پارچه پنبه شیر را بشناسید

مش نوعی از پارچه است که با پودر کازئین موجود در شیر تهیه می شود. این نوع از پارچه به نام الیاف شیر یا الیاف کازئین معروف است و به لحاظ تاریخی با مواد دیگر ترکیب می شود تا ساختار پنبه مانند و قدرت بیابد.
پارچه شیر
امروزه، الیاف کازئین با اکریلونیتریل ترکیب می شود، که همان ماده ای است که برای تهیه پارچه اکریلیک استفاده می شود. درنتیجه، پنبه شیر را نمی توان الیاف کاملاً ارگانیک دانست به همین دلیل در گروه الیاف نیمه مصنوعی و مصنوعی قرار می گیرد.
پارچه شیر
نکته جالب این است که، یک طراح مد آلمانی به نام Anke Domaske ادعا کرد که نوعی از پنبه شیر فقط از الیاف کازئین تهیه کرده است، یعنی می توان گفت پارچه ای که او تولید کرده کاملاً ارگانیک است. شرکت Domaske به نام Qmilk معروف است، او پس ازآنکه یکی از اعضای خانواده او به دنبال بیماری سرطان به مش ها حساسیت پیدا کرد به فکر ساخت چنین محصولی افتاد.
او به پتانسیل الیاف شیر پی برد ولی از روش های تولید کنونی آن کاملا ناامید شد، Domaske روش خود برای تولید الیاف کازئین را ایجاد کرد بدون آنکه از مواد سمی شیمیایی استفاده کند. او ادعا کرده که تمام لباس های تولید شده در شرکتش از بقایای لبنیات غیرقابل استفاده تهیه شده است.
الیاف پارچه شیر
در این زمان، تولید پنبه شیر در دنیا بسیار کم بود. درحالیکه این پارچه در اوایل قرن 20 با استقبال خوبی روبرو شد اما با ورود الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی ارزان نادیده گرفته شد. درحالیکه پنبه شیر تهیه شده با اکریلونیتریل به نظر نمی رسد محبوب شود، اما به نظر می رسد الیاف کازئین خالص با گذشت زمان محبوب خواهد شد به این دلیل که این پارچه کاملاً ضد حساسیت است و از طرفی دیگر فرآیند که در تولید این پارچه مورد استفاده قرار می گیرد کاملاً پایدار است. در سراسر جهان، تولیدکنندگان منسوجات تمرکز خود را بر الیاف پروتئینی گذاشته اند تا مشکلات زیست محیطی همراه تولید پنبه و دیگر منسوجات را برطرف کنند.
مصرف کنندگان پنبه شیر را به دلیل نرمی و لطافت آن مورد ستایش قرار می دهند و اغلب برای تهیه پوشاک که به طور مستقیم با پوست در تماس هستند مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه، تولید الیاف کازئین بسیار سخت است، یعنی اغلب مصرف کنندگان به احتمال زیاد با مزیت های این الیاف آشنایی ندارند. افرادیکه الیاف شیر را پوشیده اند متوجه شده اند که این الیاف دارای خاصیت جذب رطوبت بالایی هستند و الیاف کازئین خالص را می توان در دمای بسیار بالا شست. اگرچه انواعی که دارای مش هستند، یعنی انواع نیمه مصنوعی این پارچه را می توان در آب سرد یا گرم شد.

مراحل مش پنبه شیر:

فرآیند مورد استفاده برای تولید این نوع از پارچه وابسته به نوع الیاف کازئین به کار رفته است. اگرچه، صرف نظر از نوع الیاف کازئین به کار رفته، گام اول در تولید این پارچه تهیه شیر است.
در اغلب موارد، شیر استفاده شده در تهیه پنبه شیر پسماند شیر غیرقابل استفاده است. این محصول به طور مستقیم از لبنیات تهیه می شود و سپس آب و چربی آن جدا می شود. محصول نهایی شبیه به پودر پروتئین است، اما برای تهیه پارچه، پروتئین کازئین باید از این ماده پودری استخراج شود.
پودر شیر باید سپس حل شده و پالایش شود تا هر ماده ای که کازئین نیست از آن جدا شود. پس از آن، فرآیند تولید وابسته به مواد اولیه مورد استفاده است.
پارچه پنبه شیری
فرآیند تولید الیاف کازئین شامل فروبردن پودر کازئین در قلیا است تا یک محلول تهیه شود، این محلول سپس از اسپینر رد می شود. پس از عبور از اسپینر، محلول وارد اسید سولفوریک می شود تا قلیا از آن جدا شود. الیاف حاصل سپس کشیده شده و به صورت نخ تابانده می شوند و با نمک آلومینیوم و فرمالدئید به رنگ تیره درمی آیند تا آن را به نخ قابل استفاده تبدیل کنند.
تشخیص اشتباهات این روش بسیار ساده است. فرمالدئید سمی است و بسیاری از مواد استفاده شده در این روش ممکن است برای کارگران، محیط زیست و یا مصرف کنندگان مضر باشد.
روش مدرن تولید الیاف کازئین شامل روش graft copolymerization است که طی آن کازئین خالص به صورت شیمیایی با اکریلونیتریل پیوند داده می شوند. این فرآیند شامل استفاده از فرمالدئید و یا دیگر مواد شیمیایی سمی نیست، اما اکریلونیتریل نیز یک ماده سمی و سرطانزا شناخته می شود. درحالیکه روش های مدرن کارآمد بوده و سالم تر هستند، با این وجود هنوز هم با مشکلاتی همراه هستند.
اخیراً، تعدادی از تولیدکنندگان پنبه شیر به ظرفیت های جدید این ماده پی بردند که با استفاده از آن می توان انواع پایدارتر و قدرتمندتر این پارچه را تهیه کرد بدون آنکه نیاز باشد آن را با سایر مواد ترکیب کرد. به ظاهر، این روش تولید جدید از نظر محیطی برتری دارد و منجر به ایجاد محیط کار ایمن تر می شود، اما هیچ اطلاعاتی در مورد فرآیند تولید آن در دسترس نیست.
برای مثال، شرکت Qmilk ادعا کرد که محصول آنها هیچ پسماندی ندارد و پارچه آنها کاملا زیست تخریب پذیر است. اگرچه، آنها اشاره نکرده اند که از کدام روش استفاده کرده اند که لزوم استفاده از اکریلونیتریل یا فرمادئید از بین رفته است.
با افزایش محبوبیت کازئین، احتمال دارد مقالات و دیگر منابع اطلاعاتی با جزئیات بیشتر در اختیار قرار بگیرد تا الیاف شیر به طور کامل ارگانیک باشند. در این زمان لازم است که به تولیدکنندگانی مثل  Qmilk اطمینان کرد.

کاربردهای پارچه پنبه شیر:کاربرد پارچه شیری

به دلیل کیفیت بالا این پارچه به عنوان جایگزین ابریشم به کار می رود. درحالیکه این پارچه نسبت به ابریشم اصلی کیفیت پایین تری دارد می تواند به همان میزان سبک و نرم باشد البته اگر بدرستی تولید شده باشد.
یکی از اهداف اصلی پنبه شیر در سال های بین 1930 تا 1940 جایگزین شدن پشم در لباس های نظامی بود. اما خیلی زود مشخص شد که الیاف شیر تهیه شده با برندهای Lanatitil، Merinova و Aralac نسبت به پشم کیفیت کمتری دارند و محبوبیت این الیاف با ورود پارچه های تمام مصنوعی مثل مش پس از جنگ متوقف شد.
قیمت پارچه پنبه شیری
در دهه های اخیر، پنبه شیر به عنوان جایگزینی برای پنبه و ابریشم مورد استفاده قرار گرفت. درحالیکه امکان یافتن الیافی که کاملاً از کازئین باشند وجود دارد، اما یافتن انواع ترکیبی آن بسیار متداول تر است. برای مثال، ممکن است با ابریشم و پنبه ترکیب شود تا نرمی پارچه را افزایش دهد و در ضمن قیمت را کاهش دهد.
الیاف کازئین در برخی موارد برای تهیه حوله و ملحفه مورد استفاده قرار می گیرد، اما کاربرد اصلی آن در پوشاک است. از آنجائیکه الیاف کازئین کاملاً از شیر تهیه شده اند و هیچ گونه  افزودنی مصنوعی در آن به کار نرفته است بسیار محبوب شد، این نوع از پارچه در میان گروههای خاصی از مصرف کنندگان جایگاه ویژه ای یافته است.
از طرف دیگر، مصرف کنندگانی وجود دارند که به بسیاری از منسوجات آلرژی دارند که به دنبال پارچه های ارگانیک و عاری از مواد شیمایی هستند. از طرف دیگر، برخی از مصرف کنندگان پنبه شیر را ترجیح می دهند زیرا با استفاده از این پارچه مواد مضری که از لبنیات باقی می ماند و قبلاً وارد محیط می شد حذف خواهند شد.

کشورهای تولیدکننده پنبه شیر:

کشورهای تولید کننده پنبه شیر
این پارچه در حجم بالا تولید نمی شود به همین دلیل نمی توان کشور عمده تولید کننده آن را یافت. مثل سایر منسوجات، چین تنها تولیدکننده اصلی پنبه شیر است، اما در داخل مرزهای تولید این کشور، الیاف کازئین باکیفیت تولید نمی شود.
الیاف شیر تولید شده در چین، ترکیب شده با اکریلونیتریل است، یعنی از نظر زیست محیطی مضر بوده و برای کارگران خطرناک است. اگر تمایل دارید الیاف شیری که اثرات محیطی منفی ندارد تهیه کنید، باید از تأمین کنندگان اروپایی و سایر کشورها که در زمینه تهیه الیاف از پروتئین پیشرو هستند این پارچه را خریداری کنید.

قیمت الیاف پنبه شیر:

الیاف شیر بسیار گران است. قیمت بالای این پارچه فاکتور اصلی کاهش این محصول در اواسط 1900 شد و هزینه تولید این پارچه با توجه به توسعه روش های کارآمد کاهش نیافت.
پنبه شیر کاملاً ارگانیک بسیار گرانتر از انواع دیگر است. برای مثال، پارچه هایی که Qmilk تولید می کند 40 برابر گرانتر از مشی است و این قیمت بالا از محبوبیت آن کاسته است.

انواع مختلف پارچه پنبه شیر:

انواع مختلف پارچه پنبه شیر
درحالیکه تولید پنبه شیر با استفاده از فرمالدئید دیگر انجام نمی شود، الیاف شیر نیمه مصنوعی که با استفاده از اکریلونیتریل تهیه شده باشند بسیار رایج تر هستند. نوع دیگر که کاملاً از کازئین تهیه شده است به سرعت در حال تبدیل شدن به الیاف محبوب در جهان است.

اثرات محیطی پارچه پنبه شیر:

اثرات محیطی الیاف کازئین کاملاً به روش تولید بستگی دارد. برای مثال، نمونه های اولیه الیاف شیر که در اوایل قرن 20 محبوب شده بود با فرمالدئید تولید می شد، که یک ماده سمی و مضر شناخته می شود. هر پارچه شیری که با فرمالدئید تهیه شده باشد از نظر محیطی پایدار نیست، اما احتمال اینکه تولیدکنندگان الیاف کازئینی به استفاده از آن ادامه دهند کم است.
الیاف شیر تهیه شده از اکریلونیتریل برای کارگران و محیط زیست بهتر است، اما تولید آن را نمی توان همچنان پایدار در نظر گرفت. امکان بازیافت آکریلیک وجود ندارد و این مواد زیست تخریب پذیر نیستند. بعلاوه، انواع آکریلیک بشدت اشتعال زا هستند که یک مشکل دیگر استفاده از این پارچه ها است.
اثرات محیطی پارچه پنبه شیر
بعلاوه، سازمان CDC نشان داده که اکریلونیتریل از طریق پوست، تنفس و خوراکی جذب بدن می شود و این ماده سرطانزا بوده و منجر به تغییرات ژنتیکی می شود. پوشیدن لباس هایی از الیاف اکریلونیتریل ممکن است شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد و کارگرانی که با این مواد در تماس هستند ممکن است دچار مشکلات جدی سلامتی شوند.
اگر اکریلونیتریل استفاده شده در تهیه الیاف شیر به درستی دفن نشود، ممکن است اثرات مخرب محیطی داشته باشد. همچنین، براساس برخی تخمین ها، 100 گالن شیر باید مصرف شود تا 3 پوند الیاف شیر تهیه شود، یعنی تولید الیاف کازئین هدررفت بالایی دارد. براساس Anke Domaske، آنها می تواند 6 تی شرت را با یک کیلوگرم شیر تهیه کنند، که نشان می دهد میزان شیر مصرفی استاندارد نیست.
تا زمانیکه تولید شیر توسعه یابد، مشخص نیست آیا این ماده برای محیط زیست مفید یا مضر خواهد بود. از طرف دیگر، به نظر می رسد که تولید این پارچه منجر به استفاده از شیر غیرقابل استفاده می شود اما از طرف دیگر مشخص است که برخی از روش های تولید پارچه شیر برای محیط زیست مضر هستند.
برای خرید پارچه ارزان می توایند از شهرپارچه دیدن بفرمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

بهترین پارچه لباس کودک