن سبک، این پارچه درتهیه لباس های مجلسی به کار می رود. برای مثال، به طور گسترده در تهیه لباس های استیج و محلی به کار برده می شود. به دلیل نرمی، پارچه تافته رنگی برای تهیه پارچه تافته کت استفاده می شود.
علاوه بر لباس، پارچه تافته برای تهیه تعدادی از اقلام مصرفی به کار برده می شود. برای مثال، چتر اغلب با این پارچه تهیه می شود و پارچه تافته همچنین برای تهیه انواع خاصی از عایق به کار برده می شود. بعلاوه، این ماده در برخی موارد برای تهیه کیف و بخش هایی از کیسه خواب استفاده می شود و در طول جنگ جهانی دوم، این پارچه به طور گسترده در تهیه چتر نجات استفاده می شد.

کشورهای تولیدکننده پارچه تافته:

پارچه تافته ابریشمی در ایران باستان تولید می شده است، اما  مشخص نیست که چه مقدار پارچه تافته در زمان گذشته با پارچه تافته کنونی شباهت داشته است. طی سالیان، تولید این پارچه به چین و هند گسترش یافت، که به عنوان بزرگترین تولیدکننده ابریشم در جهان است.
درحالیکه این پارچه هنوز هم در خاورمیانه تولید می شود، اما هند برای قرن ها بزرگترین تولیدکننده این پارچه محسوب می شد. این پارچه در پاکستان و چین نیز تولید می شود. چین بزرگترین تولیدکننده عمده سایر منسوجات نیز می باشد، همچنین دارای کارخانه های متعددی است که این پارچه را هم با ابریشم و هم با الیاف مصنوعی تولید می کند.
کارخانه های هند از سال 1990 شروع به استفاده از دستگاههای ریسندگی کردند و درحالیکه بین سال های 1970 تا 1990 پارچه های تافته باکیفیت در چین تولید می شد، این کشور در حال حاضر پارچه تافته باکیفیت تولید نمی کند. پارچه های تافته مدرن در ابتدا در فرانسه و ایتالیا در اواخر قرن 19 توسعه داده شدند و هنوز هم بهترین نوع پارچه تافته در غرب تولید می شود. روسیه نیز یکی از صادرکننددگان پارچه تافته محسوب می شود.

قیمت پارچه تافته:

قیمت این نوع از پارچه بستگی به مواد به کار رفته در آن دارد. برای مثال، ابریشم بسیار گرانتر از پلی استر است، اما اغلب کارشناسان معتقد هستند که پارچه تافته ابریشمی نسبت به انواع مصنوعی آن برتری دارد.
پارچه تافته تهیه شده از انواع مختلفی از الیاف مصنوعی دارای قیمت های مشابهی هستند. اگرچه، انواع پلی استری ممکن است قیمت پایین تری نسبت به ریون داشته باشند.

انواع مختلف پارچه تافته:

انواع مختلفی از پارچه تافته موجود است و لازم است با تفاوت های بین هر یک آشنا شوید:
  • تافته ابریشم: پارچه تافته در ابتدا از ابریشم تهیه می شد و تعداد زیادی از تولیدکنندگان هنوز هم از ابریشم استفاده می کنند.
  • تافته مصنوعی: در حال حاضر، یافتن پارچه تافته مصنوعی مثل پلی استر و ریون بسیار رایج است.
  • پارچه تافته رنگ شده: این نوع از نخ قبل از بافته شدن رنگ می شود، که منجر به پارچه تافته خشک و سفت در محصول نهایی می شود.
  • پارچه تافته Piece-dyed: این نوع از پارچه پس از بافت رنگ می شود و بسیار نرمتر از نوعی است که رنگرزی پیش از بافته شدن انجام می شود.
  • پارچه تافته کاغذی: این نوع از پارچه از ابریشم بسیار نزدیک یا الیاف پلی استر تهیه شده است و منجر به تولید پارچه خشک و نازک می شود.
  • پارچه تافته ابریشم نما: برای تولید این نوع از پارچه تافته، رشته هایی به رنگ های مختلف برای تار و پود مورد استفاده قرار می گیرد، که دو نخ عمود بر هم هستند که برای بافت پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. پارچه حاصل خاصیت تغییر رنگ پیدا می کند و از زوایای مختلف رنگ متفاوتی دارد. درحالیکه این پارچه از پلی استر تهیه می شود ابریشم هنوز هم در این نوع از پارچه به کار می رود. این نوع از پارچه به نام های تافته chiné و  Pompadour نیز معروف است.
  • تافته آنتیک: این پارچه بسیار خشک است، اما دارای قسمت های نرم در بخش هایی می باشد.
  • تافته موجی: این نوع از تافته دارای الگوی موج آب است.

اثرات محیطی پارچه تافته:

اثرات محیطی پارچه تافته بستگی به الیاف به کار رفته در آن دارد. از بین الیاف مختلف به کار رفته در آن، ابریشم ایمن ترین است.
تنها اثر منفی تولید ابریشم آسیب آن به کرم های ابریشم است. درحالیکه این موضوع برای فعالان حقوق حیوانات یک مسئله است، اغلب علاقه مندان به محیط زیست از تولید ابریشم به دلیل اثرات محیطی منفی کم استقبال می کنند و آن را به منسوجات مصنوعی و نیمه مصنوعی ترجیح می دهند.
کرم های ابریشم تمام عمر خود در سطح درخت توت زندگی می کنند و هیچ سم و یا کودی برای رشد این درخت مورد نیاز نیست. در فرآیند تولید ابریشم از بی رنگ کننده های شیمیایی قوی استفاده نمی شود و در اغلب موارد رنگ های  دوستدار طبیعت مورد استفاده قرار می گیرد.
بعلاوه، ابریشم کاملاً زیست تخریب پذیر است؛ پس از دور انداختن، یک لباس ابریشمی می تواند طی چند دهه در محیط تجزیه شود. این ویژگی به مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد که خرید لباس ابریشم آنها منجر به آلودگی محیط زیست نخواهد شد.
پلی استر و ریون، هر دو بسیار برای محیط زیست مضر هستند. پلی استر از نفت تهیه می شود، که یک ماده ناپایدار است. نفت یک منبع محدود شناخته می شود و تقاضای بالایی بالایی برای آن وجود دارد.
لیستی از مواد شیمیایی سمی در طول فرآیند تولید پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد و برخی از این مواد شیمایی ممکن است وارد محیط شوند، البته اگر بدرستی دفن شوند. بعلاوه، پلی استر زیست تخریب پذیر نیست؛ تخمین زده می شود که لباس های پلی استری برای قرن ها یا حتی میلیون ها سال در طبیعت باقی خواهند ماند.
ریون کوپرومنونیوم، که نوعی ریون است و به طور گسترده برای تهیه پارچه تافته استفاده می شود، خطرات کمتری نسبت به موادی که دارای چرخه بسته تولید هستند دارد البته اگر بدرستی دفن شوند. درحالیکه ریون از نظر تکنیکی زیست تخرییب پذیر است دارای سلولز درخت است، این ماده نیمه مصنوعی است، یعنی به سرعت مواد طبیعی وارد محیط نمی شود.
اگر قصد خرید اینترنتی پارچه را دارید شهر پارچه انتخاب مناسبی برای شما است

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین