پارچه میکرو مودال را بشناسید

میکرو میکرومودال یکی از انواع خاص ریون مودال است که به دلیل نرمی بیش از حد و مقاومت در برابر آبرفتگی شهرت دارد. این نوع ریون دارای خاصیت جذب رطوبت بالایی است که آن را برای تهیه لباس زیر و ورزشی مناسب می کند.
مثل سایر انواع ریون، تنها جزء میکرو مودال سلولز حاصل از درخت است. این سلولز استخراج شده و در برابر یک فرآیند شیمیایی پیچیده قرار می گیرد، که آن را به نخ تبدیل می کند و سپس قابلیت تبدیل به پارچه را دارد. این نوع از پارچه اولین بار در استرالیا در سال 1990 ابداع شد که در پی تولید ریون مودال در سال 1950 در ژاپن بود.
ریون مودال نسبت به ریون ویسکوز توسعه یافته است، که محبوب ترین پارچه نیمه مصنوعی در دهه اول قرن بیستم محسوب می شد. اگرچه، ریون ویسکوز با روش های ناکارآمد تولید می شد و پسماند زیادی داشت. درحالیکه فرآیند تولید ریون مودال شبیه به فرآیند ریون ویسکوز است، تعدادی از گام های زمانبر و دارای پسماند در این مورد حذف شده است، به همین دلیل امروزه، بیشتر تولیدکنندگان ریون از ریون ویسکوز به ریون مودال سوئیچ کرده اند.
پارچه میکرو مودال

علی رغم معایب، ریون ویسکوز اولین نوع الیاف نیمه مصنوعی براساس سلولز بود که به تولید انبوه رسید و نسبت به ریون های گذشته که اشتعال زا بودند و تولید آنها سخت بود نمونه بهتری محسوب می شد. تولید ریون به گسترش خود ادامه می دهد و این احتمال وجود دارد که نوعی از این پارچه با قابلیت های برتر نسبت به ریون میکرو مودال نیز به زودی ارائه شود.
فرآیند مورد استفاده برای تهیه ریون مودال و میکرو مودال شبیه به هم است و تنها تفاوت بین میکرو مودال و ریون سایز الیاف است. زیرا الیاف میکرو مودال بسیار نازک است، آنها می توانند بسیار متراکم بافته شوند که از این بابت شبیه به ابریشم است. برخی از مصرف کنندگان حتی معتقد هستند که این الیاف از ابریشم نیز نرمتر هستند.
درحالیکه نگرانی های محیطی تقریباً در مورد دیگر انواع ریون یا پارچه های سلولزی نیز وجود دارد، این نگرانی ها در مورد میکرو مودال وجود ندارد. دلیل اصلی دوستدار طبیعت بودن این پارچه، یکدست بودن آن است؛ فقط یک شرکت پارچه میکرو مودال تولید می کند و برخلاف سایر الیاف نیمه مصنوعی و مصنوعی دیگر این پارچه در کشورهای توسعه یافته تولید می شود.
اگرچه همان مواد مضر به کار رفته در تولید ریون در تولید این پارچه نیز به کار برده می شود، یعنی این پارچه می تواند خطراتی در پی داشته باشد. ریون میکرو مودال در قله تولید ریون است و اغلب مصرف کنندگان موافق هستند که این پارچه یکی از نرم ترین و مفیدترین الیاف نیمه مصنوعی می باشد.

مراحل تهیه پارچه میکرو مودال:

مراحل تهیه پارچه میکرو مودال

به طور کلی فرآیند تولید ریون میکرو مودال همان روش تولید ریون مودال است. تنها تفاوت عمده بین این دو روش، سایز الیاف تهیه شده است که برای تهیه این دو پارچه به کار برده می شود.
پس از آنکه درختان بلوط و توس بریده شدند و به کارخانه انتقال یافتند، وارد یک حلال می شوند که یک حلال سلولزی است که از سایر بخش های درخت تهیه شده است. این سلولز سپس به صورت ورقه های بزرگ و سفید تبدیل می شوند. بخش های غیرسلولزی درخت که برای تهیه میکرو مودال استفاده می شوند دور ریخته می شوند.
سپس، ورقه های سلولز برای مدت طولانی در سود سوزآور فرو برده می شوند. یکی از تفاوت های تولید مودال یا میکرو مودال با ویسکوز این است که سود سوزآور به مراتب کمتری در این مورد استفاده می شود.
تهیه میکرومودال

پس از آن، ورقه های سلولزی خرد می شوند و در کربن دی سولفید فروبرده می شوند، که سلولز را به سدیم سلولز زانتات تغییر می دهد. در این مرحله، سلولز درخت دیگر یک ماده ارگانیک نیست.
سدیم سلولز زانتات سپس دوباره وارد سود سوزآور می شود، که به صورت مایع درمی آید. این حلال از اسپینر عبور داده می شود، که دارای سوراخ های متعددی است. این سوراخ ها برای تولید میکرو مودال بسیار ریزتر از مودال است.
درنهایت، الیاف حاصل وارد سولفوریک اسید شده و کشیده می شوند و در نهایت به صورت نخ تبدیل می شوند. پس از شستن نخ دور قرقره هایی پیچیده می شود و آماده بافت خواهند بود.

کاربردهای پارچه میکرو مودال:

کاربردهای پارچه میکرو مودال:

در تئوری، ریون میکرو مودال می تواند تمام کاربردهای ریون را داشته باشد. از آنجائیکه از مودال نازکتر است، ریون میکرو مودال دوام کمتری دارد اما شکل دادن آن راحتتر خواهد بود.
از آنجائیکه این نوع ریون گرانتر از ریون مودال است، در تهیه لباس هایی که نرمی بالایی مورد نیاز است کاربرد دارد. ریون میکرو مودال که اولین بار توسط شرکت Lenzing AG تهیه شد به دلیل استفاده در لباس زیر مردانه به شهرت جهانی رسید. ویژگی های نرمی و تنفس پذیری این پارچه آن را تبدیل به یک پارچه فوق العاده در تهیه لباس زیر کرد.
در کوتاه مدت، تولید کنندگان شروع به تولید لباس زیر زنانه با این پارپه کردند و از آن پس استفاده از آن در تهیه انواع مختلف لباس زیر شروع شد. از آنجائیکه میکرو مودال دارای خاصیت عایق گرمای کمتری نسبت به مودال است، در تهیه لباس های ورزشی کاربرد ندارد اما تی شرت های آن به دلیل خاصیت جذب بالا به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.
میکرومودال</a>

ریون مودال در تهیه ملحفه بسیار کاربردی است زیرا بسیار نرم و سبک است، بنابراین میکرو مودال که حتی نرمتر و سبک تر از آن است، در تهیه ملحفه بسیار کاربرد دارد. مصرف کنندگان گزارش کرده اند که این ملحفه ها حس ابریشم را القا می کنند، اما ویژگی ضد باکتریایی میکرو مودال، دوام بالا و قیمت پایین آن را کاندید بهتری برای ملحفه نسبت به ابریشم می کند.
این پارچه به عنوان کشمیر الیاف مصنوعی شناخته می شود، یافتن ریون میکرو مودال استفاده شده در لباس های لوکس رایج است. همچنین، از این پارچه در تهیه لباس های راحتی مثل هودی های گشاد و پیژامه نیز استفاده می شود.

کشورهای تولیدکننده پارچه میکرو مودال:

کشورهای تولیدکننده پارچه میکرو مودال

پارچه های میکرو مودال در کشورهای اروپایی تولید می شود. درحالیکه این پارچه ممکمن است به کشورهایی مثل هند، چین و کره ارسال شود تا برای تهیه پوشاک مورد استفاده قرار بگیرند، در هیچ مکانی خارج از اروپا پارچه ای تا این حد نرم تولید نمی شود.
تنها تولیدکننده پارچه میکرو مودال Lenzing AG است و این پارچه محصول شرکت Lenzing Modal می باشد که شعبه ای از این شرکت است که پارچه مودال تولید می کند.
درحالیکه شرکت های بسیاری به تولید این پارچه می پردازند اما فقط محصول این شرکت است که از لحاظ کیفیت تضمین شده است و از نظر محیط زیستی پایدار است.
بنابراین، در میکرومودال های مودالی که در سایر شرکت ها تولید می شود دقت لازم را داشته باشید. اگر شرکتی ادعا کرد که پارچه مودال آنها از این دسته است، باید اثبات کند که این محصول تولید شرکت Lenzing AG است.
قیمت پارچه میکرو مودال:
در حالت عمده فروشی، پارچه میکرو مودال از ریون مودال گرانتر است. قیمت این پارچه در حجم ممکن است 20 تا 30 درصد بیشتر از ریون معمولی باشد. بنابراین، می توان گفت قیمت آن همردیف با پنبه مصری یا دیگر منسوجات لوکس است.
پارچه میکرو مودال

در برخی موارد، این اختلاف قیمت مربوط به زمانی است که این پارچه تبدیل به محصول می شود؛ بسیاری از شرکت ها از این پارچه در تهیه کالاهای لوکس استفاده می کنند، یعنی این محصولات به خودی خود قیمت بالایی دارند.
انواع مختلف پارچه های میکرو مودال:
فقط یک نوع پارچه میکرو مودال وجود دارد. برای تشخیص این ریون و سایر پارچه های میکرومودالابه لازم است با جزئیات زیر آشنا شوید:
  • ریون ویسکوز: این نوع ریون به سرعت در سراسر جهان محبوب شد به این دلیل که مراحل تولید آن ساده بود و در ضمن دوام بالایی نیز داشت. وقتی اولین بار در اوایل قرن بیستم ابداع شد، نشان دهنده آخرین نسخه از برنامه زمانی محصولات ریون در سال 1850 بود.
درحالیکه ریون ویسکوز عالی نبود، نسبت به ریون هایی که پیش از آن تولید می شد برتری داشت. به دلیل هدررفت و نیروی انسانی بالا برای تهیه ریون ویسکوز، اغلب تولیدکنندگان به تولید ریون مودال روی آوردند، که یک نسخه پیشرفته نسبت به ریون ویسکوز بود.
  • ریون مودال: این نوع از ریون در سال 1951 در ژاپن ابداع شد و یک پیشرفت در زمینه فرآیند تولید ریون محسوب می شد. در فرآیند تولید آن چندین گام نسبت به ریون ویسکوز حذف شد، یعنی تولید این نوع از ریون ساده تر و راحت تر است.
بعلاوه، ریون مودال بسیار نرمتر از ریون ویسکوز بود، که آن را تبدیل به جایگزینی برای ابریشم می کرد. امروزه، کاربرد اصلی ریون مودال در لباس های ورزشی است، اما این پارچه در تهیه لباس زیر و کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیوسل: شرکت Lenzing AG اصلی ترین تولیدکننده لیوسل در جهان است، شرکت های دیگر نیز به تولید این پارچه مبادرت کرده اند. در صورت تولید توسط شرکت Lenzing این پارچه دارای برند تنسل است و تنها ریونی است که می توان آن را کاملاً ارگانیک در نظر گرفت.
برخلاف سایر ریون ها، لیوسل طی فرآیند تولید از نظر شیمیایی تغییر نمی کند، یعنی این الیاف از نظر شیمیایی کاملاً شبیه به سلولز چوب هستند. درحالیکه لیوسل بسیار نرم است، به نرمی مودال و میکرو مودال نست؛ درنتیجه، می توان آن را جایگزین پنبه دانست.

اثرات محیطی پارچه میکرو مودال:

از آنجائیکه Lenzing AG تنها تولیدکننده پارچه میکرو مودال است، دوستدار محیط زیست بودن این پارچه تضمین شده است. در سراسر جهان، فعالیت های ناپایداری که روی جنگل ها صورت می گیرد منجر به نارضایتی مصرف کنندگانی شده است که به دنبال پارچه ریونی هستند که دارای مراحل تولید اخلاقی باشد، اما این شرکت این نگرانی را با استفاده از سلولز چوبی طی فرآنیدهای پایدار حل کرده است.
اگرچه، بخش زیادی از درختان در تهیه سلولز چوبی مصرفی در تهیه میکرو مودال یا هر نوع ریون دیگری به هدر می رود. وابسته به نوع فرآیند مورد استفاده، این قسمت های بدون استفاده ممکن است دارای آلودگی سدیم هیدروکسید باشند، که به آن سود سوزآور می گویند. اگر این ماده با پوست برخورد داشته باشد و یا بلعیده شود، بسیار سمی است و مشخص نیست که آیا شرکت Lenzing نسبت به این مورد دقت لازم را داشته است یا نه تا از ورد آن به محیط جلوگیری کند.
بعلاوه، میکرومودال میکرو مودال دارای زنجیره بسته نیست، یعنی کرین دی سولفید با هر بار استفاده دور ریخته می شود. از آنجائیکه پارچه میکرو مودال فقط در کشورهای اروپایی تولید می شود، احتمال اینکه این مواد خطرناک بدرستی کنترل شوند بالا است، اما اگر وارد اتمسفر یا آبکره شود، کربن دی سولفید ممکن است منجر به بروز مشکلات سلامتی برای انسان و حیوان شود.
خرید پارچه میکرو مودال
شهرپارچه بزرگترین مرکز میکرومودال ایران، به شما طیف وسیعی از پارچه های را ارائه می دهد. همچنین خدمات جامعی در کنار کالای اصلی به شما ارائه می گردد که خیال شما را از خریدی مناسب راحت می نماید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین