آشنایی با پارچه ایکانیل (Econyl)

نام پارچه
ایکانیل
نام های دیگر
نایلون بازیافتی، نایلون ضایعات
ساختار پارچه
دور ریز نایلون
تراکم
تا 1680
تنفس پذیری
پایین
جذب آب
متوسط
قابلیت عایق گرما
پایین
کشسانی
به صورت خام پایین است ولی پس از بافته شدن افزایش می یابد
گلوله شدن
متوسط
اولین کشور سازنده
ایتالیا
بزرگترین صادرکننده
اسلونی و احتمالاً سایر شعب شرکت Aquafil 
شستشو
سرد
کاربرد
جوراب، جوراب شلواری، لباس های جذب، شلوار یوگا، لباس شنا، لباس ورزشی، شلوار گرمکن، کفپوش
ایکانیل جایگزینی برای نایلون است که از مواد دورریز تهیه شده است. معمولاً، نایلون دارای اثرات محیطی بسیار منفی است، اما ایکانیل با استفاده از مواد بازیافتی به دنبال کاهش این خطرات است.

تاریخچه ایکانیل:

ایکانیل نشان تجاری یک شرکت پلاستیک ایتالیایی به نام Aquafil است. این شرکت دارای محصولات متنوع دیگری می باشد، اما بیشتر به دلیل تولید این محصول به شهرت رسید. این شرکت برای جلوگیری از اثرات زیانبار الیاف مصنوعی جایگزینی برای نایلون تولید کرد.
پشه بند یکی از رایج ترین کاربردهای نایلون است و این الیاف در فعالیت های دریایی نیز کاربرد دارد. بعلاوه، بخش عمده ای از مواد زائد حاصل از نایلون وارد اقیانوس می شود. زباله های نایلون که زیست تخریب پذیر نیستند به آبزیان آسیب وارد می کنند و به تدریج تلی از پلاستیک ایجاد می کنند.
اگرچه، تقاضای مصرف کنندگان برای نایلون بدون کم و کاستی ادامه داشته است. به همین دلیل، Aquafil، متوجه پتانسیل مواد زائد دریا شد. این شرکت در سال 2010 و 2011، به فکر تولید جایگزین پایدار نایلون با استفاده از نایلون بازیافتی افتاد. این ماده در اواخر سال 2011 وارد بازار شد.
تاریخچه پارچه ایکانیل

تاریخچه نایلون:

نایلون در ابتدا توسط شرکت DuPont آمریکایی در اوایل سال 1920 تولید شد، اما تا شروع جنگ جهانی دوم به تولید انبوه نرسید. در طول جنگ، متریال مورد نیاز برای چتر نجات و موارد مشابه کمیاب شد و تولیدکنندگان داخلی به دنبال جایگزین های مصنوعی برای ابریشم، نخ و سایر پاچه های طبیعی افتادند. تا سال 1945، نایلون و دیگر منسوجات مصنوعی بیش از 25 درصد بازار منسوجات را در بازار آمریکا در دست گرفتند.
پس از جنگ، نایلون بسیار محبوب شد و به عنوان جایگزینی برای جوراب و محصولاتی که کشسانی و دوام در آن اهمیت داشت استفاده شد. اگرچه، با گذشت زمان، مصرف کنندگان فهمیدند که هیاهوی ایجاد شده توسط نایلون بی اساس است؛ جدای از دوام بیش از حد آن، نایلون زود پاره می شد و اشتعال پذیر بود. نمونه های اولیه نایلون با حرارت بسیار کم به سرعت ذوب می شدند.
با تولد جنش های محیط زیستی در سال 1970، مخالفت مردم با پارچه های مصنوعی به حداکثر خود رسید. با این دیدگاه منفی مصرف کنندگان، از اقبال به پارچه های مصنوعی کاسته شد، مصرف کنندگان از پارچه های مصنوعی ناامید بودند که در نهایت منجر به توسعه ایکانیل شد.
ویژگی های ایکانیل

ویژگی های ایکانیل:

از آنجائیکه ایکانیل به نایلون 6 شباهت دارد، تمام ویژ گی های نایلون معمولی را دارد. این پارچه کشسان است، تا حدودی سخت است و امکان تبدیل آن به لباس هایی که با تراکم بالا بافته شده اند و پارچه های صنعتی وجود دارد.
از آنجائیکه مهم ترین ویژگی مطلوب ایکانیل کشسانی آن است، مصرف کنندگان به دوام و عایق گرما بودن آن اهمیت نمی دهند. لازم است بدانید که، نایلون و ایکانیل در حالت خام کشسان نیستند و پس از بافت این قابلیت را می یایند.
درنتیجه، سختی ذاتی ایکانیل آن را برای کاربردهایی غیر از پوشاک مناسب می کند. اگرچه، این پارچه به شدت اشتعال زا است و در صورت آتش گرفتن ذوب می شود، که ریسک صدمات را افزایش می دهد. ایکانیل جاذب آب نیست و در صورت شستشو با آب بسیار گرم ذوب می شود.

مراحل تولید پارچه ایکانیل:

مراحل تولید پارچه ایکانیل
Aquafil مراحل تولید این پارچه را توضیح نداده است. تنها اطلاعات در دسترس اطلاعات کلی در مورد جمع آوری پسماند نایلون، تجزیه آن و تبدیل آن به نخ نایلون است.
از آنجائیکه این فرآیند شامل تولید پلیمر نایلون است، احتیاجی به سوخت فسیلی ندارد. اگرچه، این حقیقت که تجزیه بخشی از ایکانیل است نشان می دهد که فرآیندهای شیمیایی برای شکستن ساختار پلیمر نایلون و تبدیل آن به مونومر مورد نیاز است.
ظاهراً این فرآیند به منظور جدا کردن ناخالصی ها انجام می شود و مشخص نیست که آیا تولید ایکانیل شامل واکنش اسید دو آمینه با اسید چرب است یا نه؟ زیرا در تولید نایلون معمولی از چنین واکنشی استفاده می شود. احتمال دارد، اجزای نایلون بازیافتی به صورت مواد مذاب تبدیل شوند، از اسپینر عبور داده شوند، نازک شده و به دور بوبین پیچیده شوند.
از این مرحله، الیاف ایکانیل را می توان به نخ تبدیل کرد، سپس با مواد شیمیایی ترکیب می شوند و تحت فرآیند رنگرزی قرار می گیرند. سپس، آماده تبدیل به پارچه خواهند بود.

کاربردهای پارچه ایکانیل:

کاربردهای پارچه ایکانیل
پارچه ایکانیل به طور مساوی در صنعت و پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین کاربرد صنعتی ایکانیل در کفپوش است، اما این پارچه برای تهیه طناب و دیگر موارد محصولات صنعتی که با نایلون ساخته می شود نیز می تواند کاربرد داشته باشد. این پارچه به دلیل استفاده در لباس های شنای جذاب زنانه و مردانه اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان لباس شنای جوانان حال به این پارچه برای تهیه محصول خود روی آورده اند.
این پارچه در تهیه لباس های ورزشی نیز کاربرد دارد. برای مثال، شلوارک دو، لباس دوچرخه سواری و سایر لباس های ورزشی چسبان به طور عمده با ایکانیل ساخته می شوند.

کشورهای تولیدکننده ایکانیل:

کشورهای تولیدکننده ایکانیل
Aquafil هنوز در مورد مکان تولید محصول خود توضیحی نداده است. این شرکت دارای شعب مختلف در ایتالیا و سایر کشورها است و این طور به نظر می رسد که ایکانیل در یکی از این مراکز تولید می شود.
مشخص است که، یکی از شعب برای تولید پارچه ایکانیل درنظر گرفته شده است. شعبه واقع در اسلونی شهر لیوبلیانا در سال 2011 افتتاح شد و درحالیکه هیچ داده ای در دست نیست اما می توان حدس زد که در این شعبه تولید می شود.
Aquafil همچنین در شهرهای Rayong تایلند، Varallo Pombia در ایتالیا، Cartersville در جورجیا و Jiaxing در چین شعباتی دارد. از آنجائیکه ایکانیل یکی از محصولات محبوب این شرکت است می توان به این نتیجه رسید که تولید آن در یک یا چند مورد از این مراکز جدید نیز صورت بگیرد.
قیمت پارچه ایکانیل

