آشنایی با پارچه فلانل

اساساً پارچه فلاتس به پارچه های نخی، پشمی و یا مصنوعی با ویژگی های زیر گفته می شود
  • نرمی: پارچه باید بشدت نرم باشد
  • ساختار: پارچه فلانل به صورت کرک دار و بدون کرک موجود می باشد و هر یک دارای ارزش خاص خود هستند.
  • مواد اولیه: درحالیکه می توان برای تولید آن از مواد مختلفی استفاده کرد، برخی مواد مثل ابریشم برای تولید آن مناسب نیست.
تاریخچه پارچه فلانل:
افراد بر این باورند که واژه فلانل در ولز بوجود آمد، اما در فرانسه حتی قبل از قرن 17 نیز به کار می رفت. درحالیکه فلانل به صورت دوره ای در بین فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در دوره روشنفکری محبوب می شد، محبوبیت آن در سایر کشورها رو به افول بود ولی کاربرد فلانل ولز روز به روز افزایش داشت.
فلانل در حال حاضر:
امروزه، انواع فلانل با توجه به منطقه ای که در آن تولید شده تعیین می شود. فلانل للانیدلو تفاوت زیادی با فلانل Newtown دارد و فلانل ولز با فلانل های سایر کشورهای اروپایی کاملاً متفاوت است.
از آنجائیکه در دهه 1990 پارچه های شطرنجی دوباره محبوب شدند، تقاضا برای پارچه فلانل نیز گسترش یافت. طی سالیان، تعریف فلانل گسترده تر شد و از معنای اولیه خود فاصله گرفت. امروزه، پارچه های تشکیل شده از الیاف مصنوعی در گروه پارچه های قدیمی فلانل ولز قرار می گیرند.
فلانل در مقابل شطرنجی:
درواقع پارچه فلانل با پارچه شطرنجی متفاوت است. پارچه شطرنجی اشاره به یک طرح دارد که می توان آن را در هر پارچه ای پیاده کرد، فلانل یک نوع از پارچه است که از طریق ایجاد نرمی در پارچه ایجاد شده است. درحالیکه برخی از بلوزهای شطرنجی و دیگر لباس های می توانند از پارچه فلانل ساخته شوند، همه پارچه های شطرنجی ، پارچه فلانل نیستند.
تولید پارچه فلانل:
تولید پارچه فلانل دارای چند گام است:
  • تولید مواد پایه
در درجه اول، مواد اولیه برای تولید فلانل مورد نیاز است. با توجه به نوع محصول نهائی، این مواد اولیه می تواند پنبه، پشم، یا ماد مصنوعی باشد. پارچه هایی مثل ابریشم برای تولید فلانل مناسب نیستند.
  • نخ ریسی
ریسندگی نخ فلانل شبیه به سایر موارد است. ممکن است برخی ملاحظات صورت
بگیرد اما تفاوت اصلی پارچه فلانل با سایر پارچه ها وابسته به مرحله بافندگی است.
  • بافت پارچه
طرح یک درمیان یا ساده معمولاً در تهیه پارچه فلانل به کار برده می شوند و پارچه بافته شده ممکن است در یک طرف یا هر دو طرف کرکدار شوند. در واقع در مرحله کرکدار کردن طوری ساختار پارچه تغییر می کند که بافت پارچه مشخص نیست. این مرحله دوام پارچه را کم نمی کند.
  • پارچه نهائی:
پارچه فلانل مصنوعی اغلب از پوشش های مقاوم کننده تشکیل شده است که ممکن است سمی باشد. پشم به طور طبیعی در برابر آتش مقاوم است و هر نوع از فرآیندهایی را می توان روی فلانل نخی انجام داد. اگر به دنبال یک فلانل ارگانیک هستید، فلانل پشم مرینوس یک انتخاب مناسب برای شما است.
کاربردهای پارچه فلانل:
پارچه فلانل دارای طیف های گسترده ای هستند که شامل:
لباس:
پیرآهن های فلانل ساده برای استایل بیرون از خانه مناسب هستند و این طرح با پارچه هایی که پشمی نیستند هم بارها تکرار شده است. علاوه بر بلوز، فلانل در تهیه پلیور، ژاکت پشمی و دیگر لباس های زمستانی کاربرد دارد.
اساساً نخ، پنبه یا لباس هایی با الیاف مصنوعی که از یک سمت یا هر دو طرف موهر هستند را می توان فلانل در نظر گرفت. تمایزهای دیگر توسط متخصصین این حوزه قابل شناسایی هستند.
اکسسوری:
پارچه فلانل را می توان در تهیه کیف، کمربند اغلب با طرح ساده به کار برد.
مصارف خانگی:
فلانل به این دلیل که به صورت چهارخانه پشمی موجود است، در بسیاری از مصارف خانگی به کار برده می شود. این نوع از پارچه در تولید ملحفه بسیار کاربرد دارد؛ بسیاری از مصرف کنندگان از ملحفه هایی از جنس پارچه فلانل در زمستان استفاده می کنند که نرمی، عدم جذب آب و راحتی از دلایل انتخاب آنها است.
روند تولید فلانل:
بستگی به اینکه از چه مواد اولیه ای استفاده می کنید، بزرگترین تولید کنندگان پارچه فلانل سه کشور زیر است:
بزرگترین تولید کنندگان پشم:
بزرگترین تولید کننده پشم در جهان استرالیا است. این کشور بیش از جمعیت خود گوسفند دارد و اغلب این گوسفندان مرینوس هستند.
بزرگترین تولید کننده نخ:
هند بزرگترین تولید کننده نخ در جهان است. این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان پارچه بوده است اما اخیراً در برخی از گروههای پارچه طبیعی از رغیب خود چین عقب افتاده است.
بزرگترین تولید کننده الیاف مصنوعی:
چین بزگترین تولید کننده الیاف مصنوعی است. درحالیکه اغلب کشورهای جهان بدلیل علاقه به تولید سبز از الیاف مصنوعی دوری می کنند، این کشور همچنان به تولید الیاف مصنوعی خود که بعضاً برای تولید پارچه فلانل نیز به کار می روند ادامه می دهد.
قیمت پارچه فلانل:
قیمت پارچه فلانل بستگی به عوامل مختلفی دارد:
  • مواد خام نساجی:
پنبه همیشه گرانتر از سایر مواد خام است. پشم درجه یک نیز از هر دو گرانتر است، بنابراین نوع مواد خام در تعیین قیمت تأثیر دارد.
  • کیفیت بافت:
برخی از پارچه های فلانل توسط بافنده های متخصص و با کیفیت بالا تولید می شوند، این روش تولید معمولاً در مورد پارچه های ارگانیک استفاده می شود. در حالیکه برخی از شرکت ها بر روی تولید انبوه و ارزان تمرکز دارند.
  • دیگر مراحل یا رنگرزی
فلانل که ضد-آتش یا ضد آب هستند ممکن است گرانتر باشند.
انواع مختلف پارچه فلانل:
  1. فلانل پشمی
فلانل ولز از جنس پشمی می باشد و اغلب فلانل های اروپایی نیز پشمی هستند. به این دلیل که تا قرن اخیر، نخ به طور گسترده در هند تولید می شد و وارد اروپا نمی شد.
  1. فلانل نخی
فلانل نخی در طول دوره استعمار طرفداران زیادی یافت و لباس ها و ملحفه های فلانل مورد توجه قرار گرفتند.
  1. فلانل مصنوعی یا ترکیبی
بسیاری از انواع فلانل در بازار امروز از مواد مصنوعی مثل پلی استر یا نایلون به جای الیاف طبیعی تهیه شده اند. مواد اولیه مصنوعی قابل اشتعال هستند و برای محیط زیست مناسب نیستند.
  1. فلانل سریلانکا
در ابتدا در سریلانکا تولید شد، این نوع از فلانل ترکیبی مساوی از پنبه و پشم است.
  1. فلانل کودک
این پارچه فلانل از دو طرف موهر بوده و بسیار لطیف است. می توان برای تولید آن از هر نوع ماده اولیه ای که در تولید سایر فلانل ها رایج است استفاده کرد اما پشم و پنبه بهترین انتخاب برای پوست های حساس کودکان است.
  1. فلانل پوشک:
مواد اولیه تولید این پوشک ها از نظر تکنیکی نوعی از فلانل است. به منظور افزایش راحتی هر دوطرف آن موهر است.
  1. فلانل گیاهی
به طور کلی فلانل تهیه شده از سلولز در قرن 19 در اروپا محبوب شد. اما پس از ورود الیاف مصنوعی تهیه شده از مشتقات نفتی در قرن 20 محبوبیت خود را از دست داد.
  1. فلانلت
فلانت دارای بافتی متفاوت با فلانل است، که منجر به تولید محصول خشن تر می شود و می تواند از مواد اولیه مورد استفاده در فلانل تهیه شود.
تأثیرات زیست محیطی فلانل:
پارامترهایی که در هنگام بررسی اثرات زیست محیطی پارچه فلانل باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • متریال مورد استفاده
پنبه آلودگی کمتری از الیاف مصنوعی تولید می کند، اما پشم کمترین اثرات زیست محیطی را دارا است. به منظور کاهش اثرات زیست محیطی، استفاده از الیاف طبیعی تولید شده تحت فرآیند پایدار و ارگانیک و پرهیز از مواد شیمیایی سمی و آفت کش ها توصیه می شود.
  • مراحل تولید:
نوع و روش رنگ آمیزی و مواد مورد استفاده در تولید فلانل ممکن است اثرات محیطی متفاوتی داشته باشد. شرکت های پایدار که از روش های تولید بهتری استفاده می کنند به احتمال زیاد از مواد ایمن تری در تهیه محصول خود استفاده کرده اند.
  • مارکتینگ تجارت مشروع
ارزان فروشی، موانع مبادلاتی و دیگر موارد ممکن است حمایت ناعادلانه از یک شرکت غیر اخلاقی داشته باشد و سایر شرکت ها را از چرخه بازار خارج کند. چنین وضعیتی منجر به بروز بی نظمی می شود و ما باید از جوامعی که محصولات نساجی تولید می کنند حمایت کنیم.
خرید پارچه فلانل را بدون دردسر از شهرپارچه انجام دهید و کالا را درب منزل تحویل بگیرید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین