آشنایی با پارچه جیر و انواع مختلف جیر

نام پارچه
جیر
نام دیگر
چرک کرکدار, چرم پرزدار,آلتراسوید
ساختار
بخش زیرین پوست حیوانات
تنفس پذیری
پایین
جذب آب
پایین
عایق گرما
بالا
کشسانی
پایین
گلوله شدن
کم
اولین کشور سازنده
سوئد
بزرگترین صادرکننده
چین
شستشو
شستشوی حرفه ای
کاربرد
کفش، جلیقه، دستکش، کلاه، کیف، لباس، کاور صندلی، کمربند
پارچه جیر:
جیر یک نوع چرم است که می تواند از پوست هر حیوانی که در تهیه چرم معمولی به کار برده می شود تهیه شود. تفاوت عمده بین جیر و چرم این است که جیر از لایه داخلی پوست حیوان تهیه می شود در صورتی که چرم از لایه بیرونی تهیه می شود.
لایه داخلی پوست حیوان بسیار نرمتر از لایه بیرونی است، اما دوام کمتری داشته و نسبت به لکه مقاوم نیست. درنتیجه، جیر اغلب به عنوان یک پارچه لاکچری شناخته می شود، با اینکه دارای دوام چرم معمولی نیست، بسیار نرمتر است و می توان آن را در تماس مستقیم با پوست قرار داد.
درمقایسه با چرم معمولی، جیر نفوذپذیرتر است یعنی مزیت ضدآبی چرم را ندارد. درنتیجه، بهتر است لباس های جیر را در موقعی که هوا نامناسب است پوشیده نشود.
درحالیکه چرم ها غالباً از پوست گاو تهیه می شوند، جیر از پوست گوسفند تهیه می شود. اگرچه پوست سایر حیوانات مثل گوساله، بز و آهو نیز در تولید این پارچه کاربرد دارند.
برای کاهش صدمات حیوانی تولیدکنندگان چرم و مقابله با اثرات منفی جیر، تولیدکنندگان پارچه انواع مختلفی جیر مصنوعی را نیز تولید کرده اند. درحالیکه جیرهای مصنوعی تمام ویژگی های جیر طبیعی را ندارند، اما قیمت پایین تری داشته و با دوامتر از نوع طبیعی آن هستند.
تاریخچه پارچه جیر
تاریخچه جیر:
واژه جیر از ریشه عبارت فرانسوی "gants de Suede" است که به معنای دستکش های سوئدی است. در دوره رمانتیک در فرانسه، واردات چرم سوئدی در بین اشراف بسیار محبوب شد. به جای استفاده از لایه خارجی سخت، صنعتگران چرم سوئدی راهی برای استفاده از قسمت نرم درونی پوست حیوانات یافتند که از آن در تهیه دستکش های نرم زنانه استفاده می کردند.
درحالیکه کاربرد جیر برای دهه ها محدود به تهیه دستکش بود، صنعتگران در سوئد و سراسر اروپا متوجه پتانسیل جیر علاوه بر تهیه دستکش شدند. تولید جیر سپس به تولید جلیقه، کفش، کیف و دیگر محصولات گسترش یافت.
توید جیر یک اتفاق نو در تاریخ است، اما انسان ها از مدت ها پیش از پوست حیوانات برای ساخت لباس و اکسسوری استفاده می کردند. شواهد ماقبل تاریخ نشان می دهد که در دوران نوسنگی افراد از پوست حیوانات به عنوان منبع اصلی برای تولید منسوجات استفاده می کردند و استفاده از پوست و چرم تاکنون ادامه یافته است. تفاوت اصلی چرم امروزی و نمونه ماقبل تاریخی تنوع محصولات چرمی و توانایی تکنیکی برای تولید متریال های چرم مدرن است.
خرید پارچه جیر
ویژگی های جیر:
جیر دارای سطح پرزمانندی است که به آن napped نیز گفته می شود. درحالیکه اغلب انواع چرم نرم هستند، جیر تشابهات بیشتری با نخ و دیگر پارچه های گیاهی دارد تا اینکه شبیه پوست حیوان باشد. در ظاهر، جیر مات و چرم براق است و درحالیکه چرم معمولی ضدآب است، جیر بسیار نفوذپذیر است و به سرعت لکه دار می شود.
برخلاف چرم معمولی، که تقریباً ضخیم است، جیر نازک است که آن را در تهیه کالاهای ظریفتر مناسب می کند. جیر به سختی تمیز می شود، ماشین لباسشویی به آن آسیب می زند، از آنجائیکه جیر سریع کثیف می شود باید به طور حرفه ای و مرتب تمیز شود.

مراحل تهیه پارچه جیر:

 مراحل تهیه پارچه جیر
مراحل تولید جیر با کشتار دام آغاز می شود. سپس، پوست حیوان جدا می شود و خشک می شود. سپس یک ماده طبیعی به نام آهک برای جداکردن قسمت های مویی از پوست استفاده می شود. سپس، پوست در یک آنزیم طبیعی به نام تانن قرار می گیرد، که پوست پنهان را ظاهر می کند و رسماً آن را به چرم تبدیل می کند.
بدون استفاده از تانن، پوست پنهان برای تولید چرم مثل سایر محصولات حیوانی پنهان باقی می ماند و طی زمان تجزیه می شود. تانن از این فرآیند پیشگیری می کند و به این مرحله تنینیگ نیز گفته می شود.
پارچه جیر مبلی
خاتمه چرم:
در این مرحله، چرمی که برای تولید جیر استفاده می شود در مرحله پایانی قرار می گیرد. برای تبدیل شدن به جیر، چندین مرحله دیگر ضروری است.
در درجه اول، ترکیبی از نمک، روغن و دیگر اجزای طبیعی به چرم اضافه می شود. این مرحله منجر به افزایش دوام چرم می شود و برخی از تولیدکنندگان چرم ممکن است از مواد مصنوعی برای افزایش بیشتر دوام استفاده کنند.
برای تبدیل این چرم به جیر، چرم نازک و شکافته می شود، که منجر به ظهور لایه مویی در قسمت بیرونی می شود که مطلوبیت چرم را افزایش می دهد. در نهایت، یک فرآیند ویژه اجرا می شود تا پارچه نهایی نرم و استفاده از آن راحت شود.
مرحله پایانی:
در این مرحله، پارچه جیر آماده تبدیل شدن به لباس، اکسسوری یا کفش است. برخی از تولیدکنندگان ممکن است جیر را رنگ کنند قبل از آن که آن را تبدیل به اکسسوری و لباس کنند.
برخلاف چرم معمولی، که رنگرزی آن سخت است، می توان جیر مصنوعی را به خوبی با رنگ های طبیعی و مصنوعی رنگ کرد. پس از رنگرزی، جیر به صورت یارد فروخته می شود و سپس قابل برش و دوختن و تبدیل شدن به محصول نهایی را دارد. در برخی موارد فرآیندی روی جیر انجام می شود تا آن را ضدآب کنند.

کاربردهای جیر:

کاربردهای جیر
پارچه جیر در لباس ها و اکسسوری های مختلفی کاربرد دارد. از آنجائیکه این پارچه بسیار ظریف است، کاربرد صنعتی ندارد.
جیر در تولید کفش بسیار معروف است. پارچه جیر درحالت طبیعی به رنگ قهوه ای روشن یا طوسی است، ولی طی فرآیند رنگرزی مختلف می توان آن را به رنگ های مختلفی تبدیل کرد.
از آنجائیکه جیر ضدآب نیست می توان از آن برای تهیه کفش های مجلسی استفاده کرد. به این دلیل که تمیز کردن کفش های جیر زمانبر است بسیاری از علاقه مندان به این نوع کفش نمونه های مصنوعی آن را ترجیح می دهند، این نوع از کفش ها به نگهداری کمتری نیاز دارند.
علاوه بر کفش، جیر در تهیه جلیقه و سایر لباس های بیرونی کاربرد دارد؛ از آنجائیکه کفش جیر زود خیس و لکه دار می شود استفاده از آن در شرایط بارانی توصیه نمی شود.
بعلاوه، جیر در تهیه کیف دستی نیز کاربرد دارد. نرمی و ساختار خاص این پارچه آن را برای استفاده در کیف مطلوب می کند ولی کیف دستی های جیر به منظور استفاده روزانه طراحی نشده اند. استفاده محدود منجر به حفظ کیفیت این محصول می شود.
در برخی موارد، جیر هنوز هم برای تهیه دستکش استفاده می شود، اما سایر متریال ها با داشتن ویژگی های مطلوبتر جای جیر را گرفته اند. دیگر کاربردهای جیر شامل لایه داخلی جلیقه، کمربند، کلاه و کاور صندلی اتومبیل است. اگرچه، نمونه های جیر مصنوعی از مطلوبیت بیشتری در تهیه کاور صندلی اتومبیل برخوردار هستند زیرا دوام بالاتری داشته و ضدلک هستند.

کشورهای تولیدکننده جیر:

کشورهای تولیدکننده جیر
چین بزرگترین تولیدکننده محصولات چرمی است، ممکن است این گونه برداشت شود که این غول تولید منسوجات بزرگترین تولیدکننده جیر نیز می باشد. اگرچه، برخی از منابع نشان می دهد که اروپا بزرگترین تولیدکننده جیر است.
در هر صورت، چین بزرگترین بازار منسوجات در جهان را دارد و دیگر بازارهای نوظهور در جنوب شرق آسیا و جنوب آمریکا متقاضیان اصلی پارچه جین هستند. درحالیکه نمونه های مصنوعی نیز در حجم گسترده تولید می شوند، ویژگی های بی نظیر این پارچه منجر به دوام تولید آن خواهد شد.

قیمت پارچه جیر:

قیمت پارچه جیر به ازای هر یارد بستگی به کیفیت و ابزارهای تولید آن دارد. اگرچه، به طور کلی قیمت جیر طبیعی بین 30 تا 40 دلار به ازای هر یارد است.
انواع مصنوعی پارچه جیر ارازنتر از نوع طبیعی آن هستند، که عامل اصلی افزایش محبوبیت آن نیز می باشد. بسیاری از انواع جیر مصنوعی قیمتی معادل با 8 تا 12 دلار به ازای هر یارد دارند، که جایگزین های جیر مثل آلتراسوید و آلکانترا را برای تهیه لباس های کوچک و اکسسوری ها در دسترس تولیدکنندگان قرار می دهد بدون آنکه نیاز به هزینه نیروی انسانی بالایی داشته باشند.

انواع مختلف پارچه جیر:

انواع پارچه جیر
درحالیکه تنها یک نوع جیر واقعی وجود دارد، اما جایگزین های دیگری برای آن در دسترس است.
  • جیر:
درحالیکه در بازار جایگزین های زیادی برای پارچه جیر وجود دارد، فقط نوع طبیعی تهیه شده از پوست حیوانات پارچه جیر واقعی است.
  • Ultrasuede:
آلتراسوید یکی از اولین جایگزین های پارچه جیر در بازار بود. در سال 1970 توسط دانشمند ژاپنی به نام Miyoshi Okamoto توسعه داده شد، اغلب انواع آلتراسوید از 80 درصد میکروفایبر پلی استر و 20 درصد پلاستیک پلییورتان تهیه شده است. برخلاف جیر حیوانی، آلتراسوید را می توان در ماشین لباسشویی شست و در خشک کن خشک کرد.
  • Alcantara:
آلکانتارا یکی دیگر از نام های تجاری برای اشاره به التراسوید است. این پارچه یک پروژه مشترک بین شرکت Toray ژاپن و شرکت ایتالیایی Alcantara بود. این پارچه همان آلتراسوید است و مثل پارچه های مصنوعی، آلکانتارا را می توان در ماشین لباسشویی شست. درحالیکه التراسوید علاوه بر پوشاک دارای مصارف صنعتی نیزمی باشد، آلکانتارا در تهیه کاور داخلی اتومبیل کاربرد دارد.
  • ابریشم جیر:
امکان ترکیب ابریشم با یک فرآیند شیمیایی که آن را شبیه به جیر کند وجود دارد. ابریشم جیر تمام  مزایای ابریشم را دارد و برخلاف جیر معمولی امکان شستشو با ماشین در مورد آن وجود دارد.
  • نخ جیر:
مثل ابریشم جیر، ابریشم نخ در برابر فرآیندهای شیمیایی قرار می گیرد که منجر به سخت شدن لایه بیرونی می شود که مشابه جیر است. این نوع از پارچه قابل شستشو با ماشین است.

اثرات محیطی پارچه جیر:

پارچه جیر اثرات زیست محیطی ناچیزی دارد. از آنجائیکه این پارچه از الیاف حیوانی تهیه شده است، زیست تخریب پذیر است، یعنی پارچه جیر در زمین اندوخته نشده و منجر به تشدید بحران میکروفایور نخواهد شد.
اگرچه، فعالان حقوق حیوانات و واحدهای مشابه نگرانی هایی در مورد رفتار با حیوانات در هنگام تهیه پارچه جیر هستند. نگرانی آنها مربوط به این است که حیوانات باید کشته شوند تا چرم تهیه شود. در برخی موارد، دیگر بخش های بدن حیوان نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما در برخی موارد نادر بقایای حیوان دور ریخته می شود که هدررفت بزرگی است.
اثرات محیطی پارچه جیر
تولید حیوان به منظور بهره برداری از پوست فقط زمانی پایدار است که از کل بدن حیوان استفاده شود. حیواناتی که برای تهیه چرم تولید می شوند مثل گوسفند، گاو و بز حجم زیادی آب و غذا مصرف کرده اند و پرورش حیوانات بزرگ اثرات مخربی بر خاک و محیط زیست وارد می کند، البته اگر تکنیک های صحیحی به کار گرفته نشود.
جدای از نگرانی های محیط زیستی و اخلاقی، تولید چرم مثل جیر یکی از کم خطرترین نوع الیاف است. تولید الیاف گیاهی به طور کلی نیاز به استفاده از مقدار زیادی سموم و آفت کش دارد و تولید الیاف مصنوعی نیاز به استفاده از سوخت فسیلی دارد و این الیاف زیست تخریب پذیر نیستند.
از آنجائیکه پارچه های تهیه شده از حیوانات مثل جیر تجدیدپذیر و زیست تخریب پذیر هستند، اثرات زیست محیطی کمی دارند البته تا زمانیکه پرورش آنها اصولی باشد. تولید جیر به طور طبیعی آلایندگی ندارد اما تولیدکنندگان این پارچه باید از تکنیک های ارگانیک استفاده کنند تا اثرات منفی را به حداقل برسانند.
برای آشنایی با انواع پارچه جیر می توانید از پارچه فروشی آنلاین شهرپارچه دیدن بفرمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

بهترین پارچه لباس کودک