قیمت پارچه ایکانیل:

اطلاعاتی در مورد قیمت ایکانیل در دسترس نیست. این ماده در حجم های بزرگ توسط شرکت Aquafil  در دسترس قرار می گیرد، که تخمین قیمت را مشکل می کند. اگرچه، مدیر ارشد Aquafil، Giulio Bonazzi، در مورد اهمیت قیمت گذاری ایکانیل گفت:
" قیمت بخش بسیار مهمی است. می شود یک کار درست انجام داد، اما من معتقد هستم پایداری چیزی فراتر از انجام درست کار، یا ایجاد یک محیط کاری خوب برای کارگران است. اولین قانون برای بقاء پایداری سودآوری است، زیرا تا وقتی سودآور نباشید، دیر یا زود از بیزینس خارج می شوید و درست است که آسیبی به محیط زیست نمی ذنید ولی اصلاً وجود ندارید."
براساس نظر آقای Bonazzi، قیمت گذاری ایکانیل برای بیزینس مدل Aquafil بسیار مهم است. درنتیجه، منطقی است که انتظار داشته باشیم که قیمت آن مشابه نایلون نباشد. حتی اگر قیمت این محصول پایدار بیشتر از نایلون باشد با افزایش محبوبیت این شرکت قابل قبول خواهد بود.

انواع مختلف پارچه اسکانیل:

انواع مختلف پارچه اسکانیل
در حال حاضر، Aquafil دو نوع ایکانیل تولید می کند:
  • الیاف ایکانیل کفپوش:
درحالیکه الیاف منسوجات ایکانیل در صنعت منسوجات شهرت دارد، بسیاری از مصرف کنندگانی که دغدغه محیط زیستی دارند نمی دانند این پارچه در صنعت کفپوش هم حرفی برای گفتن دارد. Aquafil با بسیاری از تولیدکنندگان کفپوش در جهان همکاری می کند و از این طریق ایکانیل به سرعت جایگزین نایلون معمولی می شود.
  • الیاف ایکانیل منسوجات:
نخ نایلون 6 که در تهیه الیاف منسوجات ایکانیل استفاده می شود شبیه به نخ استفاده شده در تهیه کفپوش ایکانیل است، اما الیاف منسوجات این شرکت نرمتر است. مثل نایلون معمولی، این الیاف را می توان رنگ کرد و آن را با مواد خاصی برای مقاومت در برابر آتش ترکیب کرد.

اثرات زیست محیطی ایکانیل:

فواید محیط زیستی ایکانیل مورد بحث است. درحالیکه واضح است که این پارچه بازیافتی نسبت به نایلون معمولی اثرات محیطی کمتری دارد، تمام مشکلات محیطی را حل نمی کند زیرا این پارچه به طور کلی یک پارچه آلاینده است.
عکس 9
تولید:
اجازه دهید به بررسی مشکلات زیست محیطی که ایکانیل حل می کند بپردازیم. تولید این محصول شامل جمع آوری زباله هایی است که در غیر این صورت برای قرن ها در طبیعت باقی می ماندند و تبدیل آنها به مواد کاربردی است. بدین منظور نایلون از زمین و اقیانوس جمع آوری می شود و منجر به کاهش آلودگی های میکروفایوری در ذخایر آب می شود.
ایکانیل همچنین مشکل تولید نایلون جدید را حل می کند. بزرگترین بخش نایلون معمولی هگزامتیلن دی آمین است، که یک سوخت فسیلی برگرفته از مشتقات نفتی است. فعالان محیط زیست از اثرات زیانبار محصولات ساخته شده از مواد نفتی بسیار نگران هستند، اما پارچه های تهیه شده از نفت، مثل نایلون به نوعی دیگر به محیط زیست آسیب وارد می کنند.
بدست آوردن نفت و زغال به اکوسیستم آسیب وارد می کند و فرآیند پالایش سوخت های فسیلی انواع مختلفی از مواد سمی را وارد محیط زیست می کنند. بعلاوه، فرآیند استفاده شده در هگزامتیلن دی آمین و تولید نایلون نیز منجر به ورود هر چه بیشتر مواد سمی به محیط زیست می شود این مواد به ندرت به طور صحیح دفن می شوند.
با استفاده از متریال های بازیافتی، تولید ایکانیل اثرات زیانبار تولید نایلون را نخواهد داشت. اکرچه مثل نایلون اغلب رنگ می شود و بیشتر رنگ های پوشاک سمی بوده و برای انسان و محیط زیست خطرناک هستند.
زیست تخریب پذیری:
درواقع مشکلی که ایکانیل حل نمی کند زیست تخریب پذیری نایلون است.  مثل سایر پارچه های حاصل از مشتقات نفتی، ایکانیل زیست تخریب پذیر نیست و ماهیت بازیافتی این پارچه این مشکل را رفع نمی کند. مشابه نایلون، ایکانیل رها شده در طبیعت منجر به بحران ریزذرات که به سرعت منجر به کاهش محصولات کشاورزی و آب آشامیدنی در سراسر جهان می شود.
درحالیکه پارچه های طبیعی، مثل نخ و پشم زیست تخریب پذیر هستند و طی چند سال در محیط تجزیه می شود. دانشمندان هنوز نتوانسته اند تشخیص دهند چه سال زمان برای تجزیه الیاف منصوعی در طبیعت نیاز است. اما تخمین می زنند بین 100 تا 1000 سال زمان لازم باشد. در واقع مدت ها پس از آنکه انسان دست از تولید الیاف مصنوعی بردارد، این مواد در اکوسیستم باقی می مانند و منجر به بحران اکولوژی می شوند.
سمی:
تولید نایلون بسیار سمی است. درحالیکه می توان نوعی نایلون تولید کرد که برای سلامتی کارگران مضر نباشد، اغلب تولید نایلون در کشورهای جهان سوم انجام می شود که در آنجا قوانین حمایت از کارکنان رعایت نمی شود و کارگران کمترین حقوق را دریافت می کنند.
اطلاعات موجود در وب سایت ایکانیل بسیار گنگ است. براساس تولیدکنندگان این ماده تحت یک فرآیند پالایش و تولیدمجدد قرار می گیرد، که به نظر می رسد که نایلون ذوب می شود و به صورت الیاف تبدیل می شود. مشخص نیست که آیا این فرآیند پسماندی دارد یا نه؟
سخن پایانی:
تولیدکننده ایکانیل محصول خود را جزئی از چرخه تجدیدپذیر معرفی می کند. Aquafil اعلام کرده است که تولید این پارچه، از نایلون های پسماند آغاز می شود، به الیاف نایلون تبدیل می شود، الیاف به منسوجات تبدیل می شوند و دوباره این مواد بازیافت می شوند.
اگرچه، منطقی نیست که فرض کنیم که تولیدکنندگان ایکانیل بتوانند تمام محصولات خود را در آینده پیدا کرده و آن را بازیافت کنند. درواقع، بخش کوچکی از نایلون در جهان صرف تولید این پارچه می شود و ایکانیل سپس دور ریخته می شود.
رهاسازی ایکانیل نیز مثل نایلون معمولی برای طبیعت مخاطره آفرین است. تنها تفاوت این است که ایکانیل بخش کوچکی از پسماند نایلون جهانی را به الیاف جدید تبدیل می کند. تا زمانیکه تولید نایلون از ایکانیل بیشتر باشد اثرات مثبت ایکانیل ناچیز خواهد بود
پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه به شما انواع پارچه اکونیل را عرضه می دارد

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین