نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

هر گوشه ای را که نگاه می کنیم به قدرت و اهمیت رنگ پی می بریم. رنگ ها بر حالت های روحی، مد و حتی اشتهای ما تأثیر دارند. رنگ اولین چیزیی است که در برخورد اول نظر شما را جلب می کند. بنابراین، وقتی به بحث انتخاب لباس می رسید، رنگ نقش بسیار بزرگی بازی خواهد کرد.
لباسی که برای یک نفر مناسب است ممکن است برای شخص دیگر اینگونه نباشد. یکی از فاکتورهای اصلی که منجر به این تفاوت می شود مش است. بنابراین، طراحان اهمیت ویژه ای به استفاده درست از رنگ می دهند. رنگ نقش کلیدی در صنعت مد ایفا می کند.
وقتی این سؤال مطرح می شود که چه رنگ لباسی بهتر است، هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. میلیون ها رنگ و میلیون ها کارایی برای آنها وجود دارد. چطور می توانید خود را به یک رنگ خاص محدود کنید، وقتی فاکتورهای بسیاری می تواند روی انتخاب شما تأثیر داشته باشد.
برای افراد، دانش رنگ ها و تشخیص بهترین رنگ ها می تواند اثر طولانی بر ظاهر و تصویر آنها بر دنیای بیرونی داشته باشد-در این مقاله قصد داریم به مبحث ترکیب رنگ ها و انتخاب ترکیب رنگ مناسب بپردازیم و در نهایت کاربرد آن در انتخاب رنگ لباس را بررسی خواهیم کرد.
ممکن است در دنیای رنگ ها گم شوید-زیرا هزاران رنگ و تناژهای مختلفی از رنگ ها در دست است.

فاکتورهایی که می تواند روی انتخاب رنگ تأثیر بگذارد:

فاکتورهای بسیاری بر انتخاب رنگ تأثیر می گذارند، اما نمی توان آنها را به صورت جداگانه در نظر گرفت. در اغلب موارد یکی از این فاکتورها می تواند دارای ارزش بالاتری باشد.
سن و جنسیت:
کودک پنج ساله شما قطعاً رنگ هایی را که مناسب یک فرد 70 ساله است را دوست نخواهد داشت. برای انتخاب رنگ مناسب مشان رنگ های زرد و سبز به جای رنگ های کرم، طوسی یا آبی ترجیح داده می شود.
صورتی، هلویی، بنفش، زرد به صورت جهانی رنگ مناسب لباس کودک هستند. اما همزمان با بزرگ شدن بچه ها ممکن است تناژهای کمرنگ تر قرمز و بنفش مورد استفاده قرار بگیرد. نوجوانان ممکن است از رنگ هایی مثل نقره ای، آجری یا آبی را بیشتر دوست بدارند. با افزایش سن و تغییر رنگ پوست و مو باید این مورد هم در انتخاب رنگ لباس مدنظر گرفته شود.
انتخاب رنگ لباس بر اساس باورهای فرهنگی نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر است. اما با این وجود اغلب خانم ها و آقایان رنگ مورد علاقه خود را دارند؛ ممکن است در برخی موارد تفاوت های چشمگیری بین آنها وجود داشته باشد و بعضاً در یک خانواده قرار داشته باشند.
در مطالعه ای که صورت گرفت مشخص شد که رنگ آبی دارای مقبولیت جهانی است و مردان و زنان به یک میزان به این رنگ علاقه دارند. اما به احتمال زیاد صورتی رنگ مناسب لباس آقایان نخواهد بود. مردان آبی را ترجیح می دهند و خانم ها قرمز را دوست دارند. بنابراین، می توان گفت در انتخاب رنگ تفاوت جنسیتی نقش دارد. پس، افرادیکه در این حوزه مشغول به فعالیت هستند باید به این تفاوت ها آگاهی داشته باشند.

ویژگی های ظاهری فرد:

فاکتورهایی مثل سایز، رنگ مو، رنگ پوست و رنگ چشم می تواند در انتخاب رنگ لباس تأثیر داشته باشد.
رنگ مو:
  موهای بلوندی که اغلب با پوست روشن و چشمان آبی همراه است و رنگ موی دارای زیر تناژهای آبی (مثل پلاتینیوم یا بلوند خاکستری، شرابی و یخی و مشگی پرکلاغی) با رنگ های سرد مثل صورتی، بژ، سبز کمرنگ، آبی روشن و بنفش رنگ مناسب لباس محسوب می شوند.
رنگ موهای دارای تناژ طلایی ( مثل عسلی یا بلوند متمایل به قرمز، مسی، قهوه ای، خرمایی یا کرم)، رنگ های گرم که دارای زیرتناژهای زرد و نارنجی هستند ترکیب زیبایی را تشکیل می دهند.
اگر دارای موی سیاه و قهوه ای هستید رنگ های زنده را انتخاب کنید. موی جو گندمی با رنگ های سرد مثل آبی آسمانی و آبی تیره رنگ مناسب لباس این افراد می باشد.
رنگ پوست:
اگر پوست رنگ روشن دارید انتخاب رنگ لباس آبی یا سبز می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد؛ رنگ های ملایم مثل زرد، هلویی، بنفش کمرنگ، سبز سدری، نباتی؛ رنگ های خنثی مثل استخوانی، مرجانی، همگی رنگ مناسب لباس برای پوست های روشن محسوب می شوند.
اگر دارای پوست تیره هستید انتخاب رنگ لباس مثل قرمز، نارنجی و زرد می تواند انتخاب درستی باشد. رنگ های خاکی مثل سبز، نارنجی، زیتونی، آبی، سبز روشن، شرابی، یاقوتی؛ آلوچه ای و صورتی برای پوست های تیره می تواند رنگ مناسب باشد.
رنگ های گرم دارای زیرتناژهای سبز/نارنجی یا زرد هستند؛ رنگ های سرد دارای زیرتناژ آبی می باشند.
برای پوست های روشن رنگ های نقره ای و پوست های تیره رنگ های طلایی می تواد انتخاب مناسبی باشد؛ اگرچه استثناهایی در این بین وجود دارد.
رنگ چشم:
افرادیکه دارای چشمان آبی، طوسی یا سبزهستند، رنگ های سرد می تواند انتخاب مناسب لباس این افراد باشد. اگر چشمان قهوه ای، میشی یا کهربایی دارید رنگ گرم می تواند بهتر باشد.
اگر چشمان زیبایی دارید که می خواهید روی رنگ آن مانور دهید سایه تیره رنگ چشم می تواند ترکیب زیبایی ایجاد کند.
سایز:
اگر ریزنقش هستید و می خواهید اندکی درشتر جلوه کنید، انتخاب رنگ لباس سفید و یا رنگ های روشن می تواند مناسب باشد.
رنگ های گرم سایز شما را کوچکتر جلوه می دهد. سایه روشن یک رنگ شما را درشتر از سایه تیره همان رنگ نشان می دهد. رنگ های تیره و مات شیء را کوچک جلوه می دهد. بنابراین، قرمز روشن شما را درشتتر از قرمز تیره نشان می دهد.
رنگ های خنثی مثل سفید، سیاه و استخوانی می تواند برای خنثی سازی خط ها و پروژه ها مناسب باشد. اگر می خواهید چیزی را بپوشانید مثلاً شکم بزرگی دارید و می خواهید آن را پنهان کنید، رنگ های خنثی را انتخاب کنید.
پوشیدن لباس مشکی شما را لاغر نشان می دهد. البته اگر اضافه وزن دارید پوشیدن رنگ مشکی سرتاپا ممکن است شما را بزرگتر جلوه دهد.
مناسبت ها:
اگر به یک میهمانی دعوت هستید که دارای رنگ های مصنوعی بسیاری است می توانید رنگ های بسیار درخشان استفاده کنید. رنگ های مصنوعی می تواند رنگ های درخشان را خنثی کنند و باعث می شوند رنگ زیباتر جلوه کند.
برای موقعیت های بیزینسی، می توانید روی قهوه ای حساب کنید، برعکس رنگی مثل  صورتی ممکن است شما را در محیط کاری جدی نشان ندهد.
برای موقعیت هایی که در روز انجام می شود از رنگ هایی استفاده کنید که خیلی درخشان نیستند.
بنابراین، انتخاب رنگ ها براساس موقعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نادیده گرفتن این مورد می تواند شما را دچار مشکل کند. در غرب رنگ مشکی در مراسم سوگواری پوشیده می شود اما در شرق، سفید در مراسم سوگواری پوشیده می شود.  
در موقعیت هایی که نیاز است قدرت خلاقیت خود را به نمایش بگذارید، مش سورمه ای توصیه نمی شود. در این موارد رنگ قرمز می تواند شما را به آنچه می خواهید نزدیک کند.

زمان مناسب استفاده از هر رنگ:

در روزهای آفتابی بهتر است از رنگ های روشن و سرد استفاده کنید. رنگ مشکی رنگ مناسبی برای این فصل نیست. می توان گفت سفید رنگ مناسب لباس در روزهای تابستانی است. البته طبق تحقیقاتی که صورت گرفته هیچ رابطه ای بین رنگ لباس و احساس دما وجود ندارد و این آزاد بودن لباس است که میزان گرمای احساس شده را تعیین می کند. برای زمستان انتخاب رنگ لباس گرم بهترین است. قرمز و قهوه ای نیز توصیه می شود.

مد و لباس سلبریتی ها

این فاکتور بیش از آنچه که تصور می کنید مهم است. پیروی از مد پس از بررسی های لازم بهتر از تقلید کورکورانه است.
سلبریتی هایی را پیدا کنید که اندام و رنگ پوستی شبیه به شما دارند و سپس از استایل آنها پیروی کنید. به این دلیل که این افراد دارای کارشناس مد حرفه ای هستند، بنابراین پیروی از آنها نتایج خوبی در بر دارد.

جذابیت بصری رنگ ها

رنگ ها می توانند واکنش های مختلفی را از مردم در پی داشته باشند. اما در حالت کلی، تئوری رنگ ها، رنگ ها را براساس ویژگی هایشان دسته بندی می کند، که به صورت جهانی مورد قبول واقع شده است.
به طور کلی رنگ ها در سه گروه قرار می گیرند: گرم، سرد و خنثی.
رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، نارنجی، زرد و رنگ های بین آنها می باشد. قرمز گرمترین رنگ است. این رنگ ها انرژی بالایی دارند. رنگ های گرم منجر به تولید دوپامین در مغز شده و ما را شادتر می کنند. این رنگ ها نشانه برتریبوده مهیج می باشند. رنگ های گرم باعث می شوند که آن شیء بزرگتر و مهم تر جلوه کند.
رنگ های سرد شامل آبی، سبز، بنفش و رنگ های مابین آنها هستند. آبی سردترین رنگ است. رنگ های سرد نشانه سکوت و آرامش می باشند. اشیای به رنگ سرد کوچکتر و کم اهمیت تر جلوه می کنند.
رنگ های خنثی شامل مشکی، سفید، طوسی و رنگ های مابین هستند. اغلب رنگ های خنثی برای جذابیت آنها انتخاب می شوند اما در برخی موارد این رنگ ها می توانند منجر به از دست دادن انرژی شوند. این انرژی منفی باید با ترکیب سایر رنگ ها رفع شود.

تعریف رنگ ها و دلایل استفاده از آنها:

