پنبه سوپیما و ویژگی های آن را بشناسید

پنبه مش:
پنبه سوپیما یک نوع پنبه تهیه شده از گوسیپیوم باربادنس است. این نوع پنبه یکی از نرمترین و قویترین نوع پنبه در جهان است و روش تولید و گواهینامه های پنبه سوپیما با پنبه پیما متفاوت است.
الیاف پنبه استخراج شده از گیاه گوسیپیوم باربادنس بسیار بلند است (ELS)، یعنی دارای طول 34 میلیمتری هستند. برای مقایسه، اغلب الیاف پنبه دارای طول 20 میلی متر و یا کمتر هستند و این طول اضافی باعث می شود منسوجات تهیه شده از آن کشسانتر باشد و نخ های تهیه شده از آن دارای کیفیت بالاتری باشند.
گوسیپیوم باربادنس به طور طبیعی در مناطق گرمسیری و نیمه استوایی رشد می کند و الیاف تهیه شده از آن در آمریکای جنوبی و غرب هند هزاران سال است که تولید می شود. گیاه گوسیپیوم باربادنس را براحتی می توان با گل های زردش و درختچه های کوتاه قدش شناخت.
درحالیکه پنبه سوپیما و پیما محصولات متفاوتی هستند، هر دو نوع پنبه از الیاف درخت گوسیپیوم باربادنس هستند و پارچه های تشکیل شده از این نوع پنبه در منسوجات باکیفیت استفاده می شوند. دیگر منسوجات باکیفیت را فقط می توان با آب سرد شست، اما پنبه سوپیما و پیما را می توان در آب گرم نیز شست و حتی در خشک کن خشک کرد
یکی از ویژگی های پنبه سوپیما که مشتریان می پسندند این است که این پارچه گلوله نمی شود. گلوله همان برجستگی های پارچه هستند که با مصرف پارچه بر روی سطح ظاهر می شوند. این گلوله ها در پارچه های پنبه ای بسیار رایج هستند.
اگرچه، می توان یک لباس یا منسوجات خانگی تهیه شده از سوپیما را برای سال ها مورد استفاده قرار داد و هرگز گلوله ای روی سطح آن مشاهده نکرد. در حالت کلی، سوپیما دارای طولانی ترین عمر نسبت به سایر پنبه ها است؛ براحتی می توان محصولاتی از این جنس را برای دهها سال بدون اینکه کهنه و فرسوده شوند مورد استفاده قرار داد.
تمام پنبه های سوپیما توسط ASA (American Supima Association) تأیید می شوند. این مؤسسه شامل گروهی از کشاورزان و تولیدکنندگان منسوجات است که بر کیفیت پنبه پیما نظارت دارند. ASA در آمریکا واقع است، یعنی منسوجات پیما اصل را فقط می توان در آمریکا تهیه کرد.
تهیه الیاف سوپیما:
تهیه الیاف سوپیما

درحالیکه بیشتر تولیدکنندگان پنبه به روش های اتوماتیک روی آورده اند، بسیاری از جنبه های تولید پنبه سوپیما دستی انجام می شود. با اینکه آنها از فرآیند اتوماتیک استفاده می کنند، اغلب پنبه های تهیه شده از گوسیپیوم باربادنس فرآیند تولید خود را با دستچین دانه های پنبه شروع می شود.
الیاف این دانه ها سپس تخلیه می شوند و الیاف به صورت بغچه هایی در می آیند. سپس، بغچه ها به جای دیگری برده می شوند و باز می شوند و الیاف به ماشین میکس منتقل می شوند.
پس از این مرحله، حلاجی می شوند، که فرآیندی است که از طریق آن این الیاف به صورت رشته های مثل طناب در می آیند. حلاجی یا با دست یا با دستگاه انجام می شود، اما بیشتر تولیدکنندگان مرحله بعد یا همان شانه زنی را با ماشین انجام می دهند.
تهیه الیاف سوپیما:

فرآیند شانه زنی منجر به از بین بردن ناخالصی از رشته های پنبه می شود و سپس روی بوبین پیچیده می شوند. سپس، رشته ها به صورت نخ تابیده می شوند و آماده تبدیل شدن به پارچه هستند.
بیشتر تولیدکنندگان پنبه های سوپیما تلاش می کنند از مواد سمی استفاده نکنند و از مراحل تولید پایدار و ارگانیک برای رشد گیاه استفاده کنند. وقتی یک محصول لاکچری را تولید می کنید که یک اسم از آن پشتیبانی می کند، باید تلاش کنید کارها را بدرستی انجام دهید، به همین دلیل است که مصرف کنندگان پنبه سوپیما را به پیما ترجیح می دهند.

کاربردهای پنبه سوپیما:

کاربردهای پنبه سوپیما:

این نوع از پنبه اساساً برای تولید لباس های باکیفیت و منسوجات خانگی مثل ملحفه کاربرد دارد. بااینکه بسیار کشسان است، قیمت بالای آن اجازه استفاده از آن در مناسبت های تجاری را نمی دهد.
مثال هایی از لباس های سوپیما شامل تی شرت، پیرآهن، لباس زیر، لباس خواب و پیژامه است. این نوع از پنبه بسیار نرم است و اغلب به جای ابریشم به کار می رود. هر نوعی از لباس یا اکسسوری که از ابریشم تهیه می شود را می توان با پنبه سوپیما تهیه کرد. با اینکه آنها کاملاً جایگزین ابریشم نیستند، اما بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می دهند این دو پارچه را با یکدیگر ترکیب کنند.
کشورهای تولیدکننده سوپیما:
کشورهای تولیدکننده سوپیما

تمام پنبه سوپیما در آمریکا تولید می شود. شبکه ای از زمین های کشاورزی وجود دارند که در جنوب آمریکا واقع هستند و این نوع پنبه را کشت می کنند و هر یک از این زمین ها عضوی از ASA هستند. اغلب این زمین ها در کالیفرنیا قرار دارند، اما در آریزونا و تگزاس هم می توان تولید سوپیما را دید.
تولید سوپیما در آمریکا با همکاری USDA و قبایل هندی پیما در اوایل 1900 آغاز شد. هندوهای پیما دانش تولید پیما را به صورت سینه به سینه از اجداد خود یاد گرفته بودند و USDA نیز بدنبال تولید آن در آمریکا بود که طی توافقی آنها دانش تولید پیما را به آمریکائی ها یاد دادند.
در قرن های 18 و 19، تولید پنبه گوسیپیوم باربادنس در کنار جزایز در ساحل جورجیا و شمال کلورینا رایج شد. کشاورزان این پنبه را به آمریکا از Bermuda و دیگر جزایر گرمسیری آوردند و برخی از آمریکائی ها آن را از جنوب به شمال آمریکا انتقال دادند.
پنبه گوسیپیوم باربادنس در آمریکا و سایر کشورها بشدت محبوب شد، اما استفاده گسترده از مش پنبه ای از تولید آن کاست. اگرچه، برنامه USDA به بار نشست و تولید پنیه پیما در آریزونا نیز شروع شد.
پنبه پیما بسیار محبوب شد، در حقیقت بسیاری از کمپانی ها بدون فکر شروع کردند از لیبل پنبه پیما استفاده کردند با اینکه اجناس آنها از این نوع پنبه تهیه نشده بود. کشاورزان پنبه پیما در آریزونا و جاهای دیگر در آمریکا از اینکه محصولشان ارزش خود را از دست بدهد اظهار نگرانی کردند، بنابراین تصمیم گرفتند تا یک سازمان تشکیل دهند تا از تولید پیمای واقعی حمایت کنند.
مش

پنبه سوپیما مثل پنبه پیما است، اما مصرف کنندگان می توانند وقتی کالای آنها دارای نشان سوپیما است از اصالت کالای خود اطمینان داشته باشند. این واژه، ترکیبی از superior و Pima است که نشان می دهد پنبه مطابق دستورالعمل ASA تولید شده است. هیچ سوپیمایی خارج از آمریکا تولید نشده است و ASA تمایل ندارد گسترش یابد.

قیمت پنبه سوپیما:

پنبه سوپیما یکی از گرانترین انواع پنبه در جهان است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که منجر به افزایش قیمت می شود؛ کیفیت پنبه پیما از انواع مختلف پنبه بیشتر است، یعنی به طور طبیعی در بازار دارای قیمت بالاتری است.
اگرچه، پنبه سوپیما از پنبه پیما نیز گرانتر است. در نظر داشته باشید که وقتی کالایی می خرید که دارای لیبل پنبه پیما است، نمی توان به راحتی تشخیص داد که آیا پیما اصل است یا نه. مگر اینکه در آنجا باشید و طول الیاف را محاسبه کرده باشید!
قیمت پنبه سوپیما

همه پنبه پیما، توسط ASA دارای گواهینامه هستند و مصرف کنندگان تمایل دارند برای این اطمینان مبلغ بیشتری بپردازند. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کالایی را بخرید و یک چیز دیگر دریافت کنید، این همان دلیل ادامه فعالیت ASA است.
در حالت کلی، پنبه سوپیما سه برابر بیشتر از پنبه معمولی قیمت دارد. چه آن را به صورت خام یا محصول نهائی دریافت کنید، بسیار بیشتر باید هزینه کنید. این نوع از پنبه دو برابر پنبه ارگانیک قیمت دارد، و تقریباً 75 درصد از پنبه پیما گرانتر است.

انواع مختلف پنبه سوپیما:

انواع پنبه سوپیما

فقط یک نوع پارچه به نام سوپیمای واقعی وجود دارد. تولید سوپیما تحت نظارت ASA است، یعنی هر پنبه دیگری را نمی توان سوپیما در نظر گرفت حتی اگر بسیار به سوپیما شبیه باشد.
اگرچه، انواعی وجود دارد که شبیه به سوپیما هستند و لازم است در مورد این متریال ها بیشتر بدانید تا اطمینان داشته باشید که بهترین نوع پنبه را انتخاب کرده اید. برخی از این پنبه ها شامل:
  • فرم های دیگر گوسیپیوم باربادنس: انواع دیگری از پنبه گوسیپیوم باربادنس وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. قبلاً به بررسی تفاوت بین سوپیما و پیما پرداختیم، اما مهم است که این تفاوت را در هنگام مش های مورد نظر در ذهن داشته باشید.
درحالیکه شانس روبرو شدن با این نوع پنبه بسیار کم است، پنبه جزیره دریا یکی دیگر از انواع گوسیپیوم باربادنس است. این نام به پنبه هایی داده می شوند که در غربی ترین بخش دریای کارائیب در کنار جزایر آمریکایی پرورش می یابند و با اینکه دیگر تولید نمی شود، باید بدانید که پنبه جزیره و سوپیما به طور تکنیکی متفاوت هستند.  
  • پنبه مصری: برخی از مصرف کنندگان معتقد هستند که پنبه مصری و پیما یکسان هستند اما این باور درست نیست. پنبه مصری در حقیقت از الیاف LS تهیه شده است، که از پنبه ELS کیفیت کمتری دارد. درحالیکه برخی از انواع پنبه های مصری، مثل Giza 45، ممکن است درواقع از نظر طول و کیفیت از سوپیما پیشی بگیرند، اما اغلب پنبه مصری نسبت به پیما کیفیت پائین تری دارد.
مثل پنبه پیما بسیاری از تولیدکنندگان از لیبل پنبه مصری سوءاستفاده می کنند وقتی که محصولشان از سایر الیاف پنبه مثل پنبه با طول SS تهیه شده است. از نظر تکنیکی، واژه "پنبه مصری" به پنبه ای گفته می شود که در مصر تولید می شود.

اثرات زیست محیطی پنبه سوپیما:

پنبه سوپیما یکی از انواع پنبه با حداقل آسیب های محیطی است. تولید این نوع پنبه بسیار کم است؛ پنبه پیما فقط پنج درصد از کل پنبه تولید شده در آمریکا را تشکیل می دهد و همه پیمای تولید شده در آمریکا سوپیما نیستند.
درنتیجه، از نظر حجم، غیرممکن است سوپیما مثل سایر پنبه ها بر محیط زیست اثر منفی داشته باشد. اگرچه، ASA همچنین قوانین سفت و سختی برای تولید سوپیما دارد که  کشاورزان را از استفاده از مواد سمی خطرناک در طول فرآیند تولید منع می کند.
پنبه سوپیما

این حقیقت که همه پنبه سوپیما در آمریکا تولید می شود یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود تولید این محصول بر محیط زیست اثر منفی نداشته باشد. درحالیکه این قوانین عالی نیستند، USDA، EPA و دیگر سازمان های دولتی آمریکائی قوانینی برای جلوگیری از استفاده از مواد خطرناک توسط شرکت های آمریکائی وضع کرده اند. اگر پنبه سوپیما در چین، هند یا اندونزی برای مثال تولید می شد، احتمال اینکه تولید آن خطرات زیست محیطی داشته باشد بیشتر می شد.
 شهرپارچه به شما انواع پارچه با پنبه سوپیما را ارائه می دهد. شما می توانید برای خرید پارچه پنبه ای از شهرپارچه دیدن بفرمایید

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین