با پارچه کوپرو و کاربردهای آن آشنا شوید

هر پارچه ای که از الیاف طبیعی تهیه شده باشد در نهایت روزی تولید آن به پایان می رسد. در اغلب موارد، لباس های نخی پس از استفاده دور ریخته می شوند، اما تی شرت های قدیمی می توانند تبدیل به پارچه هایی به نام کوپرو شوند.
پارچه کوپرو بازیافتی است، که می تواند راهکاری برای رفع نگرانی های زیست محیطی باشد. از طرف دیگر، ریون کوپرومونیوم حجم زیادی مس، آمونیاک و سود سوزآور که همگی جزء مواد سمی هستند وارد محیط می کند. همچنین پارچه کوپرو باید تحت فرآیندهای شیمیایی مختلفی قرار بگیرد که نگرانی های زیست محیطی به همراه دارد.
درحالیکه کوپرو را نمی توان به طور کامل مصنوعی در نظر گرفت، می توان گفت بخشی از آن طبیعی است. پس از قرار گرفتن در آمونیاک، مس و سود سوزآور، سلولز مواد آن تغییر شکل می دهد، که کوپرو را تبدیل به یک پارچه طبیعی یا بازیافتی می کند.
مثال هایی از الیاف های مشابه شامل لیوسل و تنسل است، هر دو به شدت توسط دولت چین مورد حمایت هستند. در نهایت، پارچه های مشابه ریون مثل کوپرو در گروه دیگری از منسوجات قرار می گیرند، یعنی گروهی که اگرچه بازیافتی هستند ولی اثرات منفی محیطی دارند.

ویژگی های کوپرو:

  • لطافت
  • الاستیسیته
  • بدن نما
  • ترکیب ساده با سایر پارچه ها
درحالیکه بادوام ترین ریون نیست، ریون کوپرومونیوم یکی از الیاف مصنوعی است که بسیار به ابریشم نزدیک است، بنابراین اغلب به منظور جایگزینی برای آن در نظر گرفته می شود. کوپرو خواص ابریشم را به طور کامل ندارد. اجازه دهید به تعدادی از معایب آن بپردازیم:
  • در دمای بالای 180 درجه شعله ور می شود
  • در صورت آتش گرفتن تبدیل به زغال می شود
  • بقایای مسی دارد
این پارچه را نمی توان در آب گرم شست و برخلاف الیاف طبیعی مثل پشم، به طور کامل نمی سوزد.

نحوه ساخت پارچه کوپرو:

این پارچه از قرار دادن سلولز مربوط به یک محصول گیاهی، مثل لباس های نخی، در ترکیبی از آمونیاک و مس ایجاد می شود. ترکیب سپس وارد سود سوزآور می شود و از اسپینر رد می شود.
رشته های حاصل در حمام های مختلفی قرار می گیرند تا سلولز تغییر شکل دهد و آمونیاک و مس و سود سوزآور از آن جدا شود. در برخی موارد، این حمام ها ممکن است بارها مورد استفاده قرار گیرد، اما در هر صورت باید دور ریخته شوند.

کاربرد پارچه کوپرو:

ریون کوپرومونیوم به طور خاص در تهیه لباس مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین شال یکی از جدیدترین اکسسوری هایی است که به تازگی اضافه شده است. در اغلب موارد این پارچه با پارچه های طبیعی و مصنوعی دیگر ترکیب می شوند که می توانند شامل: بلوز، تاپ، تی شرت، نیم تنه ورزشی و سایر لباس های سبک باشند. می توان گفت این پارچه در تهیه لباس های نازک و تنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

کشورهای تولیدکننده پارچه کوپرو:

مثل سایر پارچه های مصنوعی، چین بزرگترین تولیدکننده این پارچه است. علی رغم نگرانی های زیست محیطی، چین به تولید و صادرات آن ادامه می دهد.
قیمت پارچه کوپرو:
ریون کوپامونیوم به دلیل قیمت پایین آن تولید می شود. مقدار زیادی از سلولز دور ریخته شده را می توان با قیمت بسیار پایینی تهیه کرد و با ترکیب این سلولز با مواد پایه ارزان، امکان تولید آن فرآهم می شود.
حاشیه سود آن بالا است، اما مصرف کنندگان روز به روز مصرف الیاف مصنوعی را کاهش می دهند، بنابراین ممکن است در آینده تولید آن رونق خود را از دست بدهد.

انواع مختلف کوپرو:

اگرچه برندهای مختلفی وجود دارد اما همه آنها اشاره به یک محصول دارد. در اینجا با مواردی که باید بدانید آشنا می شوید:
  1. ریون کوپرومونیوم: نام علمی برای کوپرا، کوپرو، ابریشم آمونیاک یا بمبرگ است.
  2. کوپرو/کوپرا: نام چینی برای اشاره به ریون کوپرومونیوم
  3. ابریشم آمونیاک: نام پارچه ریون کوپرومونیوم در بسیاری از وب سایت های چینی
  4. بمبرگ: نام یک شرکت به نام J.P. Bemberg که تلاش کرد حق امتیاز این محصول را در آمریکا کسب کند.

اثرات زیست محیطی پارچه کوپرومونیوم:

برخلاف بازیافتی بودن این پارچه، ریون کوپرومونیوم تأثیر منفی بر محیط زیست دارد. تولیدکنندگان آن بیشتر به دنبال کسب منافع خود هستند.
طی سال ها، چین به آرامی زباله های دنیا را با قیمت پایین جذب کرد و همچنین یک شرکت در پکن چین به شدت بر روی تبدیل زباله به کالا کار می کند. مس، آمونیاک و سود سوزاور همگی مواد ارزانی هستند، پس کوپرو نیز ارزان خواهد بود.
نگرانی های بسیاری در مورد دفع و دور ریز مواد باقیمانده و سمی از مراحل تولید این پارچه وجود دارد. وضعیت کارخانه های نساجی چین بسیار وخیم است و نمونه بارز برده داری مدرن می باشد و هیچ نظارتی بر آنها نمی شود.
پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه به شما انواع پارچه کوپرو را عرضه می دارد

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین