پارچه نئوپرین ، پارچه ای مناسب برای لباس های ضد آب

پارچه نئوپرین عمدتاً توسط شرکت آمریکایی DuPont تولید می شود، نئوپرین نام برند پلی کلروپرین می باشد، که جایگزینی برای کائوچو است. علاوه بر آن، پارچه نئوپرین کاملاً ضد آب است، که آن را متریال ایده آل برای لباس غواصی و لباس ضد آب یا مخصوص هوای سرد می کند.

تاریخچه پارچه نئوپرین:

مثل سایر ابتکارات بزرگ، کائوچو کلروپرین در شرایط سخت ابداع شد. در دهه های اول قرن بیستم، کمبود کائوچو نگرانی اصلی کشورهای غربی بود و این کمبود شرکت آمریکایی DuPont را بر آن داشت تا پاسخی برای آن بیابد.
در سال 1930، یک پروفسور شیمی از دانشگاه نوتردام به نام Fr Julius Arthur Nieuwland مقاله ای در مورد استیلن دیویدیل ارائه کرد، که یک ماده پلاستیکی بود که او خود کشف کرده بود. DuPont وی را استخدام کرد تا تولید عمده این محصول را آغاز کند. Nieuwland به همراه تیم خود توانست در سال 1930 به موفقیت برسد و پارچه نئوپرین در همان سال وارد بازار شد.
به عنوان یک جایگزین برای کائوچو، نئوپرین نقش گسترده ای در جنگ جهانی دوم داشت. از تایر جیپ گرفته تا لباس غواصی ناگهان از نئوپرین ساخته شدند و بدون این اختراع ممکن بود سرنوشت جنگ به نوع دیگری رقم بخورد.

پارچه نئوپرین امروزه:

از آن زمان به بعد، نئوپرین و انواع عمومی پلی کلروپرین وارد عرصه های مختلف شد. این ماده پرکاربرد دارای مزایای زیر است:
  1. نفوذ ناپذیری: نئوپرین یک لایه بین سطح و محیط پیرآمون ایجاد می کند. درحالیکه این ویژگی خاصیت تنفس پذیری را کاهش می دهد، می تواند مثل یک عایق عمل کند.
  2. الاستیسیته: علی رغم آنکه یک سد در برابر رطوبت است، پارچه نئوپرین بسیار کشسان است. در غیر این صورت، غواصان و موج سواران نمی توانستند این لباس ها را بپوشند.
  3. حفظ دما: درحالیکه نئوپرین و سایر پارچه های براساس مواد نفتی در برابر گرما زود ذوب می شوند، این نوع پارچه در برابر محیط سرد عایق خوبی است. با داشتن پلی کلروپرین، موج سواران قادر هستند در محیط هایی که قبلاً غیرقابل دسترسی بود فعالیت کنند.
  4. شکل پذیری: درحالیکه بیشتر پارچه ها بافته شده اند، نئوپرین پارچه شکل داده شده است. درنتیجه، می تواند در شکل ها و اندازه های مختلف تولید شود و در وقت طراحان مد صرفه جویی کند.

نئوپرین امروزه:

نئوپرین همچنان تولید عمده شرکت DuPont باقی ماند. با اینکه بخش عمده ای از تولیدات این شرکت به چین و سایر کشورهای آسیایی که دارای نیروی کار ارزان هستند صادر می شود این شرکت همچنان تولیدکننده عمده این پارچه نئوپرین در جهان است.
صدها سال است که کائوچو کلروپرین در سراسر جهان تولید می شود. با اینکه کلروپرین ها باید از نظر مولکولی شبیه باشند، تغییر در فرایند تولید می تواند در محصول نهایی تغییر ایجاد کند. درحالیکه هیچ داده ای نیست که از این فرضیه پشتیبانی کند، این احتمال وجود دارد که نئوپرین واقعی تولید شده توسط شرکت DuPont کیفیت بالاتری نسبت به محصول دیگر شرکت ها داشته باشد.         

مراحل تهیه پارچه نئوپرین:

نئوپرین یک ماده براساس نفت است، یعنی توسط نفت خام تولید می شود. پلی کلروپرین از طریق روشی به نام رادیکال آزاد پلیمریزاسیون ساخته می شود، که کلروپرین طبیعی را به پلی کلروپرین مصنوعی تبدیل می کند. این دو ماده از نظر مولکولی شبیه به هم هستند، اما کاربردهای متفاوتی دارند.
پلی کلروپرین اغلب به صورت مایع به کارخاته های نساجی انتقال می یابد. سپس، با مواد افزودنی ترکیب می شود تا الاستیسیته افزایش یابد یا دیگر ویژگی ها به آن اضافه شود. سپس، وارد میکسر می شود و در یک آون صنعتی پخته می شود. کائوچو کلروپرین سخت شده به نام لوف شناخته می شود و این لوف سپس می تواند به قطعات دلخواه برش بخورد.
مرحله برش توسط دستگاههای صنعتی بزرگ انجام می شود. پارچه نئوپرین در عرض های مختلفی وجود دارد و هر قدر ضخامت پلی کلروپرین بیشتر باشد ویژگی ضدآب و عایق آن افزایش می یابد. متوسط ضخامت آن بین 3 تا 5 میلی متر است.
پارچه نئوپرین برش خورده در داخل پالت هایی قرار می گیرد و وارد کارخانه های تولید لباس می شود. پس از ورود، طرح برش روی آن پیاده شده و سپس برش می خورد.
درنهایت، تکه های برش خورده به یکدیگر وصل می شوند تا محصول نهایی تولید شود. در این مرحله ممکن است مواد مربوط به ضدآب/ضدآتش نیز روی آن اسپری شود و سپس پارچه نئوپرین نهایی به خرده فروشان منتقل می شود.

کاربرد نئوپرین:

نئوپرین می تواند در موارد مختلف کاربرد داشته باشد:
  1. پوشاک: درحالیکه نئوپرین به کار برده شده در لباس ناچیز است، اما می توان لباس های تابستانی زنانه یا سایر لباس های زنانه تهیه شده از این پارچه را دید.
  2. اکسوری: نئوپرین به طور عمده به عنوان یک متریال برای کیس های لوازم الکترونیکی به کار می رود. به این دلیل که این پلاستیک شوک ها را جذب نمی کند از تجهیزات الکترونیکی در برابر ضربه و صدمه جلوگیری می کند.
  3. ورزش: لباس اسکوبا و لباس غواصی کاربردهای رایج کائوچو کلروپرین است. از آنجائیکه این ماده ضدآب و عایق است، غواصان را گرم و خشک نگه می دارد.
  4. نظامی: از پوشش لوله تا لباس شنا، سازمان های نظامی در جهان از نئوپرین استقبال می کنند. به همین دلیل DuPont همواره بزرگترین قراردادها را دارد.
  5. کاربرد صنعتی: نئوپرین به طور گسترده در تولید دستگاههای صنعتی که نیاز به پوشش یا نئوپرین دارند استفاده می شود.

کشورهای تولیدکننده پارچه نئوپرین:

با اینکه چین بزرگترین تولیدکننده الیاف مصنوعی است، آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلی کلروپرین است. کارخانه DuPont در لس آنجلس بیشترین تولید کائوچو کلروپرین است و این طور به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

قیمت پارچه نئوپرین:

در میان الیاف پتروشیمی، پارچه نئوپرین قیمت بالاتری دارد. پارچه نئوپرین دارای فرآیند تولید پیچیده ای است و خواص کاربردی آن منجر به افزایش قیمت هر چه بیشتر آن شده است. نئوپرین به صورت لوف ارزانتر است.
اگر می خواهید نئوپرین با قیمت مناسب تهیه کنید بهتر است از انواع بدون برند آن که در کشور چین تولید می شود استفاده کنید. البته ممکن است کیفیت آن مانند نمونه اصلی ساخت شرکت DuPont نباشد.

انواع مختلف پارچه نئوپرین:

در حال حاضر دو نوع نئوپرین موجود است:
پلی کلروپرین مصنوعی:
تمام نئوپرین های موجود در بازار از مواد پتروشیمی تهیه شده اند و درنتیجه مصنوعی هستند.
پلی کلروپرین ارگانیک:
درنهایت، هیچ راهکاری برای تولید صددرصد ارگانیک این پارچه وجود ندارد. تعدادی از متخصصان نساجی به این نتیجه رسیده اند که می توان کلروپرین را از مواد غیرنفتی تهیه کرد و آن را با مواد طبیعی جایگزین کرد.
پلی کلروپرین برپایه سنگ آهک به تازگی وارد بازار شده است. متأسفانه این طور به نظر می رسد که این ماده نیز زیست تخریب پذیر نیست. از آنجائیکه ذخایر سنگ آهک محدود نیست، این نوع از کائوچو کلروپرین پایدارتر است.

اثرات محیطی کلروپرین:

این ماده اثرات زیانباری محیطی دارد. اگر دارای این سطح از فواید نبود به احتمال زیاد تولید آن توسط فعالان محیط زیست متوقف می شد.
از طرف دیگر، پلی کلروپرین فقط بخش کوچکی از تولید پلاستیک سالیانه را تشکیل می دهد و تلاش هایی برای تولید پاکتر و پایدارتر کلروپرین در حال انجام است. نئوپرین در دنیای مد و فشن جایگاه مناسبی یافته است و پیش بینی می شود با گذشت زمان تولید آن اثرات کمتری بر محیط زیست داشته باشد.
اگر به دنبال خرید پارچه نئوپرین هستید می توانید سری به پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه بزنید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین