5 نوع پارچه کشی مناسب برای خیاطی

لینن اشاره به پارچه هایی دارد که بدون آسیب به الیاف کش می آیند و سپس به حالت اولیه بازمی گردند. دارا بودن این ویژگی لباس و اکسسوری های تهیه شده از آن را بسیار راحت، جذب، لَخت و استفاده از آن را ساده می کند.

براساس نوع کش آمدن پارچه دو نوع پارچه کشسان موجود است:

  • پارچه های کشسان دوطرفه-این پارچه ها از یک طرف کشسانی دارند یعنی طول یا عرض.
  • پارچه کشی 4 طرفه-این پارچه ها از دو طرف یعنی طول و عرض کشسانی دارد.
در زیر پارچه هایی را می بینید که به درجاتی دارای قابلیت کشسانی هستند. الاستیسته این پارچه ها حاصل از نخی که از آن تهیه شده اند می باشد. معروف ترین این نخ ها شامل اسپنداکس، نخ کائوچو، پلی استر، لینن و الیاف طبیعی می باشند.
برای اطمینان از کشسانی پارچه درصد اسپنداکس/الاستین/نخ کشسان در پارچه را باید در نظر بگیرید یا باید خودتان به شخصه آن را بررسی کنید. برای مثال برخی از پارچه های کشی که 4 طرفه هستند از یک سمت بیشتر از طرف دیگر قابلیت کشسانی دارند.
یک روش خوب این است که 4 اینچ مربع از پارچه را انتخاب کنید و میزان کش آمدن پارچه را با متر اندازه گیری کنید.
https://sewguide.com/wp-content/uploads/2018/02/stretch.png

روشی برای تعیین کشسانی پارچه کشی:

این روش قبل از دوخت باید صورت بگیرد زیرا پارچه کشی های مختلف رفتار مختلفی دارند.
پارچه را از سمت عرض تا کنید، 4 اینچ مربع از آن را علامت گذاری کنید، سپس به آرامی ولی با قدرت پارچه را بکشید و با خط کش آن را اندازه بگیرید. اگر پارچه کمتر از 2/1 4 اینچ کش آمد می توان گفت پارچه کشسان نیست.
اگر حدود 4/1 5 کش آمد، پارچه را می توان پارچه کشی متوسط در نظر گرفت.
اگر بیش از 6 اینچ کش آمد، پارچه از کشسانی بسیار بالایی برخوردار است.

پارچه کشی:

  • بافت ها
اغلب پارچه های بافت از یک طرف کشسان هستند. کشسانی در پارچه های بافت این پارچه را یکی از مناسب ترین پارچه ها برای دوخت لباس کرده است.
بافت جرسی:
جرسی یک بافت وزن سبک تا متوسط است که دارای کشسانی خوبی است و در تهیه لباس های ورزشی و اسپورت کاربرد دارد. جرسی نخی یک پارچه جرسی سبک و لَخت است که دارای سطح نرمی می باشد و برای تهیه تی شرت به کار می رود. الیاف نخی استفاده شده در آن راحتی خاصی به آن می دهد.
پارچه جرسی پشمی ممکن است با دستگاه یا دست با استفاده از نخ ها پشمی تهیه شده باشد. از معایب این پارچه این است که از طرفی که بریده می شود ریش ریش می شود.
دیگر پارچه های بافتی که در تهیه لباس استفاده می شوند بافت ریب 3*3، جرسی بامبو، ترکیب ریون Doubleknit، جرسی اینترلاک، بافت دبل، بافت لینن ابریشمی و جرسی ابریشمی است.
  • اسپنداکس:
این پارچه مصنوعی صنعت نساجی را متحول کرد. اسپنداکس دارای قابلیت کشسانی بین 300 تا 400 درصد است. کشسانی اسپنداکس بستگی به الاستین موجود در آن دارد. غالباً 1 تا 5 درصد در لباس های راحتی و 12 تا 15 درصد در لباس های ورزشی به کار برده می شود.
اسپنداکس یک نام عمومی برای اشاره به پارچه های بسیار کشسان دارای الاستین است. متریال پایه ای در آنها شامل نخ، نایلون و پشم است. لاکرا یک اسپنداکس است که توسط شرکت Dupont تولید شده است.
  • ترکیبات اسپنداکس
وقتی با سایر الیاف ترکیب می شود اسپنداکس می تواند بین 2 تا 20 درصد از الاستیسیته خود را به پارچه جدید بدهد.
ترکیب نخ-اسپنداکس:
این ترکیب یک پارچه کشی 4 طرفه و نرم است. درصد اسپنداکس اغلب بین 3 تا 5 درصد در این پارچه است. این پارچه برای تهیه تی شرت، دامن و پیرآهن استفاده می شود.
وقتی الیاف مصنوعی با الاستین (لاکرا) ترکیب می شود و پارچه هایی با ساختار بافت ایجاد می کنند به آن بافت اسلینکی می گویند. این پارچه ها را می توان براساس الیاف اصلی تشکیل شده از آن دسته بندی کرد.
ترکیب پلی استر-اسپنداکس:
این پارچه بسیار سبک و کشسان است و برای تهیه ساپورت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای تهیه لباس هایی با ظاهری شبیه به چرم و اکسسوری ها کاربرد دارد. می توانید از آن در تهیه لباس رقص و صحنه استفاده کنید.
ساتن کشسان:
این پارچه ترکیبی از پلی استر-اسپنداکس است و دارای ظاهری پر زرق و برق است.
لینن کشسان:
این پارچه دارای ظاهر کرکداری است و می تواند تا حدود 15 درصد کشسانی داشته باشد؛ می توانید از آن برای تهیه لباس های زیبایی استفاده کنید. ظاهر پر زرق و برق این پارچه را مناسب برای لباس صحنه و رقصنده ها می کند.
پارچه اسپنداکس پلی استر دارای لایه فوم:
این پارچه ها در مبل سازی استفاده می شود.
لینن-اسپنداکس:
این پارچه کشی اغلب در تهیه لباس شنا، ساپورت و لباس های ورزشی کاربرد دارد. مثلاً لباس های بسیار کشسان دوچرخه سواران از این پارچه تهیه می شود. این پارچی کشی 4 طرفه محسوب می شود و اغلب دارای 15 درصد اسپنداکس است. Tricot (Tricot ایتالیایی) یک اسپنداکس نایلونی است که دارای 25 تا 50 درصد کشسانی است.
ریون بافت/اسپنداکس:
این پارچه کشسانی ایده آلی داشته و دارای ظاهری ابریشم مانند است. به همین دلیل از آن برای تهیه لباس های جذب و راحت استفاده می شود. ریون بامبو بسیار نرم است.
استات/اسپنداکس؛ لینن/اسپندکس؛ تنسل/اسپنداکس؛ لینن/اسپنداکس از دیگر ترکیبات در دسترس از این گروه هستند.
لینن کشسان:
این دنیم سبک به منظور راحتی و استفاده راحت کشسان می باشد. این پارچه ترکیبی از نخ، پلی استر و اسپنداکس است. می توانید از این دنیم در تهیه لینن جذب، دامن و پیرآهن استفاده کرد.
ترکیب نخ/پوپلین:
این پارچه کشسان ترکیبی از پوپلین، نخ و اسپنداکس است، و 10 درصد کشسانی داشته و بسیار راحت است. این پارچه برای تهیه بلوز کاربرد دارد.
چرم مصنوعی/وینیل:
این پارچه برای تهیه اکسسوری مثل کمربند و مبلمان کاربرد دارد.
لِیس کشسان:
این پارچه بهترین نوع لِیس است زیرا با داشتن قابلیت کشسانی به زیبایی آن می افزاید و ترکیبی از نخ های مصنوعی و الاستیک می باشد. ساپورت معمولاً از این پارچه تهیه می شود. می توانید از این پارچه در تهیه لباس هایی مثل لباس مجلسی، بلوز جذب، پیرآهن و دامن استفاده کنید.
پاورنت:
این پارچه توری دارای حجم زیادی الیاف الاستین است و دارای کشسانی 4 طرفه است و برای تهیه لباس زیر بسیار مناسب است.
  • کائوچو/لاتکس:
لاتکس از شیره درخت کائوچو تهیه می شود. کائوچو را می توان برای تهیه لباس استفاده کرد اما این لباس را نمی توان هر روز استفاده کرد. دوخت آن دشوار است و پوشیدن آن نیز مشکل است. تنفس پذیر نبوده و پوست را آزار می دهد. اما کشسانی آن از اسپنداکس نیز بیشتر است و خاصیت مقاومت در برابر آب این پارچه را برای تهیه لباس های خاص آن را مناسب می کند.  این لباس ها در خشکشویی قابل شستشو نیستند، زیرا مواد مضر منجر به آسیب به پارچه می شود.
  • کائوچو نئوپرین:
کائوچو نئوپرین یک پلیمر مصنوعی مشابه کائوچو است. لباس غواصی در ورزش اسکوبا از این پارچه تهیه می شود. کائوچو نئوپرین در ضخامت های مختلف در دست است و به طور گسترده در صنعت مد و اکسسوری کاربرد دارد.
در نهایت می توان گفت پارچه ریسندگی شده (تهیه شده از بیش از یک نخ) نیز دارای کشسانی می باشد البته اگر به راه برش داده شوند.
خرید پارچه کشی در شهرپارچه به ساده ترین شکل امکان پذیز است

Comments

Popular posts from this blog

پارچه لاکرا، کاربردها و ویژگی های آن را بشناسید

نکاتی مهم برای انتخاب رنگ لباس

بهترین پارچه لباس کودک