انواع چرم را بشناسید - 25 نوع مختلف از چرم


همه زیبایی و تفاوت چرم را ستایش می کنند. زرق و برق چرم وقتی در لباس اکسسوری یا دکور خانه استفاده می شود بی مانند است. دوام چرم نظیر ندارد. با گذشت زمان حتی ظاهر بهتری پیدا می کند.
خیلی از افراد چرم را می شناسند و می توانند چرم تقلبی از واقعی را تشخیص دهند.
انواع چرم

چرم چیست و از چه ساخته شده است؟

اساساً، چرم پوست حیوانات است که پردازش شده و عملیات زیباسازی روی آن صورت گرفته است. پوست حیوان قبل از استفاده با روغن درجه یک پوشیده می شوند تا ظاهر زیبایی بیابد و دوام آن افزایش بیابد.

انواع چرم:

انواع چرم وجود دارد که ممکن شما را در هنگام خرید گیج کند. باید بدانید که ویژگی های زیر کیفیت چرم را تعیین می کند:
  1. عملیات شیمایی
  2. نوع پوست
  3. محل برش
  4. ضخامت چرم

دسته بندی چرم از نظر نوع پوست:

به غیر از گاو، پوست گوسفند، بز، اسب، خوک، آهو، کانگورو، مار، نهنگ و حتی فیل برای تهیه چرم کاربرد دارد. گاو، گوسفند، گوساله و بز رایج ترین هستند. ممکن است نام های مختلفی مثل پوست گوساله، خزندگان، گوشت گوسفند و یا کیپ را شنیده باشید. در اینجا قصد داریم که به بررسی رایج ترین ها بپردازیم.

چرم تهیه شده از پوست گاو:

این نوع چرم رایج ترین نوع چرم است و در این مورد اغلب از پوست گاو بالغ استفاده می شود. تقریباً ضخیم است ولی در عین حال نرم بوده و نسبت به فرسایش مقاوم است. از آن در تهیه بسیاری از کالاهای چرمی استفاده می شود.
پوست گوساله از پوست گاو نابالغ تهیه شده است. این پوست نرم بوده و در تهیه اکسسوری های گران استفاده می شود. این چرم از چرم گاو بالغ سبک تر،  نرمتر و لطیف تر است.
اما فرآیند دوخت آن سخت تر است. بنابراین، توصیه می شود افراد کم تجربه با پوست گاو و گوسفند شروع کنند.

چرم تهیه شده از سایر پستانداران:

پوست آهو سخت ترین چرم در بین پستانداران است. دوام بالایی دارد و در عین حال نرم و سبک بوده و کشسان است. همچنین قیمت بالایی نیز دارد. چرم گوزن نیز شبیه به چرم آهو است.
پوست گرفته شده از گوسفند و بره چرم دانه دار و باکیفیتی به شما می دهد به این نوع چرم به طور خلاصه چرم بره می گویند.
این نوع چرم بسیار انعطاف پذیر و سبک است و این چرم اغلب در کالاهایی استفاده می شود که باید شکل بگیرند مثل دستکش و همچنین در تهیه لباس هایی جذب کاربرد دارد.
پوست بوفالو بسیار سخت تر از گاو بوده و دارای دانه و طرح است. دوام بالایی نسبت به چرم گاوی دارد. بنابراین، از آن در تهیه کفش استفاده می شود.
چرم بزی یکی دیگر از چرم های محبوب است، زیرا قیمت این نوع چرم پایین است. این چرم انعطاف پذیر بوده و دوام بالایی دارد.

چرم تهیه شده از پوست خزندگان:

پوست کروکودیل، مار، لاک پشت، مارمولک همگی در تهیه چرم استفاده می شوند و همگی نشان دهنده پیچیدگی و تمایز هستند. این نوع چرم ها دارای طرح های مختلف با توجه به حیوانی که از آن تهیه شده اند می باشند.
حتی از پوست سگ نیز در تهیه چرم استفاده می شود ولی این نوع چرم منتقدانی نیز دارد.

دسته بندی چرم ها از نظر انواع:

اغلب چرم ها در بازار به دو یا سه لایه تقسیم می شوند. لایه بالایی چرم درجه یک است که دارای دانه های طبیعی است و سایرین که به آنها لایه split یا جداشده گفته می شود.

چرم های دارای دانه های کامل:

این نوع چرم بهترین چرم است و به همین دلیل گرانترین نیز می باشد. این چرم بیرونی ترین بخش پوست حیوان است، پس از انکه مو از آن جدا می شود. این نوع چرم دوام بالایی داشته و با استفاده بیشتر ظاهر بهتری می یابد. سطح این نوع چرم تحت فرآیندهای مختلف قرار گرفته است تا از لک جلوگیری شود و آن را قابل استفاده سازد.

دانه های سطحی/دانه های اصلاحی:

در این مورد سطح پوست از طریق سمباده زنی برای خروج ناخالص ها آماده می شود. این نوع چرم کیفیت چرم های دانه کامل ندارد.  این نوع چرم دارای دانه های مصنوعی اضافه شده به سطح است البته پس از آنکه پارچه مراحل آمادگی را سپری می کند.

چرم اصل:

برخی ممکن است فکر کنند که چرم اصل چرم اصل است اما اینگونه نیست.
چرم اصل نسبت به چرم دانه کامل دارای کیفیت پایین تری است؛ در حقیقت رنگ از طریق اسپری انجام شده است اما برای افراد غیرمتخصص طبیعی جلوه می کند.
دسته سوم دانه ها نیز اغلب با چرم دانه کامل اشتباه گرفته می شود. اما خریداران پس از استفاده از آن و مشاهده فرسایش متوجه اشتباه خود می شوند.

چرم جداشده:

این نوع چرم که از پوست حیوان جدا شده است ممکن است لایه میانی و یا آخری اپیدرم باشد.
این نوع چرم بسیار شکننده و ظریف است و دارای شکاف هایی است که نمی توان از آن در تهیه کالای بادوام استفاده کرد. اما فرایندهای مختلفی روی آن انجام می شود که آن را بادوام و فعال می کند. مزیت این نوع چرم قیمت پایین آن است. اغلب در تهیه مبل و رومبلی استفاده می شود.

چرم به هم پیوسته:

همانطور که از نامش مشخص است این نوع چرم از اتصال چرم حاصل می شود. همچنین به این چرم چرم احیایی نیز گفته می شود و در مبل سازی کاربرد فراوانی دارد.
قطعات تکه شده از چرم که غیرقابل استفاده هستند به یکدیگر وصل شده تا برای تولید محصولات چرمی مورد استفاده قرار بگیرد. اساساً شبیه چرم است اما می توان گفت درحقیقت چرم نیست. این نوع چرم نمی تواند انتظارات شما از یک چرم خوب و اصل را برآورده کند. اما ظاهر آن شبیه به چرم است و قیمت پایینی دارد و بسیاری آن را برای تهیه اکسسوری های مبل و غیره استفاده می کنند.
برای افراد معمولی، یافتن تفاوت بین چرم خوب و چرم به هم به هم پیوسته دشوار است. فقط پس از استفاده می توانید تفاوت آن را بدانید. واضح است که محصولات چرمی دوام بالاتری نسبت به چرم به هم پیوسته دارند. حقیقت دیگر در مورد این نوع چرم این است که پس از استفاده برخلاف چرم واقعی ظاهر خود را از دست می دهد.
بنابراین، اگر لباس چرمی خریدید و مشاهده کردید که بسیار سریع شروع به فرسایش کرد باید اطمینان داشته باشید که چرم خریداری شده در این گروه قرار داشته است.

دسته بندی چرم ها براساس اهداف:

  • چرم رومبلی
چرم هایی که در تهیه رومبلی استفاده می شوند که اغلب چرم گاوی هستند.
  • چرم تسمه
چرم های بسیار سنگین که به صورت گیاهی دباغی شده اند و اغلب برای تهیه رومبلی و تسمه به کار می روند.
  • چرم چارموز
این نوع چرم نرم و انعطاف پذیر است و از گوسفند و یا بره تهیه شده است.
  • چرم زین:
این نوع چرم به صورت گیاهی دباغی شده است و انعطاف پذیر است و اغلب از پوست گاو تهیه می شود و دارای تناژ طبیعی است. این نوع چرم در یراق آلات کاربرد دارد.
  • چرم آستری
انواع مختلفی از چرم (گوسفندی، گاوی، بزی و غیره) در این مورد استفاده می شود که در تهیه آستری کیف و صحافی کاربرد دارد.

گروه بندی چرم براساس مراحل دباغی:

چرم خام چرمی است که هنوز دباغی نشده است. براین اساس چرم به گروههای زیر تقسیم می شود:
  • چرم دباغی گیاهی
  • چرم دباغی مغزی
  • چرم دباغی کروم
  • چرم دباغی مصنوعی
چرم دباغی

چرم دباغی گیاهی:

این چرم با روش های سنتی و از طریق تانن های موجود در گیاهان و میوه دباغی می شود. این نوع چرم بسیار نرم و انعطاف پذیر است. اما در برابر آب مقاومت ندارد و در تماس با آب آسیب می بیند. این نوع چرم کیفیت بالایی داشته و بسیار گران است. به این نوع چرم چرم دباغی بلوط نیز گفته می شود.

چرم دباغی کروم:

این چرم با استفاده از مواد شیمایی دباغی می شود. این نوع چرم در تهیه دکوری های منزل مثل کاور مبل استفاده می شود.

 چرم دباغی مغز حیوانات:

این چرم را به این دلیل بدین نام می شناسند که از حیوانات مرده برای دباغی استفاده شده است. این فرآيند چرم حاصل را نرم و قابل شستشو می کند.

چرم دباغی مصنوعی:

این چرم از فرآیندی تهیه می شود که از پلیمرهای معطر در تهیه آن استفاده شده است.
کیف چزم

دسته بندی چرم ها بر اساس فرآیند:

  • چرم آنیلین
این نوع چرم که دارای دانه های طبیعی است با رنگ های حلال که شفاف هستند رنگ می شوند. می توانید در این روش چرم طبیعی را مشاهده کنید. این نوع چرم بسیارنرم بوده و راحتی و انعطاف بالایی دارد.
در برخی موارد چرم آنیلین تحت فرآیندهای دیگر مثل روغن یا واکس نیز قرار می گیرند.
این چرم آب و بسیاری از مواد را جذب می کند و بنابراین به لک گرفتن مستعد است. به این نوع چرم چرم پوسته دار می گویند.
  • چرم نوباک
چرم آنیلین که دارای سطح برس خورده یا براق است، به این نوع چرم چرم سنگشور نیز گفته می شود. ساختار این نوع چرم شبیه مخمل یا میز بیلیارد است. این چرم بسیار نرم و حساس است و در برابر آب صدمه می بینید.
  • چرم شبه آنیلین
این نوع چرم دارای پوشش سبک روی آن است. این پوشش از نفوذ لک به داخل آن جلوگیری می کند بدون اینکه به دانه ها آسیب بزند. به همین آب را بسادگی جذب نمی کند. این نوع چرم اگرچه نرم است اما به نرمی آلینین نیست.
  • چرم رنگ شده
این نوع چرم اغلب چرم دباغی با کروم است و سپس یک لایه ضخیم به آن داده می شود که دانه ها را می پوشاند. به این چرم چرم رنگرزی شده یا حفاظت شده نیز می گویند.
این نوع چرم نرم نیست زیرا دارای پوشش سنگین از رنگ می باشد اما بادوام ترین نیز می باشد. سطح بالایی سمباده خورده تا ناخالصی از آن جدا شود و دانه های مصنوعی به آن اضافه شده است، سپس رنگ می شود. یعنی امکان جذب آب و لک وجود نداشته، خراش و رنگ رفتگی در آن بوجود نخواهد آمد.
در برخی موارد دو لایه پوشش رنگ اعمال می شود و سپس پرداخت می شود تا ظاهر جذابی بیابد. از این نوع چرم در تهیه کفش استفاده می شود.
  • چرم بایکست:
چرم بایکست دارای ظاهر لمینت شده است و براق است. اینطور بنظر می رسد که یک لایه شیشه ای سطح آن را پوشانده است. این فرآیند بدلیل افزایش قدرت انجام می شود.
لمینت کردن معمولاً بر روی چرم های نازک انجام می شود. برای استفاده مداوم و سنگین این نوع چرم انتخاب مناسبی است زیرا دارای پوشش حفاظتی است. اما این نوع چرم ظاهر چرم طبیعی را ندارد.
 برای استفاده در منزل بسیار رایج است، زیرا سطح براقی دارد. اما در تهیه کاپشن یا کیف  ممکن است انتخاب مناسبی به نظر نرسد.
  • چرم نپا
این چرم بسیار نرم بوده و از پوست تکه نشده گوسفند، بره و غیره تهیه می شود. برای تهیه لباس و دستکش به طور گسترده استفاده می شود.
دسته بندی چرم ها براساس سطح آن:
  • جیر
جیر ماده ای است که از لایه زیرین پوست حیواناتی مثل گوسفند و بز و سایر حیوانات مشابه تهیه شده است. پوست های گوشت مورد سمباده زنی قرار می گیرد تا ظاهری نرم و مخملی بگیرد. نتیجه آن ایجاد متریالی زیبا و نرم است که دوام بالایی دارد.
  • چرم آنتیک
این نوع چرم به روش های مختلف مورد پرداخت قرار می گیرد تا یک ساختار زیبا ایجاد شود. در نمونه های دستی یک ظاهر ابریشمی دارای چروک های بسیار را شاهد هستیم-جلای مورد نظر را با استفاده از آن بدست می آورید. چرم Pull up دارای یک پوشش ابریشمی است که انعطاف پذیر است و ظاهر آنتیکی دارد.
  • چرم براق:
در چرم براق یک ظاهر پولیش خورده داریم. چرم پتنت نوعی چرم است که دارای ظاهر بسیار براقی است.
  • چرم مرواریدی
این نوع چرم دارای فرآیندی است که یک ماده پلاستیکی روی سطح آن وجود دارد.
  • چرم برجسته
در این چرم طرح هایی روی چرم ایجاد می شود. برخی مواقع طرح دانه مثل طرح کروکودیل روی چرم های ارزان انجام می شود.

Comments

Popular posts from this blog

پارچه و لباس مناسب باران را چطور انتخاب کنیم ؟

پارچه مناسب شال گردن و 15 نوع شال گردن محبوب

10 مورد از بهترین انتخاب ها برای پارچه ضخیم و سنگین