سفید:
سفید یک رنگ کلاسیک، همه پسند، سنبل پاکی و بی گناهی است. طراحان به وفور از رنگ سفید استفاده می کنند، زیرا این رنگ طرفداران بسیاری دارد. اکسسوری و لباس های به رنگ سفید همیشه پرطرفدار هستند. سختی های نگهداری از رنگ سفید دوستداران این رنگ را منصرف نکرده است.
خاصیت این رنگ در بزرگ نشان دادن اشیاء کار با آن را دشوار می کند، اما وجود این رنگ در کمد لباستان یک دارایی باارزش محسوب می شود.
یکی دیگر از معایب رنگ سفید این است که شما را بی رنگ جلوه می دهد. ترکیب درست آن با سایر رنگ ها می تواند این ویژگی را برطرف کند.
خاکستری، کرم، بژ و حنایی
این رنگ ها در گروه رنگ های خنثی قرار دارند، یعنی آنها شامل الیاف طبیعی مثل گونی، کنف، کرباس و غیره می باشند. این رنگ ها طرفداران بسیاری دارند و بسیاری فقط از این گونه رنگ ها استفاده می کنند. اگر مراقب نباشید این رنگ ها باعث خواهد شد که ظاهر خسته کننده ای داشته باشید، اما در حالت کلی این رنگ ها توسط بسیاری انتخاب می شوند.
صورتی
صورتی یک رنگ زنانه است. این رنگ نشانه شادی و زندگی است. یکی از معایب پوشیدن صورتی این است که این افراد معمولاً به اندازه کافی جدی گرفته نمی شوند. سرخ آبی یک رنگ از خانواده صورتی است که بسیار انرژی بخش است.
زرد
زرد یک رنگ شاد، دوست داشتنی و جالب بوده و رنگ آفتاب است. این رنگ بهترین انتخاب برای خروج از احساس افسردگی است. البته استفاده از تناژهای بسیار روشن زرد در صورت انتخاب و ترکیب اشتباه زننده به نظر خواهد رسید.
رنگ زرد برای کودکان مناسب است. رنگ زرد روشن علاوه بر افزایش احساس شادی در کودکان می تواند منجر به افزایش عزت نفس در آنها شود.
نارنجی
نارنجی یکی دیگر از رنگ های بسیار انرژی بخش است. این رنگ مجذوب کننده و نشان دهنده گرمی است. همچنین، شادی و نشاط به همراه دارد.
مشکی
مشکی رنگی است که شما را لاغر نشان می دهد. اگر به تنهایی پوشیده شود اندکی افسرده کننده است، اما ظاهر قدرتمندی که رنگ مشکی به همراه دارد این رنگ را همواره مورد پسند می کند. اگر دارای چهره زردی هستید، از پوشیدن رنگ مشکی خودداری کنید، زیرا شما را رنگ پریده جلوه می دهد.
نقره ای
این رنگ احساس آینده را به همراه دارد. پوشیدن این رنگ این احساس را ایجاد می کند که از فضا آمده اید، اما پوشیدن اندکی نقره ای ایده خوبی است.
سبز
یک رنگ آرامش بخش است و بیشتر به دلیل احساس طبیعی بودنش پوشیده می شود. مثلاً برگ ها، گیاهان و غیره همه به رنگ سبز هستند. هر چیزی که در طبیعت به رنگ سبز باشد این احساس را در شما ایجاد می کند.
سبز روشن می تواند بسیار انرژی بخش باشد و احساس جوانی در شما ایجاد کند. سبز لیمویی یک رنگ بسیار انرژی بخش است درحالیکه سبز کمرنگ خاصیت آرامش بخشی دارد. می توان گفت رنگ سبز نشانه هارمونی و سلامتی است.
قرمز
قرمز رنگ قدرت است. اگر می خواهید جلب توجه کنید این رنگ توصیه می شود. هیچ فکر کرده اید که چرا افرادی که سخنرانی می کنند اغلب قرمز می پوشند؟ زیرا مخاطبین را مجذوب می کند.
اگر شما شخصیت درونگرا دارید از قرمز استفاده نکنید، زیرا این رنگ تمام توجه ها را به شما جلب می کند. بنابراین، اگر به دنبال آرامش هستید از قرمز چشم پوشی کنید.
بنفش
بنفش یک رنگ آرامش بخش است.
آبی
رنگ آبی در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار است، این رنگ نشانه صداقت، آرامش و قابل اطمینانی است. رنگ آبی کمرنگ بسیار آرامش بخش بوده و آبی لاجوردی انرژی بخش است و آبی تیره ممکن است کسل کننده باشد.
سورمه ای یک رنگ رسمی است. این رنگ سنتی شما را قابل اطمینان و قدرتمند نشان می دهد. حتی ممکن است شما را باهوش جلوه دهد.
مشکلی که رنگ آبی تیره دارد این است که این رنگ ممکن است کسل کننده باشد و شما را بدون خلاقیت نشان دهد؛ اما این رنگ یک رنگ ایمن و مورد علاقه بسیاری است.
قهوه ای
این رنگی است که شما را قابل اطمینان جلوه می کند. رنگ قهوه شکلاتی شما را فردی با صداقت و دوست داشتنی نشان می دهد.
رنگ های خوش شانس و نشانه های ستارگان
آیا اعتقادی به شانس دارید؟ اگر چنین است، باید براساس ستاره خود رنگی را انتخاب کنید.
نماد
رنگ شانس
حمل
قرمز
ثور
صورتی، آبی
جوزا
زرد
سرطان
آبی، سفید
شیر
یاقوتی
سنبله
سبز، قهوه ای
میزان
صورتی، سبز روشن
عقرب
بلوطی
کمانگیر
بنفش، آبی تیره
جدی
سیز تیره، قهوه ای، مشکی
دلو
آبی
ماهی
سبز روشن
شخصیت:
با اینکه یک رنگ ممکن است به شما بیاید ممکن است یک رنگ دیگر را انتخاب کنید زیرا ذهن بسیار کنجکاو است.
در نهایت این شخصیت شما است که تعیین می کند چه رنگی را انتخاب کنید. شخصیت بسیاری از فاکتورهایی را که در بالا به آنها اشاره کردیم را نادیده می گیرد.

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین